Kutte ut gluten?

Der jeg kommer til å ende opp også tror jeg, men har så mye smerter, kaster opp nesten hver dag og er kvalm. Så burde virkelig ha litt selvdisiplin til å få ett bedre liv :)
Jeg har blitt mye bedre uten å følge den slavisk, den første mnd på diett, spiste jeg nesten ingen ting. Men begynte å sile ut matvarer etterhvert.
Har ulcerøs colitt, og har det mye bedre etter at matvanene ble endret. Og trenger mindre medisiner også .
 
Så barn ned i 2-3 år følger trenden de da? Denne forskingen du henviser til her er liten og kan ikke bevise at for alle ligger dette psykisk og ikke fysisk. Jeg kjenner jeg blir sint når leger bare blåser av fysiske symptomer og skylder på psyken til folk. Det kan få alvorlige konsekvenser og redusert livskvalitet for mange mennesker . Og man vet i dag at der leger har tidligere skyldt på psyken så har det senere funnet ut at det er en fysisk sykdom.
Her på sykehuset jeg hører til er de klare på at mange kan være intolerante mot gluten, og tar pasientene på alvor.
Jeg lurer på om disse legene som mener dette ligger psykisk hos pasientene kan forklare meg hvorfor mitt barn blir syk om det blir spist en vanlig brødskive, mitt barn vet ikke at nå han spiser gluten.
Heldigvis har de fleste leger kommet lenger enn dette i dag, og man kan lese fornuftig lesing om intoleranse på NCF.no :)
Ja, noen gjør dette som en trend, andre får faktisk anbefalt det av leger og kliniske ernæringsfysiologer og får ett nytt og bedre liv :)
Mange barn følger dessverre trenden ja, pga. foreldrene. Det var nettopp en sak i media hvor en barnelege uttalte seg om dette. Jeg sier ikke at alle som kutter gluten like så godt kunne ha spist det, men veldig mange. Det har vært en klar trend de siste årene at folk unødvendig kutter både laktose og gluten.
 
Mange barn følger dessverre trenden ja, pga. foreldrene. Det var nettopp en sak i media hvor en barnelege uttalte seg om dette. Jeg sier ikke at alle som kutter gluten like så godt kunne ha spist det, men veldig mange. Det har vært en klar trend de siste årene at folk unødvendig kutter både laktose og gluten.

Det du skriver her undergraver faktiske lidelsene til andre barn og voksene, nei barn styrer ikke sine symptomer med psyken og foreldrene klaret heller ikke å gi barna symptomer som diaré og oppkast pga trend. En barnelege kan mene hva han vil, vår barnelege er uenig med han. Det er så mye som 7-8% av befolkningen som kan lide av intoleranse og mange går å lider med redusert livskvalitet mesteparten av livet for legene ikke får utslag på blodprøver. Det er ikke alt som kan vises i blodet og leger som nekter å se dette er elendige leger.
Enormt mange har fått ett bedre liv uten gluten, og si at det er en trend er bare stygt mot de pasientene.
Ja, noen få kutter gluten pga trend, de fleste gjør det i samarbeid med lege og kliniskernæringsfysiolog.
Man får til og med grunnstønad av nav med glutenintoleranse, man får ikke grunnstønad av å følge trender.
 
Jeg har blitt mye bedre uten å følge den slavisk, den første mnd på diett, spiste jeg nesten ingen ting. Men begynte å sile ut matvarer etterhvert.
Har ulcerøs colitt, og har det mye bedre etter at matvanene ble endret. Og trenger mindre medisiner også .
Så bra at det har fungert! Tror jeg skal sette igang til høsten, se om det bedre seg. De tror jeg har IBS men jeg tør ikke å ta gastroskopi :p Så de sa jeg kunne prøve denne dietten å se om jeg ble bedre:)
 
Det du skriver her undergraver faktiske lidelsene til andre barn og voksene, nei barn styrer ikke sine symptomer med psyken og foreldrene klaret heller ikke å gi barna symptomer som diaré og oppkast pga trend. En barnelege kan mene hva han vil, vår barnelege er uenig med han. Det er så mye som 7-8% av befolkningen som kan lide av intoleranse og mange går å lider med redusert livskvalitet mesteparten av livet for legene ikke får utslag på blodprøver. Det er ikke alt som kan vises i blodet og leger som nekter å se dette er elendige leger.
Enormt mange har fått ett bedre liv uten gluten, og si at det er en trend er bare stygt mot de pasientene.
Ja, noen få kutter gluten pga trend, de fleste gjør det i samarbeid med lege og kliniskernæringsfysiolog.
Man får til og med grunnstønad av nav med glutenintoleranse, man får ikke grunnstønad av å følge trender.
Igjen - det gjelder ikke alle.
 
