Nakkefold

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Flere som har bestilt ul rundt uke 12 for å se krabaten og sjekke nakkefold? Jeg fikk time 12+5, det er ikke for sent?
 
Tror det er ganske vanlig tid, uke 11-13 er anbefalt her.
 
Jeg var 11+3 og da sjekket hun for alt man kan se etter bl. a nakkefold. Synes det var en fin tid for UL.
 
Jeg var på ul 12+4, ble satt frem til 12+6. Nakkefolden ble sjekket, så 12+5 er ikke for sent :)
 
Sjekket 12+2 :)
 
Min jordmor sa det ikke var lov å sjekke nakkefold osv så tidlig i svangerskapet???
 
Det er vel lov å sjekke det meste etter uke 12? :)
Jeg ringte helseparken i Sandefjord i går for å bestille privat UL der hos en jordmor. Hun sa tydelig og klart at de ikke sjekket nakkefold! Praktiseres det forskjellig? Vet ikke hva loven sier jeg.... ? Noen som vet?
 
Jeg ringte helseparken i Sandefjord i går for å bestille privat UL der hos en jordmor. Hun sa tydelig og klart at de ikke sjekket nakkefold! Praktiseres det forskjellig? Vet ikke hva loven sier jeg.... ? Noen som vet?

Det kan være at den klinikken har tatt et etisk standpunkt på det? Kjapt søk på google viser at mange klinikker tilbyr dette og kaller det "nakkefold ultralyd". Da kan del vel ikke være ulovlig om de åpent reklamerer for det..?
Gynekologen jeg gikk til er både privat og offentlig.
 
Det er ikke lov for offentlige instanser å sjekje nakkefold mm det er spesiell grunn til det. Dette fordi mange velger abort når det kan være sjanse for downs feks(å sjekke nakkefold er kun en indikasjon, ikke fasit, så sannsynligvis blir mange friske barn abortert bort).. Noen private gjør det, men da må du nok ringe rundt å høre, evt spørre på forumer ;)

Håper jeg har forstått det riktig nå da, så jeg ikke juger til dere her! ;)
 
Min jordmor sa det ikke var lov å sjekke nakkefold osv så tidlig i svangerskapet???
Enkelte plasser gjør det ikkje! Var på volvat og der gjorde di det ikkje! Hadde noe med godkjenning, utstyr og ekspertise og gjør!
Var hos overlegen på kk igår og han gjorde det:) han sjekket hver minste kroppsdel:p
 
Mye forskjellig, men har inntrykk av de fleste private gu gjør det, han sa rett ut til meg om jeg ville sjekke nakkefolden måtte jeg komme etter 10+6
 
Ok. Takk for svar. Virker som det private har lov dersom de har kompetanse til det. Jeg skal kun til en jordmor og ikke gynekolog, hun er sikkert ikke kompetent nok. Men blir godt å se bebis likevel. Vi skal til helseparken 8 desember og da er det kun 1 mnd til OUL. Da får vi iallefall sjekket om alt er normalt :)
 
Det er veldig liten risiko for det skal vær feil med nakkefolden, er 0,1 prosent sannsynlig! Alt går nok helt fint <3
 
Jag har beställt ett sånt ultraljud☺️ Fick tid när ja är 13+3 och hon sa att man senast kunde se de i vecka 14! Detta är en privat klinik.
 
De sjekket nakkefold 11+6 her
Har hørt at det er lettest å se mellom 12+0 og 13+0
 
Han sjekket nakkefold her 12+0. Eller han sa vel at nakken så fin ut uten mye væske eller noe sånt, og det tolket jeg som at nakkefolden så fin ut ;)
 
Fikk beskjed om at de ikke i utg.pkt sjekket det, men at hvis noe ser unormalt ut har de ikke lov til å la være å si det.. Er privat klinikk.
 
Back
Topp