Noen matspørsmål

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?
 
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?


1) varmer alltid en helt så spiser hun til hun er mett (nesten hele..) , og gir vann ved siden av.

2) halv porsjon eller brødskive på kvelden med vann og mme på sengekanten etter bad

3) jeg har tolket bananstillingen som at hun ikke vil ha, og gir heller mer mat. Min trives godt med det. Sluker mat og nekter flaske utenom når hun skal sove :)
 
1. Gir ikke middag ennå.

2. Ca av 1 dl vann. Eller rundt 3 store spiseskjeer grøtpulver. Gir vann ved siden av.

3. Sånn holder min på noen ganger på puppen. Gidder da ikke fortsette, tar det som et tegn på at han ikke er sulten. Jeg venter litt IG prøver igjen. Ligger fint når han er sulten nok..
 
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.
Gir helt middagsglass, vann og kanskje en smootie til dessert, og fullfører alle måltider med morsmelk(for å holde produksjonen oppe)

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)
Gir 1 1/2 - 2 porsjoner til kvelds :)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?
Siste har jeg ikke noe tips til. Hvor mye mat får han uten om mme?
 
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?
1: vi gir et halvt middagsglass, men han får flaske med mme først ellers drikker han ikke noe, verken vann eller melk. Så 120-150ml mme og 1/2middagsglass
2: samme her, flaske først med mme, drikker 120-250ml. så en porsjon med grøt laget på 100ml vann.
3:vi hadde det også sånn en periode, hjalp faktisk og legge han ned ved siden av oss og drikke der, hadde ikke tid til å drikke i armkroken.
 
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?
Så nå du spurte om middagsglass på de som fikk vann og ikke mme ;)
 
Har noen småspørsmål jeg håper dere kan svare på:

1) gir dere et helt eller halvt middagsglass? Dere som gir vann ved siden av og ikke mme.

2) hvor mye grøt får de til kveldsmat? Sånn ca? (Gir dere da mme eller vann vedsiden av?)

3) lille her har alltid slukt melka. Men nå surrer han bare med flaska. Drikker kanskje 20 ml før det blir tulling, inn og ut med flaska, spytting, klaging og den berømte banan-posisjonen i fanget. Blir gaaaal! Hva er greia?

Har pleid å gi et halvt middagsglass, tidligere har han ikke spist alt av det engang, men de siste dagene har han begynt å spise mer, og igår spiste han nesten et helt. Så tror vi er på vei mot et helt glass nå. Gir vann til.

Litt usikker på hvor mye grøt det blir til kveldsmat, blander uten å måle, men det er vel kanskje 3 spiseskjeer med grøtpulver. Det blir en sånn halvfull plastskål fra Ikea. Spiser stort sett opp det, og på slutten tar jeg også litt smoothie fra klemmepose på skjeen. Gir vann til.

Han får en flaske med mme (spiser ca 150 ml) på sengekanten før natta. Det får han også til frokost, men tenker å starte med grøt til dette måltidet også. Ellers på dagen ammer jeg.

Tipper at din er mett når han begynner å tøyse med flaska. Er de mette så er de jo mette, de styrer jo dette selv, så eneste man kan gjøre er å evnt justere på mengden fast føde ift. melk, men det er vanskelig, og de trenger jo begge deler[emoji4]
 
Blir 7 mnd i morgen. Får 200 ml i flaske om morgenen rundt kl 9. Grøt av ca 1.5 dl vann og frukt + kald melk mellom kl 11 og 12. Flaske på ca 150 mellom kl 15 og 16.30. Middag tilsvarende 1.1/4 middagsglass samt frukt + kald melk rundt 18.30. Bruker ferdigbladet hipp. Drikker vann og litt saft innimellom.
 
Siste har jeg ikke noe tips til. Hvor mye mat får han uten om mme?

Han får 180 ml mme om morgenen, har vi smoothieposer får han det og.

Så enten før eller etter duppen får han et helt middagsglass og vann.

Mellom middag og kvelds får han 180 ml mme.

Og til kvelds får han en ganske grei porsjon grøt.


Greia er at han tuller etter kanskje 20 ml mme hver eneste gang. Han må jo være mer sulten i mellom måltidene. Til og med til frokosten er han sånn, både med og uten smoothie. Han lider ingen nød kilomessig, så han må bare spise mindre hvis det er tingen, men frustrerende å lage til det jeg er vant til, så tar det en time før han får somla seg til å spise det opp. Akkurat som om det er sååå kjedelig å drikke fra flaske. Haha
 
Han får 180 ml mme om morgenen, har vi smoothieposer får han det og.

Så enten før eller etter duppen får han et helt middagsglass og vann.

Mellom middag og kvelds får han 180 ml mme.

