Media og omtale av ungdommer

Tja, en 17-åring er definitivt ikke voksen. En 18-åring er myndig, men ikke voksen nok til å drikke sprit eller reise alene med danskebåten. Forskning viser at frontallappene i hjernen, som styrer evnen til planlegging og impulsivitet, i gjennomsnitt blir ferdig utviklet i 25-årsalderen. Synes man kan omtale ungdommer som ungdommer.

Nå er ikke en 17-åring det verste eksempelet jeg kan komme på. Liker dårligere når barn omtales som "mindreårige".
Og med det er det merkelig at de har lov til å ha sex fra de er 16,og lov til å kjøre bil fra de er 18. Mtp hvor umodne de egentlig er (og når ble det å kjøre bil et større ansvar enn å få barn!?).
 
Og med det er det merkelig at de har lov til å ha sex fra de er 16,og lov til å kjøre bil fra de er 18. Mtp hvor umodne de egentlig er (og når ble det å kjøre bil et større ansvar enn å få barn!?).
Og hvor kulturelt avhengig det er? USA har motsatt av våre aldersgrenser: der kan kjøre bil når du er 16 og sex når du er 18. Og drikke når du er 21 :rolleyes:
 
Og hvor kulturelt avhengig det er? USA har motsatt av våre aldersgrenser: der kan kjøre bil når du er 16 og sex når du er 18. Og drikke når du er 21 :rolleyes:
Jepp. Egentlig mer logisk. Men kanskje det burde være 20 på alt :p
 
Jeg syns det er mer påfallende at gutter oftere omtales som menn når de er i siste halvdel av tenårene, mens jenter gjerne ikke omtales som kvinner før de har passert 20...

Dette irriterer meg også. Det henger vel igjen fra gammel av da kvinner var underdanige. Tipper jeg. ;)
 
Back
Topp