Kutte ut gluten?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Noen som har prøvd det i noen uker?
Slitt med magesmerter i flere år. Mye luftplager når jeg spiser(spiser mye brød,knekkebrød,pasta). Generelle magesmerter. Halsbrann etc.
Tatt coloskopi og legen sa jeg hadde irritabel tarm...

Er det vanskelig å kutte ut gluten? Er alternativene godt som man får kjøpt? Er så glad i brød :D
 
Aldri merket noe til gluten selv. Men spiser du til faste tidspunkt? Holder deg unna løk, brokkoli og brød med hele korn?
 
Aldri merket noe til gluten selv. Men spiser du til faste tidspunkt? Holder deg unna løk, brokkoli og brød med hele korn?
Spiser ikke så regelmessig, men gjerne lite 3-4 ganger om dagen. Spiser løk hver dag.. Og det samme med brød med masse korn. Kanskje det ikke er bra nei? Ikke tenk på..
 
Spiser ikke så regelmessig, men gjerne lite 3-4 ganger om dagen. Spiser løk hver dag.. Og det samme med brød med masse korn. Kanskje det ikke er bra nei? Ikke tenk på..
Du burde Google irritabel tarm. Fant en side med alle matvare som de fleste med irritabel tarm reagerer på. Der var de tre tingene oppført. Var mer også men det husker jeg ikke akkurat nå. Er hovedsakelig de tre tingene jeg blir dårlig av + enkelte krydder som feks karri. Å spise ca til samme kl slett hver dag og holde meg unna de tingene så ble jeg mye bedre. Skal ikke mye til før jeg reagere men heldigvis nå så har jeg såpass kontroll at jeg ikke blir så dårlig de få gangene jeg spiser noe jeg ikke burde.
 
Du burde Google irritabel tarm. Fant en side med alle matvare som de fleste med irritabel tarm reagerer på. Der var de tre tingene oppført. Var mer også men det husker jeg ikke akkurat nå. Er hovedsakelig de tre tingene jeg blir dårlig av + enkelte krydder som feks karri. Å spise ca til samme kl slett hver dag og holde meg unna de tingene så ble jeg mye bedre. Skal ikke mye til før jeg reagere men heldigvis nå så har jeg såpass kontroll at jeg ikke blir så dårlig de få gangene jeg spiser noe jeg ikke burde.
Takk for tips. Merket for 2 år siden at jeg reagerer veldig på brunost :( Store luftsmerter :( kuttet det ut i flere mnd og prøvde et knekkebrød med brunost her en dag. Da var magen som en stor ballong og fikk store smerter.. Kjipt! Alt som er såå godt også, som man ikke skal tåle haha...
Hvordan gjør du det når du skal ut å spise/blir bedt bort osv?
 
Takk for tips. Merket for 2 år siden at jeg reagerer veldig på brunost :( Store luftsmerter :( kuttet det ut i flere mnd og prøvde et knekkebrød med brunost her en dag. Da var magen som en stor ballong og fikk store smerter.. Kjipt! Alt som er såå godt også, som man ikke skal tåle haha...
Hvordan gjør du det når du skal ut å spise/blir bedt bort osv?
Jeg rett å slett peller i maten. Tar ut der jeg ikke tåler osv. Nå er alle i familien advart så de tar hensyn ang middag. Ute på restaurant så er jeg veldig forsiktig med hva jeg bestiller. Men jeg hat hatt irritabel tarm i ca 14 år. Så har lært meg en del triks gjennom årene og blir ikke så dårlig de gangen jeg spiser noe ikke kan. Spiser jeg feks løk eller brød med korn nå så må jeg bare på do flere ganger i løpet av dagen. Er avhengig av en do for å ikke få vondt. Men ellers så går det fint. Men er kun 6 år siden jeg begynte å bli så bra at jeg ikke reagerte så voldsomt.
 
Noen som har prøvd det i noen uker?
Slitt med magesmerter i flere år. Mye luftplager når jeg spiser(spiser mye brød,knekkebrød,pasta). Generelle magesmerter. Halsbrann etc.
Tatt coloskopi og legen sa jeg hadde irritabel tarm...

Er det vanskelig å kutte ut gluten? Er alternativene godt som man får kjøpt? Er så glad i brød :D

Mannen min har kuttet ut hvete/gluten pga magetrøbbel og nå påvist hveteallergi. Det har gått over all forventning!:) Finnes brød, lasagne, pizza osv uten gluten, ellers spiser han stort sett som oss. Tacoshellene er uten gluten feks;)
 
Tror de sjekket alt da de sjekket inni magen :(
Om du tåler gluten så er det ikke vits i å kutte det, sjekk heller opp de råd du her har fått ang den diagnosen du fikk.

