Lar du barna gå til skolen?

  • Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
Lar du barna gå til skolen? Hvor gamle var de første gang de fikk gå - eller sykle? Er det gang- og sykkelvei helt frem, eller er det langs bilvei med mye trafikk? :)
 
Det er sykkel- og gangvei helt frem til skolen, men det er 3,9 km nedoverbakke til, og 3,9 km oppoverbakke hjem.
Derfor ble det bussen på eldste når han sluttet på SFO i midten av 3. klasse
 
De har gått til skolen siden 1.klasse. Det er snakk om under 1 km. Vi kan faktisk høre de på skolen når det er friminutt enkelte ganger.

Foruten ett overgangsfelt over hovedvei er det gangvei alt.
 
Last edited by a moderator:
Mine er ikke skolebarn enda, men de skal få gå når den tid kommer. Vi har kjøpt hus som ligger 500 meter unna skolen og det er gangvei helt frem :)
 
Her går han både til og fra nå, 3.klasse. Begynte å gå hjem siste halvdel av 1.klasse innimellom.

Begynte å gå til sammen med nabogutten i 2.klasse.

Sykle får han ikke, vi følger den uskrevne regelen om at han må ta sykkelknappen først.

Ca 500 meter til skolen, halvparten er bare gang og sykkelveg. Litt vei forbi blokkene, men fortau.
 
Går ikke på skolen men skal få selv. Jeg må bare hjelpe dem over gjerdet til skolen. Hehe. Veien her er farlig siden det er sentrum med bhg, ungdomsskole, videegående trafikk+ vaktsjiftene på legevakt og gamlehjem forbi barneskolen.
 
Ja han går selv. Tar lengre tid å gå til garasjen og kjøre bort enn å bare gå. Så kun kjøring om det er noe spesielt. Fulgte og hentet endel i 1klasse men han ville gjerne gå selv etterhvert. Gangvei i borettslag hele veien da 1klasse var i eget bygg et stykke fra skolen. Litt lengre vei nå i 2.klasse og må over fotgjengerfelt men mest på veiene i borettslaget så går fint å gå alene
 
Hat ikke barn på skole. Men det blir 1 mil til skolen, så det blir nok ikke aktuelt nei. Og på ungdomsskolen blir det 2 mil så det blir vel heller ikke aktuelt. Ikke er det gang og sykkelvei heller
 
Mine har gått fra første klasse. Har flyttet noen ganger, men nå bor vi 3,5km unna skolen, og de har gått siden veien ble erklært trygg i fjor vår.
 
Nå er det enda et par år før min begynner på skolen, men vi bor såpass langt at han må ta skolebuss
 
Her går han til skolen. Det er ca 300 m på helt ny gangvei.
Vi flytter om to uker, der synes jeg at det er litt vel langt å gå. Det er 3,8km, så han kommer til å bli kjørt en stund, sykle når han kan og ta bussen på vinteren.
 
Gikk fra første klasse sammen med meg noen ganger, før vi flyttet til annet sted med mer usikker vei og jeg var høygravid.

Fra andre klasse gikk vi sammen med han i 2 mnd, før han gikk Alene, når vi så at han klarte å lese trafikken .

Fikk sparkesykle fra fjerde klasse og sykle fra femte klasse (når bi hadde syklet mye sammen og så at han klarte seg bra i trafikken).

Veien er gjennom en liten by. Flere veier å krysse med gangfelt og så er det mange småveier som krysser fortauet i sentrum.
 
Her er det et stykke til skolen, så datteren min kommer kun til å ta buss/bli kjørt når hun begynner til høsten. :)
 
Glemte helt å nevne yngste lenger opp.

Hun begynner til høsten, og hun blir kjørt, for hun skal jo da på Sfo og jeg videre på jobb. Vi går nok den dagen i uka jeg har fri.

Vi gikk med eldste også den dagen i uka jeg hadde fri i 1 og 2 klasse, sånn at han skulle bli trygg på veien. Nabogutten gikk også sammen med oss da.

Fra 2.klasse er det mulig hun da går med storebror, da går han i 5.klasse
 
Nei, det gjør de ikke. Er ikke gåavstand til skolen og bor ved en farlig vei. Så de kjører skoledrosje pga farlig skolevei.
 
De går, fom i dag kan de begge også sykle. De må krysse ett gangfelt, ellers er det privat vei og gangsti hele veien, 600 meter bare.

De har vel gått fra 2.-3. klasse begge to, før den tid satt de ofte på når vi voksne kjørte til jobb.
 
Back
Topp