Lizzed dagbok

lizzed

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Novemberlykke 2018
Idag sto det på appen at jeg måtte notere ned ulike ting som jeg kommer til å glemme.. er jo allerede 22+1, men tenkte å skrive ned litt hvordan jeg har opplevd graviditeten til nå, og hva jeg tenker videre :)

Testet positivt 14. August :) Ble veldig glad og overrasket etter 2 år uten prevensjon og forsøk fra og til :-D Samboern fikk vite det dagen etter da han kom hjem fra jobbreise!

Sykemeldt 20. August (ca 6 uker) pga kvalme.. dette var virkelig hemmende og var 100% sykemeldt i ca 10 uker! Disse ukene lå jeg mest på sofaen, men gledet meg veldig over å være gravid likevel. Kunne ikke være i butikken eller lage mat pga lukt, og all aktivitet forverret plagene..

Rundt uke 16 begynte jeg å bli bedre og jobbet først 20% før jeg økte til 50%. Rundt denne tiden begynte bekkenplagene - enkelte dager var det veldig vondt å gå bare 10 meter.. etter besøk hos manuellterapeut bedret dette seg noe, men kan ikke gå lengre turer eller sitte på stol over lang tid.

Ca u 17/18 begynte jeg å kjenne bevegelser, men ikke før uke 20 kjente jeg det første virkelige sparket! Rundt 21 uker kjente barnefar spark på utsiden, men junior sluttet gjerne å sparke når han la hånda på magen min.

I uke 19 var vi på OUL og ble satt frem 3 dager. Det viser seg å være en liten gutt - en ramp - i magen. Vi gleder oss veldig, men vet enda ikke hva klumpen vår skal hete!
 
Magen uke 22 1417727715678.jpg synes den har krympet litt, men samtidig mye hardere.. lillegutt sparker mer og mer :)
 
Da er jeg kommet 24 uker på vei, og det går fort mot jul! Lillegutt sparker hardere slik at hele magen rister innimellom, mens andre dager er han mye roligere.. jeg kjenner absolutt mest på kveldstid, men på dagen går det jo som regel i ett..
Bekkenløsninga er blitt værre igjen, og har nå smerter i begge sider i lysken/symfyse området.. Det er blitt vanskelig å finne gode liggestillinger og har mye smerter når jeg går.. også endel smerter nederst i magen når jeg går.. Forma generelt er også synkende, selv om jeg har hatt en hel uke uten jobb.. er fortsatt 50% sykemeldt, men må vurdere dette mer på nyåret.. jeg er sliten, sover dårlig, tidvis kvalm og kaster opp, i tillegg til mye vondt :-( Har også endel kynnere som forplanter seg litt ned i bekkenet, men tenker at dette er kroppen som trener seg opp til fødselen! Det hele er verdt det for å få treffe lillegutt! Blir godt å komme hjem til jul og være sammen med familien :)

Navn er fortsatt et tema - ikke lett dette her og begynner å tvile på at vi får bestemt oss før gutten kommer..! Men vi får se hva tiden bringer :)

Ellers er det jordmortime imorra, og da skal sambo være med! Gleder meg masse! Og så er det snart jul og juleferie :-D
 
27 uker igår - jula er over og hverdagen såvidt begynt.. hatt en flott juleferie med familie, litt snø og skiturer i rolig tempo og mye god mat.. litt for mye kanskje.. gått opp 3 kg!! Hehe.. nå er vekta nesten10 kg over startvekt.. menmen.. begynt å hovne opp i beina på kvelden, så kan jo tro at noe av det bare er vann..

Lillegutt blir mer og mer aktiv, og holder meg innimellom våken på natta.. men ellers er det godt å kjenne bekreftelse på liv hver dag.. gøy at vi også kan se magen bevege seg :-D

Navnediskusjonen er lagt litt på is med 2-3 aktuelle alternativer fortsatt.. er ikke så lett å finne det perfekte navnet til en perfekt liten gutt ;-)

Formen er synkende, og jeg har mye smerter i bekken, midtre rygg og i magen og under puppene øverst på magen.. dette er plagsomt og slitsomt, og jeg merker at dagene på jobb tar på.. er 50% sykemeldt og jobber 3 kortere dager, men virker som om jeg må redusere enda mer :-( Enkelte kvelder er smertene så plagsomme at jeg bare ligger og vrir meg og er på gråten.. men lykkelig er jeg likevel, og jeg og sambo har det veldig bra sammen! Nå gleder vi oss til å treffe lille prinsen :-D bare ca 3 mnd igjen - tiden går fort! Mye å ordne før den tid også!
 