Og til kvelds får han en ganske grei porsjon grøt.


Greia er at han tuller etter kanskje 20 ml mme hver eneste gang. Han må jo være mer sulten i mellom måltidene. Til og med til frokosten er han sånn, både med og uten smoothie. Han lider ingen nød kilomessig, så han må bare spise mindre hvis det er tingen, men frustrerende å lage til det jeg er vant til, så tar det en time før han får somla seg til å spise det opp. Akkurat som om det er sååå kjedelig å drikke fra flaske. Haha

Har det likt her ang flasken noen dager. Tilbyr hver gang jeg vet hun er sulten. Drikker ingenting. Venter en stund og tilbyr igjen - vil ikke ha. Kommer jeg med mat (kan jo ikke sulte ungen..) - spiser som en hest :-O

Lei melk kanskje?
 
Last edited:
Har det likt her ang flasken noen dager. Tilbyr hver gang jeg vet hun er sulten. Drikker ingenting. Venter en stund og tilbyr igjen - vil ikke ha. Kommer jeg med mat (kan jo ikke sulte ungen..) - spiser som en hest :-O

Lei melk kanskje?

Ja, her og! Han spiser uten stopp på grøten og middagsglasset. Tror nok han er lei, og det er jo dumt ettersom de skal ha det til de hvertfall er 1 år. Som jeg har forstått hvertfall..
 
Ja, her og! Han spiser uten stopp på grøten og middagsglasset. Tror nok han er lei, og det er jo dumt ettersom de skal ha det til de hvertfall er 1 år. Som jeg har forstått hvertfall..

Ja.. skal høre på helsestasjonen i morgen :)

Kan hende det er en fase :)
 
Ja, her og! Han spiser uten stopp på grøten og middagsglasset. Tror nok han er lei, og det er jo dumt ettersom de skal ha det til de hvertfall er 1 år. Som jeg har forstått hvertfall..

Hun hs sa det holdt med 2 mme måltid om dagen... det var den faste føden som var hovednæring en nå
 
Hun hs sa det holdt med 2 mme måltid om dagen... det var den faste føden som var hovednæring en nå

Åja. Men hører jo hele tiden at melk er hovednæring - blir helt nervøs! Her vil hun ha kanskje en for tiden :-O uansett hvor lenge jeg venter, og VET hun er sulten!
 
Ja, her og! Han spiser uten stopp på grøten og middagsglasset. Tror nok han er lei, og det er jo dumt ettersom de skal ha det til de hvertfall er 1 år. Som jeg har forstått hvertfall..

Du kan jo snike inn noen skjeer morsmelkerstatningspulver i grøten. Han må jo ikke få det i flytende form :) Jeg prøvde med et par skjeer i grøten til lillemann i begynnelsen for å øke kcal-innholdet og gikk fint her ihvertfall :)
 
Åja. Men hører jo hele tiden at melk er hovednæring - blir helt nervøs! Her vil hun ha kanskje en for tiden :-O uansett hvor lenge jeg venter, og VET hun er sulten!

Melk ER hovednæringen ennå jo..den er viktig frem til barnet blir ett år. Og hvertfall ennå, de er jo bare rundt 7 mnd.. kanskje det er en fase, min også er litt sånn innimellom og plutselig er melk såååå godt igjen ;)
 
Hun hs sa det holdt med 2 mme måltid om dagen... det var den faste føden som var hovednæring en nå

Er vell melk som er hovednæringen ennå?!? De er jo ikke så store at fast føde skal være viktigst nå. Min har kun fått 1 porsjon grøt på kveld i litt over 1 mnd. Resten av dagen er mm..
 
Melk ER hovednæringen ennå jo..den er viktig frem til barnet blir ett år. Og hvertfall ennå, de er jo bare rundt 7 mnd.. kanskje det er en fase, min også er litt sånn innimellom og plutselig er melk såååå godt igjen ;)

Vel.. hun har aldri vært glad i melk. Og er nok strålende fornøyd med å få andre ting. Heldigvis mme i grøt da :)
 
Er vell melk som er hovednæringen ennå?!? De er jo ikke så store at fast føde skal være viktigst nå. Min har kun fått 1 porsjon grøt på kveld i litt over 1 mnd. Resten av dagen er mm..

Tror det er store forskjeller på de som har fullammet i 6 måneder, og de som har fått mme og smaksprøver/mat siden 4-5 måneder :) men du har nok rett at de skal ha mest melk..
Men når ungen nekter, har man jo ikke noe valg :)
 
Våres dag er med ett middagsglass med vann, grøt med vann, kanskje en smoothie som mellommåltid.

Ellers er det 180 til frokost, 180 en eller annen gang midt på dagen, og 120-150 midt på natta. Blir det nok mme da?
 
Back
Topp