Nikab og burkaforbud

Jeg syns det blir litt feil.
Syns det blir helt feil å forby noe som er bundet til en religion, vi har tross alt religionsfrihet her i landet.

Syns de skal gjøre det mer generelt, forby ansiktsdekkende plagg i det offentlige rom.

Om man så går med nikab, burka, cowboyhatt og tørkle over munnen, finnlandshette eller annet ansiktsdekkende plagg bør det ikke ha noe å si...
(Selvfølgelig med unntak for folk som må gå med allergimasker i allergisesongen og andre medisinske grunner)
 
Har aldri synes burka er noe sjenerende egentlig , viser jo hele ansiktet da.

Derimot synes jeg ikke jenter på barneskole og Ungdomskole skal bruke det "selv om de velger det selv".Det er for voksne kvinner.
 
Jeg syns det blir litt feil.
Syns det blir helt feil å forby noe som er bundet til en religion, vi har tross alt religionsfrihet her i landet.

Syns de skal gjøre det mer generelt, forby ansiktsdekkende plagg i det offentlige rom.

Om man så går med nikab, burka, cowboyhatt og tørkle over munnen, finnlandshette eller annet ansiktsdekkende plagg bør det ikke ha noe å si...
(Selvfølgelig med unntak for folk som må gå med allergimasker i allergisesongen og andre medisinske grunner)

Ser du mange med finlandshette i norske skoler?
 
Jeg syns det blir litt feil.
Syns det blir helt feil å forby noe som er bundet til en religion, vi har tross alt religionsfrihet her i landet.

Syns de skal gjøre det mer generelt, forby ansiktsdekkende plagg i det offentlige rom.

Om man så går med nikab, burka, cowboyhatt og tørkle over munnen, finnlandshette eller annet ansiktsdekkende plagg bør det ikke ha noe å si...
(Selvfølgelig med unntak for folk som må gå med allergimasker i allergisesongen og andre medisinske grunner)

Cowboyhatt er ikke ansiktsdekkende sist jeg sjekka ;)
 
Hvis noen dukker opp på en arbeidsplass med cowboyhatt og tørkle over munn/nese i fullt alvor, så tviler jeg på den personen har så mye på en arbeidsplass å gjøre:rolleyes:
 
Jeg syns det blir litt feil.
Syns det blir helt feil å forby noe som er bundet til en religion, vi har tross alt religionsfrihet her i landet.

Syns de skal gjøre det mer generelt, forby ansiktsdekkende plagg i det offentlige rom.

Om man så går med nikab, burka, cowboyhatt og tørkle over munnen, finnlandshette eller annet ansiktsdekkende plagg bør det ikke ha noe å si...
(Selvfølgelig med unntak for folk som må gå med allergimasker i allergisesongen og andre medisinske grunner)
Jeg trodde forbudet også gjaldt finnlandshette? Eller har jeg egenkomponert det i mitt eget hode... :p Men det som er, er jo at det er ingen deler av Koranen som sier at kvinner skal dekke ansiktet. Det er mer kulturelt enn religiøst. Men enig i det du sier altså!
 
Jeg trodde forbudet også gjaldt finnlandshette? Eller har jeg egenkomponert det i mitt eget hode... :p Men det som er, er jo at det er ingen deler av Koranen som sier at kvinner skal dekke ansiktet. Det er mer kulturelt enn religiøst. Men enig i det du sier altså!

Rett meg gjerne om jeg tar feil men stpr det ikke i koranen at man skal dekke sin skjønnhet?

Ellers enig altså, det er mye kultur forbindet med disse plaggene.
 
Rett meg gjerne om jeg tar feil men stpr det ikke i koranen at man skal dekke sin skjønnhet?

Ellers enig altså, det er mye kultur forbindet med disse plaggene.
Nei. Kvinnene skal gå med klær ned til ankler, og ned til håndledd. Pluss ingen kløft og bare skuldre, selvsagt. Og dekke sitt hode/hår.
 
Nei. Kvinnene skal gå med klær ned til ankler, og ned til håndledd. Pluss ingen kløft og bare skuldre, selvsagt. Og dekke sitt hode/hår.

Ok. Det er ihvertfall oversatt slik (har koranen hjemme), men det kan jo tolkes på mange måter så mulig min tolkning ble feil.
 
Ok. Det er ihvertfall oversatt slik (har koranen hjemme), men det kan jo tolkes på mange måter så mulig min tolkning ble feil.
Kan godt være at det står på den måten også, men er rimelig sikker (har lest koranen, men ble litt usikker nå) på at det også står konkret klær fra hals, ned til ankler og håndledd. Og så har man hijaben da, for å dekke hår og hode. Alt er jo åpent for tolkning, er jo derfor det går så galt noen ganger :p
 
Det er symbolpolitikk all den tid nesten ingen bruker det.

Greit å forby ansiktsdekkende plagg generelt, men å gjøre et stort nummer ut av hvor «viktig» det er å forby et muslimsk plagg kun en håndfull muslimske kvinner faktisk velger å bruke blir litt tullete.

Ansiktsdekkende plagg uavhengig av årsak kan godt forbys. Da vil jo det også inkludere niqab og det er helt greit.
 
Rett meg gjerne om jeg tar feil men stpr det ikke i koranen at man skal dekke sin skjønnhet?

Ellers enig altså, det er mye kultur forbindet med disse plaggene.
Det står at man skal dekke til sitt bryst i koranen. Altså at man skal trekke klærne sine over brystet når man går ut. Og kle seg sømmelig. Muhammad sier i Hadith (den andre hellige boka til muslimene, der mye av det Muhammad har sagt står skrevet) at kvinner som er ute skal dekke til alt unntatt hender og ansikt. Hender og ansikt er derfor lov å vise.

MEN Muhammads koner var kjent for å dekke til ansiktene sine (selv om de ikke måtte) og det er av mange sett på som «enda bedre» å dekke til hender med hansker og ansikt med niqab selv om det ikke er påbudt. Da gir man på en måte opp enda mer for troen og velger å legge til ting.

Jeg er ikke muslim altså, har bare lest mye om religioner :)
 
Kan godt være at det står på den måten også, men er rimelig sikker (har lest koranen, men ble litt usikker nå) på at det også står konkret klær fra hals, ned til ankler og håndledd. Og så har man hijaben da, for å dekke hår og hode. Alt er jo åpent for tolkning, er jo derfor det går så galt noen ganger :p
I koranen er det ikke spesifisert men Muhammad spesifiserte i hadith at man skulle dekke alt unntatt hender og ansikt :)
 
Back
Topp