Leggerutiner for baby?

Frkn

Forelsket i forumet
Jeg og min samboer snakker om dette med leggerutiner når babyen kommer.
Vi har tenkt å ha grindsengen stående ved vår seng de første mnd. Så for meg at jeg kunne amme i sengen, med "sovelys på" når hun trenger mat.
Nylig leste jeg at det bør være enten eller med at babyen sover i samme seng som oss, samt amme i seng. ( Kjedelig for babyen å AV OG TIL få lov å sove i seng, men andre ganger må sove alene). Vi ønsker helst at hun ikke skal bli vant til å sove i samme seng som oss.

Hvordan gjør dere det?

Hilsen førstegangs-foreldre :p
 
Babyen sov der det var behov.
Nr 1 var lett. Hu sov i si seng rett ved meg, fra 4 mnd sov hu på eget rom. Da inn i senga mi på morgen for amming og soving litt til. Fungert fint.

Nr to derimot. Ei uke sov hu gjerne i senga si, ei uke i vogna, ei uke i vognbagen i senga si, ei uke måtte jeg ut å gå tur om natta rett og slett, ei uke i mi seng... Ja. Hu fant ikke helt rytmen. Men fra 4 mnd begynte det å gå seg til. Da prøvde vi eget rom, vegg i vegg med vårt. Fra da sov hu i si egen seng hvertfall. Om morgen i mi seng en lur, med flaska da. Amma ikke hu så.

Men vanskelig å planlegge syns jeg noe rutiner med babyer, man kan prøve da :)

Aldri vært problem da i ettertid med baby/barn i vår seng. Hører til sjeldenhetene de er i vår seng. Eldste, aldri, minste, hender om hu er syk eller mareritt.
 
Vi hadde ho i egen seng på vårt soverom fra dag 1 og frem til nå (ho er 8,5 mnd). Jeg ammet i senga vår om natten, og ofte ble ho bare liggende hos oss. Men etterhvert som nattamming ble sjeldnere så løste det seg selv:)
 
Vi hadde ho i egen seng på vårt soverom fra dag 1 og frem til nå (ho er 8,5 mnd). Jeg ammet i senga vår om natten, og ofte ble ho bare liggende hos oss. Men etterhvert som nattamming ble sjeldnere så løste det seg selv:)

Godt å høre at det ikke er hogget i stein. Lett for oss å sitte her nå og "lage rutiner", men når man sitter oppi det er det gjerne ikke like enkelt, som det å stå opp og amme en annen plass en sengen på natten....:p Lettere sagt enn gjort tenker eg.
 
Ikke mulig å planlegge desverre. Våre to barn er helt forskjellige. Vår datter er 3 år og sliter enda med å få hu ut av senga mi, men vår sønn på 7 mnd har aldri ville sove sammen med meg og sover kun natten gjennom i sin egen seng. Babyer får heller ikke søvnhormonet før de er ca 4 mnd, så er ikke noe vits å tenke på det. Man kan desverre bli litt stressa hvis ikke ting går som man hadde tenkt og det er ikke bra for dere eller babyen.
 
Eldsta vår sov i senga med oss fra fødsel til hu var halvannet år, deretter i egen seng ved siden av våres og det har gått helt fint.
Lillebror ligger i senga våres nu og skal snart flyttes til egen ved siden av våres(er 7mnd) mens storesøster snart skal få eget rom(snart 2,5år). Hender seg at toåringen kommer opp i senga våres ved sykdom, mareritt eller annet slikt, men det er helt greit og ellers aldri vært noe problem da hu fikk egen seng :)
 
Godt å høre at det ikke er hogget i stein. Lett for oss å sitte her nå og "lage rutiner", men når man sitter oppi det er det gjerne ikke like enkelt, som det å stå opp og amme en annen plass en sengen på natten....:p Lettere sagt enn gjort tenker eg.
Ikke detalj-planlegg er mitt beste tips. Bare vær enige om de store linjene.
 
Begge våre 2 har ligget i vår seng de første månedene. Tenkte likt som deg men så med en gang at det var dødfødt da storebror kom å ha han i egen seng i starten. Han sov mye bedre i vår seng så hvis vi også ville ha litt søvn så var det beste å ha han sammen med oss. Til og med nå i en alder av 20 måneder kan han komme over til oss spesielt ved sykdom. Nå ligger vi 4 stk i vår seng siden lillebror er lik og storebror sliter en del ifm barnehagetilvenning i tillegg til forkjølelse
 
Ammer i senga vår, eneste måten å få seg noe søvn på. Fikk søvntrent henne senere likevel.
 
Tusen takk for innspill :) Får prøve å ta det litt som det kommer her.....ikke så lett å la være med å planlegge :p
 
Hun har egen seng på vårt rom rett ved siden av vår seng, og der sover hun hver natt (har selvfølgelig vært unntak, men vi prøver å være konsekvente på dette om natta). Hun får sove i vår seng på dagtid, da, så får jeg tatt meg en dupp sammen med henne :p
 
Begge mine har sovet på eget rom fra tidlig, største sov på eget rom fra dag 1, det gikk strålende.

Minste sov på vårt rom første uken men flyttet henne når mannen begynte å jobbe igjen, ingen av oss sov godt når hun sov inne hos oss så nettene ble mye bedre npr vi flyttet henne.

Mating på natten har gått strålende begge gangene, ikke noe stress å stå opp for å mate :)

Når det gjelder det med å bli vant med å sove i deres seng så tror jeg ikke det blir noe problem, en så liten baby vil ikke få "dårlige" vaner :) de er jo ikke såpass bevisste enda så du kan nok trygt gjøre det slik du hadde tenkt den første tiden ;)
 
Det er fint å planlegge, men vær forberedt på at det kanskje ikke blir slik dere tenkte ;)

Jeg har to som bare ville ligge på meg eller ved siden av meg i vår seng og ei som helst ville ligge i sin seng etter amming.

Jeg prøver å legge lillebror i kurven sin hvis han sover når vi legger oss, da får jeg sove litt alene, og så blir han liggende i senga med oss resten av natten.
 
Nr 1 sov i egen seng på våres rom, men han var flaskebarn.

Nr 2 sov i babynest i sengen vår de første 4 ukene, pga mat hver 2-3 time og det var veldig lettvint. Etter 1 mnd lå hun i egen seng mellom matingene frem til mating kl 06, da lå hun med meg frem til vi stod opp. :)
 
Vi har fjerna ene veggen på sprinkelsenga, så den står inn mor vår som en bedside crib, så her tar jeg han bare opp når han skal ha mat og legger han tilbake i sin seng etterpå :) Han kommer ofte over i vår seng på morgenen da, men det er bare for kosen sin skyld rett før vi står opp :)
 
Ikke planlegg i hjel, det blir som det blir :) du risikerer bare å bli veldig skuffet b
 
mini sov i egen seng/vugge på vårt rom til hu var 4 mnd, så på eget rom.
Ammet i flere mnd etter vi flyttet henne også, men jeg hadde på babycallen, og gikk inn til henne, ammet og la henne. funket stort sett fint ;)

De første 4 mnd som hun var på vårt rom lå hun som sagt i egen seng, tok henne opp for amming/bleieskift og la henne tilbake i sengen/vugga si.

Vi har også vært avhenger av at barna skal sove i sine egne senger.

Og hun har aldri sovi en hel natt i vår seng. Dette har vært en bevist handling fra vår side, og det har funket bra. Har hun vært så stor at hun har gått ut av sengen, har har vi lagt henne tilbake i sin seng.
 
Back
Topp