Når pumpet du for første gang ?

Jeg pumpet meg dag 2 etter fødsel for å kickstarte melkeproduksjonen. Teit,ikke sant ? All kunnskap gikk forbi meg. X dagen min var jo bare på 10 minutter så det var jo klart at det at melken ikke hadde kommet helt var normalt.. fikk nå pumpet noe og ble litt sår i tillegg. Smart, hva ?
 
Tror det var på dag 2, lille slet med å få tak på brystet og ble målt med lavt blodsukker, så prøvde å få ut noen dråper han kunne få i tillegg til morsmelkerstatningen, prøvde både pumpe og håndmelking. Pumpet så jevnlig i ca 7 uker pga dårlig ammestart som gjorde at vi måtte delamme - men kunne så kutte ut pumping og flaske og fullamme. Prøvde å pumpe når mini var 19 mnd og på 2-dagers tur med pappaen, men håndmelking fungerte bedre :)
 
3-4 timer klemte jeg ut råmelk. 1 døgn etter fikk jeg møte småen. (Hastekeisersnitt) da pumpet jeg meg rett etter at jeg hadde møtt han [emoji4] Gjorde det fordi jeg ønsket å gi han den beste melka, og fordi jeg ønsker å fullamme. Men siden han er prematur er det ikke lett med amming. Derav pumping nå i starten mens vi øver på pumping. Han får melk i sonde.
 
3-4 timer klemte jeg ut råmelk. 1 døgn etter fikk jeg møte småen. (Hastekeisersnitt) da pumpet jeg meg rett etter at jeg hadde møtt han [emoji4] Gjorde det fordi jeg ønsket å gi han den beste melka, og fordi jeg ønsker å fullamme. Men siden han er prematur er det ikke lett med amming. Derav pumping nå i starten mens vi øver på pumping. Han får melk i sonde.
Da gir du han der mest dyrebare han kan få siden han er prematur spesielt.:Heartred Lykke til :happy:
 
3-4 timer klemte jeg ut råmelk. 1 døgn etter fikk jeg møte småen. (Hastekeisersnitt) da pumpet jeg meg rett etter at jeg hadde møtt han [emoji4] Gjorde det fordi jeg ønsket å gi han den beste melka, og fordi jeg ønsker å fullamme. Men siden han er prematur er det ikke lett med amming. Derav pumping nå i starten mens vi øver på pumping. Han får melk i sonde.

Mens vi øver på amming *** [emoji23]
 
Pumpet et par dager etter fødsel med første. Hun slet med å ta puppen, så hun fikk litt I kopp. Med nummer to så pumpet jeg litt da hun var et par uker kanskje. Hadde store smerter og trengte en pause fra ammingen. Det gikk ikke så bra, ungen ville ikke spise fra annet enn fra puppen.
 
3-4 timer klemte jeg ut råmelk. 1 døgn etter fikk jeg møte småen. (Hastekeisersnitt) da pumpet jeg meg rett etter at jeg hadde møtt han [emoji4] Gjorde det fordi jeg ønsket å gi han den beste melka, og fordi jeg ønsker å fullamme. Men siden han er prematur er det ikke lett med amming. Derav pumping nå i starten mens vi øver på pumping. Han får melk i sonde.

Sånn var det med beggge mine premature også. Måtte dessverre gi opp fullammingen. Var pumpemamma en god stund og etter det har jeg full respekt for pumpe mammaer.
 
Fem dager etter fødsel. Skulle få opp melkeproduksjonen. Det skjedde aldri. Jeg ga opp etter 6 uker. På det meste klarte jeg å få ut 60ml på ett døgn. Var vanligvis 20-40ml. Fikk ikke til å amme.
 
Sånn var det med beggge mine premature også. Måtte dessverre gi opp fullammingen. Var pumpemamma en god stund og etter det har jeg full respekt for pumpe mammaer.

Jeg er ganske lei av pumpingen. Men er fast på å gjøre det for småen iallfall. Han har begynt å ta puppen nå da. Bare 11 dager gammel. Tar noen skikkelig sugetak. Så nå øver vi litt hver dag. Men for han så er puppen mer kos, for han sovner stortsett alltid etter en liten stund.

Pumpinga går jo greit nå, når sykehuset gir meg str 32 på koppene. Da får jeg ut mellom 100 - 130 Ml for hver pump. Får jeg mindre kopper kommer det ekstremt lite ut. Rart sykehuset her stortsett bare har str 24 [emoji23]
 
Jeg er ganske lei av pumpingen. Men er fast på å gjøre det for småen iallfall. Han har begynt å ta puppen nå da. Bare 11 dager gammel. Tar noen skikkelig sugetak. Så nå øver vi litt hver dag. Men for han så er puppen mer kos, for han sovner stortsett alltid etter en liten stund.