Så fin mage!:) Viktig å ta hensyn til seg selv og kroppen, for den takker deg ikke om du kjører på for hardt!
Ha en fin kveld!
 
Da har vi kommet over i siste trimester!! Herregid som tiden går! Lillegutt sparker og har det veldig bra - virker som han storkoser seg inni der :) han var ikke helt villig da legen skulle lytte etter hjertelyd forrige uke - vrei seg bare unna hele tiden.. ***"dumme dopler forstyrrer søvnen"***

Ellers er soverommet ryddet delvis og kommoden på plass - ser det gjenstår litt klær, men snakket med mamma på telefonen og hun hadde vært på salg, så jeg tror jeg avventer til etter de har vært på besøk i mars.. Da kommer også barnevogn og vugge som bestefar har laget :)

I helga var vi besøk hos sambos bror m fam, og fikk med oss tripptrapp stol hjem :-D Da ble det bestilt newbornseat også ;-) den må bare males/lakkes - må bare finne ut hvordan vi får et godt resultat!!

Jeg er nå 60% sykemeldt og jobber 2 dager per uke - lite energi, så er godt å ha litt tid til å gjøre husarbeid - det ser ikke ut her for tiden! :-/ Menmen.. gledegruer meg litt nå - det er så spennende!! :-D
 
Huff da.. en liten tur til byen og noen salgsstativer jeg ikke klarte å gå forbi = resulterte i 5 nye bodyer, 2 pysjer og 2 strømpebukser.. mest i 56 og 62 da.. alt var på minimum 50% da ;-)
 
Uke 30 - nok en milepæl (liker runde tall :) ).. den siste uka har vært tyngre - mye vondt siden forrige onsdag og ekstremt sliten! Jobb er tungt og vondt, som det aller meste.. sover også dårlig noe som går ut over overskuddet.. men.. imorra er det fysio og jordmortime! Gleder meg! :-D
 
Uke 31 - bekkenet blir verre og verre! Var hos legen igår og blir sykemeldt 100% fra mandag - fint å få tid til å runde av denne uka og få igang vikaren min som begynte idag. Merket godt at dagen idag på jobb var tøff - konstante smerter nå i etterkant, og tilogmed bassengtreninga idag var vond. Er vel bare å roe ned og ta hensyn til smertene!

Ellers er det masse liv, endel kynnere og mye tanker og følelser! Litt skremt, men gleder meg også veldig :-D
 
32 uker idag - det går sakte men sikkert fremover! Hadde siste tur på jobb igår - merkelig å skulle være hjemme nesten et år nå..! Men litt deilig også - ikke stresse på jobb og få mer vondt..! Har hatt noen gode dager nå, tross noe kvalme idag.. bekkenet funker helt ok - rart at det skal gå så opp og ned uavhengig av aktivitet!

Ellers var lillegutt enormt aktiv igår.. sparket og vrei seg, kjente masse spark og press som var enormt tydelig i forhold til før.. søndag tror jeg også at jeg kjente at han hikket <3 nå begynner jeg å kjenne på at jeg har lyst til å begynne å vaske og gjøre klart! Første helga i mars kommer mamma og pappa oppover med både barnevogn og vugge og klær :-D ellers er også tegningene for oppussingen klar, så nå kan vi sende ut nabovarsel og etterhvert søknad! ;-) mye som skjer!
 
33 uker :) De siste dagene har bekkenet streika - ikke korte turer med bikkja nå - heldigvis tar sambo alt uten at jeg har måttet spørre engang :) Alt barnetøy og sengetøy er vasket og strøket, og jeg har fått solgt unna litt i kjellern. Byggesøknaden er klar for sending, og vi skal begynne så smått i mars/april er planen :) Må bare ta litt og litt!

Lillegutt er mer og mer aktiv - bevegelsene synes godt utenpå nå! Gleder meg til å møte han!
 
33+5
Noen gode dager og jeg og sambo har ryddet i kjellern i helga! Og det er fortsatt ikke veldig vondt, så virker som om kroppen tåler det.. jeg løfter ikke tungt osv da.

Jeg har møtt ei med termin en uke etter meg som bor rett i nærheten - venner av venner - kjempetrivelig! Det blir mange trilleturer til våren! Og i går fant jeg ut at ei veninne skal ha barn i juli! Kjempekjekt med flere småbarn i omfangskretsen! Nå gleder jeg meg enda mer!

