Kaste opp under fødsel?

Nei, virker jo som om det er veldig individuelt. Er vel logisk at de som har hypermesis gjerne spyr under fødselen også, i alle fall. :p

Aldri hørt om noen sammenheng der. Kvalmen gikk over 2 mnd før termin hos meg. Var ikke derfor jeg kastet opp under fødsel. Jeg er den eneste i familien som har slitt med masse kvalme i svangerskapet, men så og si alle kastet opp. Jm og lege på sykehuset sa det var "fordi det skjedde så mye i kroppen". Kastet opp etter stripping og stormrier, når jeg ble stresset fordi jeg måtte ting osv
 
Ja, det har du nok rett i :) jeg er veldig dårlig på å leve i nuet Brukt mye tid på å grue meg til fødsel selv før jeg ble gravid. Jeg er så redd at jeg skal få helt angst når fødselen setter i gang så jeg mister helt kontroll over følelser og kroppen min

Skal man ha kontroll da? Kroppen tar jo over og gjør det den skal. Man har jo ikke kontroll over det, man kan ikke styre det. Og det skal man vel ikke heller.
 
Skal man ha kontroll da? Kroppen tar jo over og gjør det den skal. Man har jo ikke kontroll over det, man kan ikke styre det. Og det skal man vel ikke heller.
Skjønner hva du mener, men samtidig er det ikke kontroll jeg er ute etter. Jeg vet at kroppen må gjøre det den må og man bare må henge på. Jeg er bare redd for at jeg under fødselen skal være helt lammet av frykt og at jeg skal få traumer jeg ikke klarer overkomme. Har skjedd ting tidligere i livet som gjør en fødsel veldig tøft psykisk også.
 
Skjønner hva du mener, men samtidig er det ikke kontroll jeg er ute etter. Jeg vet at kroppen må gjøre det den må og man bare må henge på. Jeg er bare redd for at jeg under fødselen skal være helt lammet av frykt og at jeg skal få traumer jeg ikke klarer overkomme. Har skjedd ting tidligere i livet som gjør en fødsel veldig tøft psykisk også.
Dette er det viktig at du snakker med jordmor om!
 
Ja, det har du nok rett i :) jeg er veldig dårlig på å leve i nuet Brukt mye tid på å grue meg til fødsel selv før jeg ble gravid. Jeg er så redd at jeg skal få helt angst når fødselen setter i gang så jeg mister helt kontroll over følelser og kroppen min
Jeg fikk helt angst når fødselen startet. Mistet helt grepet, utrolig vond fødselsopplevelse. Hvis du er gravid bør du snakke med jordmor/lege om dette før fødselen begynner.
 
Aldri hørt om noen sammenheng der. Kvalmen gikk over 2 mnd før termin hos meg. Var ikke derfor jeg kastet opp under fødsel. Jeg er den eneste i familien som har slitt med masse kvalme i svangerskapet, men så og si alle kastet opp. Jm og lege på sykehuset sa det var "fordi det skjedde så mye i kroppen". Kastet opp etter stripping og stormrier, når jeg ble stresset fordi jeg måtte ting osv

Jeg tenkte vel mer på de som spyr hele veien fram til fødsel også :p Men som jeg selv sa tidligere, jeg har hørt at det kan komme av bare smertene, av at hodet trykker på et bestemt sted underveis (fordi det er visstnok ofte på samme stadium at mange blir kvalme), eller at magen skal tømme seg... Er jo generelt ikke så merkelig.
 
To fødsler. Kastet opp en periode med førstann. Ble satt i gang og hadde stormrier så alt var veldig intenst. Var ikke skummelt, bare veldig heftig. Sto ved sengekanten og hadde bøtta foran meg. Andre fødsel ble jeg plutselig veldig kvalm da riene ble intense som sist men det gikk heldigvis over.
 
Appropos, hvordan er det å få ut morkaka kontra babyen? Hørt noen synes det er verre :s
Med første måtte morkaka hentes ut men med nummer to "sklei" de nesten ut, altså ikke smertefullt.

Når det gjelder traumer hadde jeg en veldig over gjennomsnittet heftig førstefødsel med full pakke. Jeg brukte tiden på å stole på helsepersonellet og gjøre akkurat det de sa til en hver tid. Gjorde nok at jeg ikke ble så preget i ettertid. Hadde samtale på sykehuset i forkant med nummer to der jeg fortalte hvordan jeg opplevde første og hvordan jeg ville ha det neste gang.
 
Født 1 gang, spydde ikke.
 
Født 1 gang. Spydde jevnt fra 5cm eller deromkring til ca 8. Fortalte det senere til mamma og hun spydde under begge sine, så ser for meg at det skjer denne gangen også. Men det er jo ikke noe jeg driver og snakker mye om når folk feks spør om hvordan fødselen var. Da blir svaret mer "rask og intens" eller noe i den duren. Det var jo uansett en slags liten sideting oppi alt. Jeg ble fortalt at det var ganske vanlign uten om at de definerte %, det virker som "alt" er vanlig ifm fødsler [emoji23]
 
Født én gang. Kastet opp en gang. Men var en uheldig kombo med inntak av druesukker tablett midt i en rie og for mye lystgass [emoji51]
 
Jeg har også småangst for oppkast, og det skjer veldig sjelden. Kastet ikke opp under fødsel på tross av medisiner som kan føre til en del kvalme, merket ikke noe til kvalme i det hele tatt :)
 
Kasta opp under første fødsel. Følte meg helt ok til jeg prøvde lystgass. Da føltes det som jeg hadde vært på tidenes fylla og alt snurra rundt. Så da ble jeg kvalm og kasta opp.. Gjorde det ikke med andre :)
 
Ser ut til at jeg er akkurat lik deg. Jeg har angst for å spy og får en slags angst med det samme jeg hører om omgangssyke, må gå til tannlegen (da blir jeg kvalm) eller det er snakk om alkohol (kan ikke drikke noe særlig da jeg er livredd for å bli kvalm).
Jeg ble litt kvalm i starten av de første "ordentlige" riene under fødsel nr 1. Den varte i over 23 timer fra første rie, og ellers gikk det helt fint, bortsett fra da jm prøvde å få meg til å bruke lystgass. Den nekta jeg etter to pust da jeg blie så kvalm av den rusfølelsen.
Nr 2 gikk så utrolig kjapt at jeg hadde nok aldri rukket å bli kvalm:p
Nr 3 ble jeg skikkelig kvalm, det kastet seg over meg, men jeg klarte å overvinne det:p
 
Nei ikke i nærheten av å kaste opp. Jeg spiste middag rett før pressriene. Jordmor trodde det skulle ta litt lenger tid.. :laughing025
 
Jeg har født en gang og kastet opp to ganger. Begge gangene var pga veldig sterke rier kombinert med lite mat lite søvn og en utslitt kropp.
 
Født 4 ganger, kastet opp på to av de fordi jeg ble så kvalm av lystgassen
 
Back
Topp