Det hjelper lite på en brukket fot å gipse armen, så hvorfor kutte gluten når du ikke har cøliaki?
 
Om du tåler gluten så er det ikke vits i å kutte det, sjekk heller opp de råd du her har fått ang den diagnosen du fikk.

Det hjelper lite på en brukket fot å gipse armen, så hvorfor kutte gluten når du ikke har cøliaki?

Fordi man kan ha non cøliaki gluten intolerance, da har man ikke cøliaki men man reagerer på gluten med smerter, diaré, oppkast, vond kropp, feber osv. Dette slår ikke ut på prøver, men noe man må teste ut ved å kutte det ut i kosten.

Å kutte gluten er enkelt, det finnes enormt med utvalg og bor man i nærheten av Sverige så er utvalget enda større :)
Alt er ikke godt, men man må lære seg til å spise det.
Men jeg anbefaler deg å prøve Low foodmap dietten, den har hjelpt mange med IBS og mange med IBS kan ikke spise gluten. Det finner du ut med å gå på Low foodmap, jeg skal selv begynne med denne dietten, men gruer meg litt til å være så streng mot meg selv ;)
 
Fordi man kan ha non cøliaki gluten intolerance, da har man ikke cøliaki men man reagerer på gluten med smerter, diaré, oppkast, vond kropp, feber osv. Dette slår ikke ut på prøver, men noe man må teste ut ved å kutte det ut i kosten.

Å kutte gluten er enkelt, det finnes enormt med utvalg og bor man i nærheten av Sverige så er utvalget enda større :)
Alt er ikke godt, men man må lære seg til å spise det.
Men jeg anbefaler deg å prøve Low foodmap dietten, den har hjelpt mange med IBS og mange med IBS kan ikke spise gluten. Det finner du ut med å gå på Low foodmap, jeg skal selv begynne med denne dietten, men gruer meg litt til å være så streng mot meg selv ;)
Skjønner du gruer deg, det er en utrolig kjedelig diett. Jeg klarer ikke å følge den helt.
 
Spiser ikke så regelmessig, men gjerne lite 3-4 ganger om dagen. Spiser løk hver dag.. Og det samme med brød med masse korn. Kanskje det ikke er bra nei? Ikke tenk på..
Jeg må spise oftere. Helst 6 ganger om dagen. Hva med kullsyre? Og gjær? Dette ble jeg også veldig oppblåst av.
 
Det å kutte gluten har jo blitt en trend. Svært mange kunne ha fortsatt med gluten. Men du kan jo lese litt her:

http://nhi.no/forside/fra-vitenskapen/hypersensitivitet-til-gluten-uten-a-ha-coliaki-39602.html

Så barn ned i 2-3 år følger trenden de da? Denne forskingen du henviser til her er liten og kan ikke bevise at for alle ligger dette psykisk og ikke fysisk. Jeg kjenner jeg blir sint når leger bare blåser av fysiske symptomer og skylder på psyken til folk. Det kan få alvorlige konsekvenser og redusert livskvalitet for mange mennesker . Og man vet i dag at der leger har tidligere skyldt på psyken så har det senere funnet ut at det er en fysisk sykdom.
Her på sykehuset jeg hører til er de klare på at mange kan være intolerante mot gluten, og tar pasientene på alvor.
Jeg lurer på om disse legene som mener dette ligger psykisk hos pasientene kan forklare meg hvorfor mitt barn blir syk om det blir spist en vanlig brødskive, mitt barn vet ikke at nå han spiser gluten.
Heldigvis har de fleste leger kommet lenger enn dette i dag, og man kan lese fornuftig lesing om intoleranse på NCF.no :)
Ja, noen gjør dette som en trend, andre får faktisk anbefalt det av leger og kliniske ernæringsfysiologer og får ett nytt og bedre liv :)
 
Skjønner du gruer deg, det er en utrolig kjedelig diett. Jeg klarer ikke å følge den helt.

Der jeg kommer til å ende opp også tror jeg, men har så mye smerter, kaster opp nesten hver dag og er kvalm. Så burde virkelig ha litt selvdisiplin til å få ett bedre liv :)
 
Back
Topp