Ellers sparker lille sprell som bare det.. neste uke blir "travel" med både styremøter, jordmortime og undervisning om amming og barseltiden... gleder meg :)
 
34+2
Har en meget aktiv krabat for tiden - lille sprell <3 Han sparker helst opp i ribbeina, og innimellom er det virkelig vondt!
Var hos jordmor igår, og hun mente lillegutt lå med hodet godt ned i bekkenet og var i ferd med å feste seg :-D og i går kveld kjente jeg først antydning til nedpress - skikkelig stikkende smerter i underlivet (ikke bekkensmerter). Så sambo begynte å spørre om han måtte montere sprinkelsenga :p Han gleder seg nok masse han også - snakker mer og mer om gutten vår og magen :-D

Jordmor mente også at gutten ikke er spesielt stor, noe som beroliger meg masse! Blir derfor ingen vektestimering foreløpig.. er jo fortsatt litt redd for hodeomkrets, men siden pappaen var 3,5 kg og normal i hodet, håper jeg gutten vår ikke er no større :)

Tiden går og jeg er høygravid om 3 dager. Skummelt å tenke på at fødselen snart skal skje, og vi får vår lille prins! Gleder meg enormt og ser frem til alle utfordringer! :-D I ettermiddag er det temadag om ammin - spennende å møte de andre gravide også ;-)
 
35+2
Her vasker jeg og styrer for harde livet. Kjellern er ferdig ryddet og vasket til besøk, og nesten tømt slik at vi kan begynne å rive over helga :) idag holder jeg på med helgevasken oppe, og vasker klær.. alt skal være på plass til vi får mamma og pappa på besøk :) de kommer i kveld og blir hele helga! Og har med srg vogna vi har bestilt, vugge ++++ kjempespent, og godt å få i hus :) i helga skal vi nok kose oss masse :)

Ellers er det fortsatt mye spark, liv og røre i magen! Nedpress er ikke om jeg stresser og går, men satser på at lillegutt holder seg inne til termin :-D det meste begynner å bli på stell, slik at jeg kan slappe av de siste ukene før fødsel :) gleder meg <3 <3
 
36+0
Da var vi påan igjen med kvalme og oppkast! Sliten! Håper det bare er en enkelthendelse, orker ikke dette den neste måneden! :-( har iaf fått pakket ned til babyen i stelleveska slik at den er klar når fødselen starter.. egne klær venter jeg litt til med..
 
37 uker idag! Wow! Bebisen kan ikke lenger bli født prematurt! Jippi! :-D Fortsatt ikke veldig utålmodig - passer meg fint om han venter til over påsken :)

Formen er så som så.. dagene sklir av gårde, og det er ikke mye som blir gjort per dag.. lite energi og overskudd.. bekkenplagene er ikke så ille nå, men er veldig øm rundt skambeinet.. kjenner det også i ryggen hvis jeg ligger lenge i senga.. blitt tungt de siste ukene nå..

Sambo er flink til å hjelpe litt hjemme på ettermiddagen, så det er deilig.. jeg er ofte trøtt og sliten, men prøver å sy litt til lillegutt kommer.. han sparker og gir tegn om liv fra seg ofte, så jeg er sjelden bekymra! Matlyst er så som så - magen er liksom full nok fra før av.. prøver fortsatt å spise normalt, men legen har gitt meg restriksjoner på sukker, så prøver å følge det! Heldigvis ikke kastet opp i dag, men den siste uka har det gjerne hvert 3 ganger hver kveld.. håper det bare var en periode.. :)
 
38+2
Formen er rett og slett ræva!! Har faktisk hatt en god uke med mer energi, men så ble jeg syk med halsvondt, slimhoste og feber igår :-( kastet også opp på kvelden og har sovet dårlig i natt.. tatt paracet selv om jeg hater det - men vil ikke skade babyen pga høy feber.. vurderer å be sambo kjøre innom apotek og kjøpe termometer, for blir feberen høy skal man vel kontakte føden.. liggr i alle fall på sofaen under dyna, og lillegutt sparker og romsterer! :) Håper jeg blir raskt frisk! Vil ikke føde når jeg er i denne tilstanen.. imorra er det jordmortime - muligens den siste siden jeg skal til lege på termindagen om 15 dager.. spennende tid fremover! Blir bra med helg og sambo hjemme noen dager.. jobber de 3 dagene i påsken, men så er det jo 5 fridager! Får se hva vi finner på avhengig av form, vær osv.. hytta, turer eller oppussing... spennende å se alle fra april som føder nå - spent på når lillegutt kommer :-D
 
Back
Topp