Leggerutiner for baby?

Vi hadde seng på vårt men trykt mellom vår seng og veggen pg med disse høye kantene ble det upraktisk for oss. Dunket noen ganger baby om jeg skulle legge han tilbake i sengen. Ble liksom så høyt å bære. Ble som regel sovende i vår seng
 
Hadde sprinkelsengen på soverommet. La de i sin egen seng, tok de opp og satt å ammet i sengen og la de ned i sengen sin igjen.

Men eldste våknet hver halvtime eller oftere mellom 05 og 08 så da orker jeg ikke stå opp hele tiden så da lå han i sengen med puppen lett tilgjengelig. Men han diet ikke veldig effektivt, vi fikk ikke helt til liggende amming så godt. Men det var det letteste tidlig på morgenen. Det ødela ingenting for rutiner om å sove i sin seng, det var aldri noe problem.

Yngste var veldig urolig på kvelden. Noen kvelder gikk jeg med henne i bæresjal. Men fant ut at hun egentlig var trøtt og klar for kvelden, så da la jeg meg i 19:30-tiden og hadde henne i min seng og hun lå mye på puppen. Så sovnet vi slik. Når vi våknet for neste amming så la jeg henne i senga si etterpå. Ikke noe problem.

Jeg tenker at noen ganger har de behov for nærhet og må få det. Andre ganger går det fint å sove alene - da er det jo fint å bli vant til det de gangene det går bra.


Hadde også svakt nattlys - spøka fra IKEA. Kan bæres med rundt. Så la den i fotenden av sengen og hadde et tisselaken, bleier og våtservietter der så skiftet jeg raskt bleie i sengen før amming så vi gikk aldri ut av soverommet eller hadde på mye lys. Tror det hjalp mye på å gjøre forskjell på natt og dag. De var aldri våkne på natten (utenom for å die).
 
Hadde sprinkelsengen på soverommet. La de i sin egen seng, tok de opp og satt å ammet i sengen og la de ned i sengen sin igjen.

Men eldste våknet hver halvtime eller oftere mellom 05 og 08 så da orker jeg ikke stå opp hele tiden så da lå han i sengen med puppen lett tilgjengelig. Men han diet ikke veldig effektivt, vi fikk ikke helt til liggende amming så godt. Men det var det letteste tidlig på morgenen. Det ødela ingenting for rutiner om å sove i sin seng, det var aldri noe problem.

Yngste var veldig urolig på kvelden. Noen kvelder gikk jeg med henne i bæresjal. Men fant ut at hun egentlig var trøtt og klar for kvelden, så da la jeg meg i 19:30-tiden og hadde henne i min seng og hun lå mye på puppen. Så sovnet vi slik. Når vi våknet for neste amming så la jeg henne i senga si etterpå. Ikke noe problem.

Jeg tenker at noen ganger har de behov for nærhet og må få det. Andre ganger går det fint å sove alene - da er det jo fint å bli vant til det de gangene det går bra.


Hadde også svakt nattlys - spøka fra IKEA. Kan bæres med rundt. Så la den i fotenden av sengen og hadde et tisselaken, bleier og våtservietter der så skiftet jeg raskt bleie i sengen før amming så vi gikk aldri ut av soverommet eller hadde på mye lys. Tror det hjalp mye på å gjøre forskjell på natt og dag. De var aldri våkne på natten (utenom for å die).

Takk for tipsene :) ja, kanskje lurt å ha en natt-stellestasjon i tussmørket :)
 
Hvor lenge gjør man det, 6 mnd?
Nattamming er veldig forskjellig. Noen babyer ligger på puppen mye ila natten. Andre tar et effektivt måltid og sover alene i 2-4 timer. Noen spiser 12 ganger ila en natt, andre bare en gang. Noen slutter å die på natten ved 3 mnd, noen ved 6 mnd, noen ved 12 mnd og noen ved 2 år.

Det er helt greit å planlegge litt for hvordan du ønsker å gjøre det. Eller finne ut når babyen kommer om du ønsker å ha babyen mest mulig i sin seng eller om du synes det er best å ha den sovende i samme seng. Dersom du har behov for å ha senga for deg selv, så er det ikke sikkert du får det dersom baby har behov for nærhet. Men det er absolutt lov å begynne å øve på det. Dersom babyen er vant til å bli lagt for seg selv, i perioder babyen er tilfreds med det, så vil jo babyen ha større sjanse for å godta det, enn om du aldri prøver før ungen er over 1 år ;)
 
De første to mnd'ene lå hun i babynestet i sofaen ved siden av oss og sov, og bærte henne med oss ned når vi gikk å la oss (23-01). Nå den siste mnd'n har hun merkbart fått en døgnrytme, så nå får hun på pysj 2130-22, deretter enten litt pupp i sofaen før jeg fortsetter puppinga i senga vår, hvor hun sovner ca 22-2230. Lar henne da sove der til vi går å legger oss, da løfter jeg henne ned i vogga hennes som står rett v senga vår :) Passer på at hun ligger m hodet på en gulpeklut, og at d er dyna hennes som er på, så slipper hun å få ett lite sjokk når hun plutselig kommer over i ei kald seng og ei kald dyne ;)
 
Her har han siden han ble født sovet i sprinkelseng rett ved siden av vår seng. Jeg løfter han over i vår seng og ammer liggende om natten, og så legger jeg han over i sprinkelsengen igjen når han er ferdig. Kan amme 3-4 ganger i løpet av natten.
Det har hendt at jeg (og han) har sovnet mens jeg ammer, så da har han bare sovet i vår seng til neste gang jeg er ferdig med å amme han.
Har ikke vært noe problem her. :)
 
Vi samsov med datteren vår til hun var halvannet år, hadde aldri trodd på forhånd at det ville bli slik, men vi begynte med samsoving fordi det gjorde nattammingen så enkel, og så fortsatte vi bare fordi alle tre sov så godt.

Hun hadde egen seng fra starten av, men den ble bare brukt til soving på dagtid inntil hun var halvannet, da begynte vi å legge henne i egen seng. Så nå sovner hun i den på kvelden, men dersom hun våkner i løpet av natta, tusler hun ofte inn og legger seg hos oss (hun er drøyt to år nå). Dette funker fint for oss, men jeg må innrømme at jeg er spent på hvordan det blir når mini i magen kommer i mars, bra at vi har en bred seng :p
 
Tvillingene våre sov i vår seng til de var 6 mnd. Da startet de å sove i egen seng uten problem. Minstemann er 10 dager gammel og skal få sove i vår seng en god stund til, vi ser det litt ann.
Men det er virkelig best for alle slik. Jeg hadde ikke taklet og måtte stå opp å hente han hver gang han skal ha mat på natta...
 
Anbefaler å droppe planlegginga, vær åpen for at alle babyer er ulike og behovene til babyen endres etterhvert, det går opp og ned :)

Min bytter mellom å sove i bedsidecrib, oppå meg eller mellom oss i babynest. Fullammer, og han har tidvis stort nærhetsbehov. Det fungerer helt fint for oss heldigvis. Han er straks 4 mnd :) Vi kommer til å samsove så lenge det fungerer for alle tre, særlig siden han enda spiser relativt hyppig på natt :)
 
Back
Topp