For mange er det ikke gluten som er problemet.

Baker du brød selv eller kjøper du? I brød/rundstykker/boller etc. fra butikken er det mye supergluten, enorme mengder gjør Etc. Som kan irritere magen. Hvis du kjøper ferdig - prøv å bak selv i en periode. Men generelt pass på bruken av gjær.

Drikker du nok vann? Jo mer fiber du får
I deg jo mer vann må du drikke. Fiber er bra, men det gir mye trøbbel om du ikke får i deg nok væske samtidig.

Er du stresset når du spiser eller spiser du i ro og fred?

Å kutte ut alt av gluten er omfattende. Det er gluten i nesten alle sauser. Må bestille uten saus på restaurant, få egen soyasaus etc. Personlig synes jeg ikke glutenfritt er noe godt, og mye er fullt av sukker. Utvalget er bedre og billigere i Sverige.
Det er også endel vitaminer/mineraler man går glipp av med glutenfritt kosthold man må være obs på.
 
Får ikke til å redigere, men ville bare legge til at du kan jo prøve deg litt frem! Selv trodde jeg at jeg hadde intoleranse i lang tid mot gluten, men når jeg fant ut av det så har alt blitt bra og jeg kan til og med spise loff fra butikken igjen uten problemer :)

Lykke til!
 
Vil også anbefale å teste ut LavFodmap. Jeg synes egentlig ikke det var så kjedelig og vanskelig som mange skal ha det til, dessuten er det fleste begrensinger kun mens man "nullstiller" kroppen og til man finner ut hva som gir reaksjoner og ikke. Og de fleste med irritabel tarm reagerer ikke på gluten, men på karbohydratene i melet.
MEN man kan selvfølgelig ha non celiac gluten sensitivity, selv om legene har satt IBS som diagnose. Det er jo dessverre enda ganske umulig (eller helt) å skille mellom disse to, siden ingen av de har en klar test som kan takes for å fastsette diagnose.
 
Fordi man kan ha non cøliaki gluten intolerance, da har man ikke cøliaki men man reagerer på gluten med smerter, diaré, oppkast, vond kropp, feber osv. Dette slår ikke ut på prøver, men noe man må teste ut ved å kutte det ut i kosten.

Å kutte gluten er enkelt, det finnes enormt med utvalg og bor man i nærheten av Sverige så er utvalget enda større :)
Alt er ikke godt, men man må lære seg til å spise det.
Men jeg anbefaler deg å prøve Low foodmap dietten, den har hjelpt mange med IBS og mange med IBS kan ikke spise gluten. Det finner du ut med å gå på Low foodmap, jeg skal selv begynne med denne dietten, men gruer meg litt til å være så streng mot meg selv ;)
Sign deg.. Har ikke Cøliaki, men kan likevel være slik at magen reagerer på det :) Si fra når du har begynt da :) Syntes det er såå vanskelig, da vi reiser til Afrika neste mnd. Tviler på det får glutenfritt og da må jeg evt kutte ut alt med mel.. Hmm.. Må se ann. :)
 
For mange er det ikke gluten som er problemet.

Baker du brød selv eller kjøper du? I brød/rundstykker/boller etc. fra butikken er det mye supergluten, enorme mengder gjør Etc. Som kan irritere magen. Hvis du kjøper ferdig - prøv å bak selv i en periode. Men generelt pass på bruken av gjær.

Drikker du nok vann? Jo mer fiber du får
I deg jo mer vann må du drikke. Fiber er bra, men det gir mye trøbbel om du ikke får i deg nok væske samtidig.

Er du stresset når du spiser eller spiser du i ro og fred?

