Nakkefold

duotest/kub test og ultralyd skal tas mellom 12+0 -13+6.blodprøver tas en uke før ul
 
Jeg skal ta ultralyd som en del av duotest på tirsdagen som kommer på Rikshospitalet. Er da 11+0 uker på vei. Har allerede tatt blodprøver på mandag. Er så nervøs!!! Har fått påvist fortykket nakkefold to ganger før..
 
Jeg ringte helseparken i Sandefjord i går for å bestille privat UL der hos en jordmor. Hun sa tydelig og klart at de ikke sjekket nakkefold! Praktiseres det forskjellig? Vet ikke hva loven sier jeg.... ? Noen som vet?

Da jeg ble henvist til tidlig ultralyd i uke 12 i forrige svangerskap sjekket de nakkefold uten at jeg ba om det, så tviler på at det er ulovlig, men jeg har hørt at noen private klinikker ikke gjør det. Hvorfor vet jeg ikke.
 
Jeg var på ul i 11+6. Legen spurte ikke meg om jeg ville vite om nakkefold, men åpent "hva ønsker du å oppnå med ultralydundersøkelsen?". Når jeg sa at jeg ønsket å få sjekket helsestatus med nakkefold, var ikke det noe problem. Undersøkelsen ble gjort vaginalt for bedre oversikt. Gikk privat.
 
Jeg skal ta ultralyd som en del av duotest på tirsdagen som kommer på Rikshospitalet. Er da 11+0 uker på vei. Har allerede tatt blodprøver på mandag. Er så nervøs!!! Har fått påvist fortykket nakkefold to ganger før..
Kan jeg spørre om det er pga alder du tar duotest? Jeg tok blodprøven forrige uke og skal ha ul 15.12. Veldig spent allerede!
 
Back
Topp