Media og omtale av ungdommer

Blu-Ray

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
Hvorfor er de så inkonsekvente? Leser: "17 år gammel mann", og så litt etterpå: "17 år gammelt barn".

Er 17-åringer menn/kvinner eller barn?...
 
Det har jeg lurt på også. Virker som om hvis det er noe negativt om personen så er det voksen. Er det synd på personen f.eks så er det ett barn. Merkelig..
 
De er ikke menn/kvinner tenker jeg
Barn / ungdom
En 17 åring kan få egne barn og stemme ved endel valg. Vanskelig å kalle de barn da.
 
En 12 åring kan også få barn, man er ikke voksen av den grunn.
Stemme ved valg og kjøre større motoriserte kjøretøy...

Dessuten, om en tolvåring blir forelder blir endel offentlige prosesser igangsatt. Men om en på 17 blir det er det faktisk innafor.
 
En 17 åring kan få egne barn og stemme ved endel valg. Vanskelig å kalle de barn da.

Men en 17-åring kan ikke ta valg for barna sine selv, det må 17-åringens verge gjøre. ;)
 
Men en 17-åring kan ikke ta valg for barna sine selv, det må 17-åringens verge gjøre. ;)
Sant det. Syns det er en litt finurlig juridisk greier akkurat det.

Jeg tenker uansett ikke på 16-17 åringer som barn. De er ungdom. Eller unge voksne.

Jeg syns det er riktigere å kalle de voksne enn barn, men begge deler blir litt feil. Det er en grunn til at vi har kategorien ungdom i det norske språket.
 
Jeg syns det er mer påfallende at gutter oftere omtales som menn når de er i siste halvdel av tenårene, mens jenter gjerne ikke omtales som kvinner før de har passert 20...
 
Vel de er ikke mer voksne av dengrunn
Når storsamfunnet anser en person som voksen nok til å bestemme hvem som skal styre landet er det en ganske stor milepæl tenker jeg.
 
Men den kriminelle lavalder er jo 15 år, så da er man som voksen å regne i den forstand.
 
Jeg følger Norges lover der og da er det 18 år
Er mer nyansert i loven også. Voksen er en glidende overgang. Man kan feks gifte seg før fylte 18, og i Norge tillater man ikke at barn gifter seg.
 
Tja, en 17-åring er definitivt ikke voksen. En 18-åring er myndig, men ikke voksen nok til å drikke sprit eller reise alene med danskebåten. Forskning viser at frontallappene i hjernen, som styrer evnen til planlegging og impulsivitet, i gjennomsnitt blir ferdig utviklet i 25-årsalderen. Synes man kan omtale ungdommer som ungdommer.

Nå er ikke en 17-åring det verste eksempelet jeg kan komme på. Liker dårligere når barn omtales som "mindreårige".
 
Jeg syns det er mer påfallende at gutter oftere omtales som menn når de er i siste halvdel av tenårene, mens jenter gjerne ikke omtales som kvinner før de har passert 20...
Nettopp
 
Back
Topp