Nikab og burkaforbud

Det er symbolpolitikk all den tid nesten ingen bruker det.

Greit å forby ansiktsdekkende plagg generelt, men å gjøre et stort nummer ut av hvor «viktig» det er å forby et muslimsk plagg kun en håndfull muslimske kvinner faktisk velger å bruke blir litt tullete.

Ansiktsdekkende plagg uavhengig av årsak kan godt forbys. Da vil jo det også inkludere niqab og det er helt greit.
Du er litt flinkere til å formulere deg enn meg i kveld :)
Helt enig
 
I koranen er det ikke spesifisert men Muhammad spesifiserte i hadith at man skulle dekke alt unntatt hender og ansikt :)
Beklager! Det du sier her stemmer nok!
Ok. Det er ihvertfall oversatt slik (har koranen hjemme), men det kan jo tolkes på mange måter så mulig min tolkning ble feil.
Er nok dere som har rett her. Det står i koranen «skjule sin pryd og dekke sine bryster» (omtrentlig), så der er muligheten for tolkning større. Men de aller fleste følger også en del hadith. Så jeg beklager min feilinformasjon. :) Men jeg finner ingenting i koranen som oppfordrer eller anbefaler kvinner å tildekke sitt ansikt. Så således er det nok en spesiell tolkning eller kulturelt anlagt at noen velger det.
 
Det er symbolpolitikk all den tid nesten ingen bruker det.

Greit å forby ansiktsdekkende plagg generelt, men å gjøre et stort nummer ut av hvor «viktig» det er å forby et muslimsk plagg kun en håndfull muslimske kvinner faktisk velger å bruke blir litt tullete.

Ansiktsdekkende plagg uavhengig av årsak kan godt forbys. Da vil jo det også inkludere niqab og det er helt greit.

Godt skrevet, dette er utelukkende symbolpolitikk. I tillegg gjøres nåløyet til å kunne ta utdanning enda smalere for de få dette gjelder.
 
Beklager! Det du sier her stemmer nok!

Er nok dere som har rett her. Det står i koranen «skjule sin pryd og dekke sine bryster» (omtrentlig), så der er muligheten for tolkning større. Men de aller fleste følger også en del hadith. Så jeg beklager min feilinformasjon. :) Men jeg finner ingenting i koranen som oppfordrer eller anbefaler kvinner å tildekke sitt ansikt. Så således er det nok en spesiell tolkning eller kulturelt anlagt at noen velger det.

Jeg har koranen her og har lest mye av den, ikke av personlig grunner sånn sett men forsi mannen har religion som forsypning i sin utdannelse og jeg bare måtte lese litt ettersom mange nordmenn mener denne er aå fæl[emoji23] syns mye er oppe til tolkning i den så derfor vanskelig for meg å forstå helt meningen med mye, så er nok som du sier altså
 
Jeg har koranen her og har lest mye av den, ikke av personlig grunner sånn sett men forsi mannen har religion som forsypning i sin utdannelse og jeg bare måtte lese litt ettersom mange nordmenn mener denne er aå fæl[emoji23] syns mye er oppe til tolkning i den så derfor vanskelig for meg å forstå helt meningen med mye, så er nok som du sier altså
Ja, dette er vel sjarmen med det meste - alt kan tolkes, og tolkes ulikt i ulike kontekster. Derfor kan russiske menn vise til Bibelen når de slår kone og barn, mens man andre steder viser til Bibelen som et bevis på nestekjærlighet.
 
Jeg støtter det.
 
hm Jo det er jeg enig i. Men kan se at enkelte føler det som et inngripen i fri religionsutøvelse
 
Jeg så en dame med sort nikab stå å vente på bussen i stekende sol. Damen så ut til å være etnisk norsk da hun hadde blå øyne, men det vet jeg ikke helt sikkert.. Jeg syns det er bra med forbud.
 
Back
Topp