Å kutte ut alt av gluten er omfattende. Det er gluten i nesten alle sauser. Må bestille uten saus på restaurant, få egen soyasaus etc. Personlig synes jeg ikke glutenfritt er noe godt, og mye er fullt av sukker. Utvalget er bedre og billigere i Sverige.
Det er også endel vitaminer/mineraler man går glipp av med glutenfritt kosthold man må være obs på.
Jeg drikker 2-3 liter vann hver dag, ved siden av juice. :)
Kjøper ferdig brød, og spiser boller innimellom bare fra Meny(ferske). Så i går kveld da jeg hadde spist 2, så merket jeg at hele magen begynte å jobbe på høygir. Kjipt :(

Stresser aldri rundt måltider, men tygger mange ganger og tar det eolig :) vet du hvilken vitaminer man kan mangle? Skal til legen neste uke å sjekke om jeg mangler vitaminer, for jeg er så trøtt og hodepine :(
 
Jeg må spise oftere. Helst 6 ganger om dagen. Hva med kullsyre? Og gjær? Dette ble jeg også veldig oppblåst av.
Trodde det var pga pepsi maxen jeg drakk daglig. Men nå kuttet jeg det ut for drøyt 2 mnd siden. Og merker ikke forskjell. Spiser brød til nesten alle måltider. Så mulig det er gjær også. Ikke godt å si :( kjøpte glutenfrie knekkebrøde i dag. Supergode og ikke oppblåst :D håper det fortsetter slik :) Er du mye dårlig i magen også? :(
 
Jeg drikker 2-3 liter vann hver dag, ved siden av juice. :)
Kjøper ferdig brød, og spiser boller innimellom bare fra Meny(ferske). Så i går kveld da jeg hadde spist 2, så merket jeg at hele magen begynte å jobbe på høygir. Kjipt :(

Stresser aldri rundt måltider, men tygger mange ganger og tar det eolig :) vet du hvilken vitaminer man kan mangle? Skal til legen neste uke å sjekke om jeg mangler vitaminer, for jeg er så trøtt og hodepine :(

Jeg ble i alle fall mye bedre når jeg gikk over til å bake selv. Gjær er ikke bra for meg :) når jeg baker selv bruker jeg en halv tørrgjærpakke på to brød.

Husker ikke vitaminer, men tror jern blant annet er noe en ofte får gjennom brødbakst og som man kanskje må sjekke opp litt mer hvis man kutter ut.

Håper du finner ut av det i alle fall :)
 
For mange er det ikke gluten som er problemet.

Baker du brød selv eller kjøper du? I brød/rundstykker/boller etc. fra butikken er det mye supergluten, enorme mengder gjør Etc. Som kan irritere magen. Hvis du kjøper ferdig - prøv å bak selv i en periode. Men generelt pass på bruken av gjær.

Drikker du nok vann? Jo mer fiber du får
I deg jo mer vann må du drikke. Fiber er bra, men det gir mye trøbbel om du ikke får i deg nok væske samtidig.

Er du stresset når du spiser eller spiser du i ro og fred?

Å kutte ut alt av gluten er omfattende. Det er gluten i nesten alle sauser. Må bestille uten saus på restaurant, få egen soyasaus etc. Personlig synes jeg ikke glutenfritt er noe godt, og mye er fullt av sukker. Utvalget er bedre og billigere i Sverige.
Det er også endel vitaminer/mineraler man går glipp av med glutenfritt kosthold man må være obs på.

Veldig mange med irritabel tarm tåler fiber dårlig og blir verre av det.
 
Jeg ble i alle fall mye bedre når jeg gikk over til å bake selv. Gjær er ikke bra for meg :) når jeg baker selv bruker jeg en halv tørrgjærpakke på to brød.

Husker ikke vitaminer, men tror jern blant annet er noe en ofte får gjennom brødbakst og som man kanskje må sjekke opp litt mer hvis man kutter ut.

Håper du finner ut av det i alle fall :)
Skal absolutt prøve å bake selv. Er i Sverige nå, så fikk handlet masse knekkebrød/kjeks etc. Blir spennende å se :) Håper du blir bedre :)
 
Veldig mange med irritabel tarm tåler fiber dårlig og blir verre av det.
Ja det er sant. Det viktigste før man tar noen drastiske valg ang mat er å sjekke listen over hva folk med irritabel tarm reagerer på. Hu skriver feks at hu spiser løk hver dag. Det er noe mange med irriterer tarm reagerer på.
 
Noen som har prøvd det i noen uker?
Slitt med magesmerter i flere år. Mye luftplager når jeg spiser(spiser mye brød,knekkebrød,pasta). Generelle magesmerter. Halsbrann etc.
Tatt coloskopi og legen sa jeg hadde irritabel tarm...

Er det vanskelig å kutte ut gluten? Er alternativene godt som man får kjøpt? Er så glad i brød :D
Men ikke bruk erstatningsprodukter for gluten, det er ikke så sunt i lengden. Lev da uten brød osv.
 
Back
Topp