Kamp hver kveld. Noen tips?

Vi slet veldig med dette tidligere, spesielt ble matlysten dårlig og mye uro om det går forlenge mellom måltidene. Det kan tenkes hun er sulten selv om de får mat rett før du henter. Guttungen her får mat i barnehagen ca 14, middag mellom 16.30 og 17,(ofte trenger han litt grønnsaker mens vi lager) og kveldsmat i 18-18.30 tiden. Spiser ganske godt til hvert måltid.
Når det gjelder å bite, slå osv er det nok litt frustrasjon over å ikke kunne utrykke seg. For oss ble det fort bedre etterhvert som ordene kom. Vi brukte også litt timeout fra den alderen hvor han får 3 sjanser og om det fortsetter videre må han sitte litt på gulvet (begynte med ca 30sek og økt med alderen) og forklare hvorfor dette ble gjort. Gikk ikke mange ganger før han forsto det. Bruker den metoden fortsatt nå og han blir 3 til høsten.
Time out og konsekvenser bør ikke brukes på så små barn
 
Time out og konsekvenser bør ikke brukes på så små barn
For oss har det gått helt fint og har hjulpet mye i fortvilende situasjoner. Jeg tror ikke de har vondt av å bli tatt bort fra en situasjon og sitte på gulvet i 30 sek, men har selvsagt aldri gå bort fra barnet i denne alderen, men sitte like ved
 
For oss har det gått helt fint og har hjulpet mye i fortvilende situasjoner. Jeg tror ikke de har vondt av å bli tatt bort fra en situasjon og sitte på gulvet i 30 sek, men har selvsagt aldri gå bort fra barnet i denne alderen, men sitte like ved


"Jeg har en påstand om deg. Du ønsker å oppdra et barn som er godt likt og som klarer å regulere egen atferd. Og du ønsker en god relasjon til barnet ditt.

Min andre påstand er at du oppnår det motsatte hvis du bruker straff i oppdragelsen av barna dine. Med straff så mener jeg helt vanlige metoder som timeout og konsekvenser av typen "Hvis du ikke gjør leksene dine, så tar jeg bort telefonen".

Konsekvenser kan fungere bra det, helt til barna blir rundt 10 år. Da opplever mange at det som fungerte før, ikke lenger fungerer. Konsekvensene gjør barnet mer trassig og sint, og det ender med at alle begynner å skrike.

Overgangen mellom barn og tenåringsfasen er en tøff tid for de fleste foreldre. Barna blir ikke lenger bare påvirket av oss, men også av venner og samfunnet rundt, og det blir ofte konflikter hjemme.

Når barna våre er små, ønsker de å please oss foreldre og andre voksne, men et par år før de blir tenåringer, i «tween-fasen» mister gjerne foreldrene den automatiske respekten som de fleste små barn har, og vi som foreldre må begynne å gjøre oss fortjent til det.

Foreldre som bruker straff for å kontrollere barna (det inkluderer også timeout og konsekvenser), ser ofte i denne fasen at tidligere metoder ikke lenger virker. Ofte så ser vi at det er umulig å kontrollere dem når de er ute av syne, som de i større og større grad er. Vårt eneste håp for å kunne påvirke er å fortjene det.

Dessverre så er det slik at hvis vi har stolt blindt på konsekvenser mens de var små, så har vi ikke lagt den grunnmuren som må til for at de større barna våre skal handler rett. Dette grunnlaget betyr en sterk foreldre-barn relasjon slik at barnet virkelig ønsker å samarbeide. Det betyr også å legge vekt på følelser så barnet oppnår muligheten til å regulere egne følelser, som igjen hjelper dem til å regulere atferden sin.

Dessverre så vil "vanlig" barneoppdragelse som inkluderer konsekenser, faktisk ødelegge foreldre-barn relasjonen slik at barnet blir mindre motivert for å samarbeide. Konsekvenser hjelper heller kke barnet til å regulere følelslene, noe som fører til at de får utfordringer med å regulere atferden sin.

Barn som ikke har blitt straffet, men istedet har blitt støttet og veiledet til å løse problemer, utvikler tidligere enn andre barn en indre disiplin og en sterk moralsk forståelse. Det fungerer derfor bedre å bare begynne med en respektfull, positiv veiledning fra starten. Det får du tenåringer som er respektfull, omtenksomme, ansvarsfulle og som klarer å regulere egen atferd"

Bør leses!
https://adhdveilederen.mykajabi.com/blog/konsekvenser-odelegger
 
Last edited:
Back
Topp