Lærer du barnet flere språk?

Her blir vi å lære barna tysk og norsk da typen er tysk, så han blir for det meste å snakke tysk og jeg snakke norsk og lære på det viset, han ble selv lært på denne måten til tross for at han er 100% tysk, men moren ville lære han norsk og tysk på samme tid. Blir mulig å sette inn engelsk og men det blir mest sannsynlig etter noen år.
 
Siden vi bor i Sverige og ingen av oss er svensk blir det veldig viktig for oss at de skal ha flere morsmål.
Mannen lærer de arabisk, han gjorde seg en bjørnetjeneste med storesøster med å kun bruke lette ord de første årene og det merker han nå ikke var så lurt så nå snakker han vanlig til begge to og merker stor fremgang hos begge [emoji4]
Jeg snakker kun norsk hjemme og hun skiller fint mellom norsk og svensk men snakker kun svensk og arabisk.

Kan se litt rart ut når vi er ute og shopper når jeg snakker norsk, mannen arabisk og jentungen svensk [emoji23]
 
Samboer er veldig glad i språk så det kan være han lærer bort tysk ev. fransk. Akkurat nå fokuserer vi på å få på plass norsken :)
 
Dattera mi har engelsk som morsmål fordi jeg har det og kun har snakket det med henne fra hun var baby. Da hun begynte i barnehage 20 mnd gammel var hun mye sterkere i engelsk enn i norsk fordi det var meg hun hadde vært hjemme med. Hun forsto jo alt på norsk pga. faren sin og besteforeldre osv. men foretrakk å si ting på engelsk selv.

Nå snakker hun 90% engelsk når hun snakker til meg. Kanskje 70-80 % av setningene hun sier til meg er kun på engelsk (som “no, I don’t want to wear my slippers now, mummy, ‘cause I’m not cold”), og de resterende er en blanding, eller i allefall at norske ord dukker opp «Can I bring my rabbit to barnehagen, for jeg vil vise den til Per» da spør jeg «what would that be in English?» og hun svart «I want to show it to Per».

I barnehagen, med pappaen og alle andre snakker hun 100% norsk. Hender hun bruker ett og annet engelsk ord med pappaen da.

Så hun kan si alt på det ene språket om hun vil.
TV-programmer som Peppa gris, Ben&Holly, Bing, Postman Pat, Daniel Tiger ser hun på på engelsk.

Om noen ber henne oversette noe fra det ene til det andre språket gjør hun det gjerne. Det har blitt litt underholdning i barnehagen og hos besteforeldrene, fordi de synes det er så stas, og spør henne hva ting heter på engelsk.

Det var litt gøy her om dagen, fordi vi snakket om en episode i barnehagen der en gutt hadde dyttet en jente. Hva kan du gjøre når du ser det? spurte jeg henne (på engelsk selvfølgelig) også foreslo jeg noe hun kunne si. Da så hun på meg og sa «but mummy, I can’t say that, I have to say it in Norwegian!»

Så fra hun var 2 til nå når hun er 3 1/2 har hun blitt veldig god til å skjelne mellom språkene, og å «code switche».
Så kult!
Den kunnskapen kommer godt med senere i livet!
 
Jeg syns det er viktig at ungene lærer engelsk, vi er norske begge to. Jeg prøver p lære fireåringen litt. Jeg snakker mye engelsk på jobb, og i høysesongen kom jeg hjem og fortsatte skravlingen på engelsk :p fikk noen rare blikk fra han da :p
 
Vi er begge norske og snakker norsk. Hun vet om at det er ulike språk og vi har øvd oss litt på engelsk. Hun kan noen få ord på engels og kan telle til ti

Vi hører på musikk på ulike språk men det er kun norsk, svensk og dansk som er interessant.

4 år
 
Back
Topp