Pumpinga går jo greit nå, når sykehuset gir meg str 32 på koppene. Da får jeg ut mellom 100 - 130 Ml for hver pump. Får jeg mindre kopper kommer det ekstremt lite ut. Rart sykehuset her stortsett bare har str 24 [emoji23]

Holdt på i nesten 5 mnd med nr 1. Måtte kaste inn håndkle etter 2 mnd med nr 2. Ble vanskeligere med nr 1 når jeg også skulle ta meg av nr 1 (han var bare 15 mnd når lillesøster ble født). Var en del komplikasjoner og inn og ut av sykehus som gjorde at amming ikke lot seg gjøre + at jeg produserer bare melk på det ene bryste (etter 20 min pumping var jeg heldig hvis jeg fikk 80-90 ml tilsammen og det utgjør ikke mye etterhvert som de spiser mer). Men begge mine har fått dyrbare dråper i begynnelsen av sitt liv og har etterhvert akseptert at jeg ble ufrivillig flaske mamma. Så flott at det virker som produksjonen din tar seg opp. Mye enklere å kunne fullamme etterhvert (spesielt når du kommer hjem)
 
Tror det var på dag 2, lille slet med å få tak på brystet og ble målt med lavt blodsukker, så prøvde å få ut noen dråper han kunne få i tillegg til morsmelkerstatningen, prøvde både pumpe og håndmelking. Pumpet så jevnlig i ca 7 uker pga dårlig ammestart som gjorde at vi måtte delamme - men kunne så kutte ut pumping og flaske og fullamme. Prøvde å pumpe når mini var 19 mnd og på 2-dagers tur med pappaen, men håndmelking fungerte bedre :)
Høres nesten helt likt ut som med meg og lille! Utenom at det kom aldri særlig med melk når jeg pumpa, kunne heldigvis gå over til fullamming etter 5 uker.
 
Høres nesten helt likt ut som med meg og lille! Utenom at det kom aldri særlig med melk når jeg pumpa, kunne heldigvis gå over til fullamming etter 5 uker.

Nei, aldri særlig melk her heller, husker jeg jublet en gang jeg fikk nesten 50 ml :p bidro nok til at jeg aldri likte pumping noe særlig :)
 
Jeg er ganske lei av pumpingen. Men er fast på å gjøre det for småen iallfall. Han har begynt å ta puppen nå da. Bare 11 dager gammel. Tar noen skikkelig sugetak. Så nå øver vi litt hver dag. Men for han så er puppen mer kos, for han sovner stortsett alltid etter en liten stund.

Pumpinga går jo greit nå, når sykehuset gir meg str 32 på koppene. Da får jeg ut mellom 100 - 130 Ml for hver pump. Får jeg mindre kopper kommer det ekstremt lite ut. Rart sykehuset her stortsett bare har str 24 [emoji23]
Jeg spurte og etter større enn 24, da påsto barnepleiere/jordmor at det hadde de ikke. Er selv barnepleier så visste jo det fantes.. trengte det heldigvis ikke mye da.
 
Fordi jeg hadde brystbetennelse og lille klarte ikke tømme brystet ofte nok.
 
2 uker etter fødsel, begynnende brystbetennelse ..
 
Så fort melken kom på sykehuset. Hadde ekstreme mengder melk, og frøkna lå i kuvøse.
Mengden holdt seg oppe, så jeg pumpet og donerte melk i noen mnd. :)
 
Jeg er ganske lei av pumpingen. Men er fast på å gjøre det for småen iallfall. Han har begynt å ta puppen nå da. Bare 11 dager gammel. Tar noen skikkelig sugetak. Så nå øver vi litt hver dag. Men for han så er puppen mer kos, for han sovner stortsett alltid etter en liten stund.

Pumpinga går jo greit nå, når sykehuset gir meg str 32 på koppene. Da får jeg ut mellom 100 - 130 Ml for hver pump. Får jeg mindre kopper kommer det ekstremt lite ut. Rart sykehuset her stortsett bare har str 24 [emoji23]

Det er helt normalt at de sovner ved puppen, og mange spiser selv i søvne, så han får nok i seg mer enn du tror. ;)
Husk at babyen får ut mer enn pumpa også. ;)
 
Back
Topp