Nasjonale prøver - mas fra skolen om å øve

Enig :) :D men når det gjelder nasjonale prøver er det begrenset hva vi vet, så her øver vi på oppgaveoppsettet :)

Jepp, skrev eget innlegg om det, syns ikke det er en prøve man skal øve på fagstoff til, men man forbereder elevene så de er kjent med systemet. :)
 
Jeg jobber på en ungdomsskole, og mener ikke at man skal ha fokus på å øve til nasjonale prøver. Klassen min fikk se på en eksempeloppgave i år. Jeg synes det er greit at elevene kan få se hvordan prøvene er lagt opp og hva se kan forvente seg. I år var for øvrig også første året hvor nasjonal prøve i lesing ble gjennomført digitalt.
 
Her har de eldste som gikk fra 4 til 5 trinn i sommer fått med hjem en gammel en som de kan se på sammen med oss voksne. Blir litt annerledes i forhold til småskolen. Men vi øver ikke, bare kikker litt på hva de kan forvente :)
 
Så hva legger du i øving? Om ikke det er øving å repetere før en prøve?
At de målbevisst jobber med konkrete oppgaver evt får oppgaver fra tidligere nasjonale prøver
At de ser gjennom oppgaver de har hatt før ser jeg ikke på som pugging akkurat.
For de av som har usikrw barn så hjelper hvertfall dette på å minske presset og gjøre det litt lettere for de
 
At de målbevisst jobber med konkrete oppgaver evt får oppgaver fra tidligere nasjonale prøver
At de ser gjennom oppgaver de har hatt før ser jeg ikke på som pugging akkurat.
For de av som har usikrw barn så hjelper hvertfall dette på å minske presset og gjøre det litt lettere for de

Men det er jo ingen som vet hvordan oppgavene ser ut på forhånd, så da går det ikke å øve til disse prøvene.

Men jeg vil jo påstå etter mine år på skole at å repetere det de har gjort gjennom året absolutt er øving ;)

Missforstå meg rett altså, jeg mener absolutt de skal få repetere og forberede seg før en slik prøve, bare uenig i hva du ser på som øving/pugging ;)
 
Back
Topp