Kamp hver kveld. Noen tips?

Frkn

Forelsket i forumet
Hei!

Er helt ukjent for meg med denne trassen, prøvd å lese meg opp, uten hell egentlig.
Vi har en jente på 19 mnd som stort sett har vært grei hele veien. Hun er fremdeles grei, men hun har begynt å trasse merker vi (spesielt jeg).

Det er som regel meg som henter i bhg rundt 14:45 og fra da av føler jeg enkelte ettermiddager blir en maktkrig. Som regel går vi en lang tur hjem, innom lekeplasser før vi går hjem og lager mat. Da begynner det. Hun hyler under hele matlagingen, henger fast i beinet mitt. Når jeg endelig klarer å få maten på bordet, kommer faren hjem, rundt 17:30. Som regel ser hun meg dypt inn i øynene mens hun kaster mat og fat og det hun får fatt på veggimellom. Utenpå tror jeg at jeg ser rolig ut, men inni skriker jeg. Jeg er så lei av å lage mat som bare blir kastet.

Ellers har hun begynt å bite, slå, knipe og skubbe. Vi er fulle i blåmerker begge to. Til nå har vi bare sagt NEI, og satt henne fra oss, slik at hun skal skjønne at vi ikke vil leke mer om hun gjør sånn. Prøver å forklare at det gjør vondt, men det skjønner hun ikke.

Hun vil alltid gjøre det motsatte når vi sier nei til ting.

Føler at alt er en kamp. Å kle på henne, skifte bleie, mat, pusse tenner, legging. Kjenner at jeg er kjempesliten nå, og jeg gruer meg faktisk til hente i bhg.

Noen som har noen gode tips og råd?

På forhånd takk!
 
Kan hun være sulten etter BHG? Om det ikke er mat før 17.30 om jeg forsto deg rett.
Hva med en rolig stund i sofaen etter dere henter hvor dere leser bok eller noe?
 
Jeg sliter litt med noe av det samme selv. Hun kan se på meg før hun gjør noe jeg har sagt nei til, og så gjør hun det likevel. I tillegg klyper hun hvis vi skal noe hun ikke vil, og hun prøver til tider å bite hvis hun ikke får til å klype :dead: hun går ikke i bhg da, men vi er som regel ofte på noe, slik at hun kan bli litt sliten både fysisk og psykisk. Hun ble 2år i april.

Jeg har dessverre ikke så mye tips å komme med, men vil gjerne følge denne tråden for å se om det kommer noen gode :)
Ville bare dele at du er ikke alene hvertfall!
 
Ta med frukt å spise når du henter henne.

Tenk på at alt er et uttrykk for noe. Prøv å forstå hva hun har behov for.

Prøv noen ettermiddager med bare ro. Mye fysisk kontakt. Istedenfor lekeplass ol.

Prøv å lag middagen klar kvelden før som bare kan varmes opp. Hvordan er hun når du har tid til henne og ikke er opptatt med matlaging?

Hvordan er ettermiddagen om hun får være med å lage mat?

Ved matbordet. Gi en og en bit hun kan spise. Ha alt annet utenfor rekkevidde. Gi en bit og si putt i munnen mens du illustrerer det med hånden din. Skal hun til å kaste griper du tak og tar den fra henne. Hun får den igjen om hun vil putte i munnen.

Ellers synes jeg disse om «trassalder» er fine:
https://www.babyverden.no/blogg/jesper-juul/jesper-juul-fins-det-en-trassalder/

https://www.tv2.no/a/2974033/
 
Ville prøvd å droppe lekeplasser og gi henne mat før kl 17.30.
 
Har en 2 åring som når han er sliten og sulten etter barnehagen kan være rimelig trassen. Har i tillegg en på 10 mnd som henger i bena mine når jeg lager mat. Hvis gutten er veldig sulten når jeg begynner med middag får han gjerne et par gulrot staver el liknende som han kan knaske på. Hvis han bare er sliten får han gjerne et tørke håndkle og hjelper til med å tørke oppvask el hjelper meg å finne frem ting. Funnet ut at hvis jeg bruker litt lenger tid på å lage mat og samtidig engasjerer han litt er han mye mindre trassen enn om middagen er ferdig 10 min før (jeg blir roligere da også).

Når det gjelder måltidssituasjonen hadde vi en liten periode hvor han kastet mat på gulvet. Ikke fordi det var trass, men fordi han synes det var gøy og han fikk oppmerksomhet. Vi valgte da å gi en advarsel deretter ta han bort fra bordet og kjøkkenet. Han kunne komme tilbake hvis han ville ha mer mat og ikke kaste på gulvet. Gav han samtidig positiv oppmerksomhet når han spiste uten å kaste. Tok 2-3 dager så skjønte han konsekvensen og måltidet ble hyggeligere for alle.

Min erfaring er at man etterhvert lærer seg til å se tegnene før det eskalerer og da kan (prøve) hindre at det utvikler seg (her har positiv oppmerksomhet og forberedelser på overganger vært viktig). Men i de tilfeller hvor det eskalerer har jeg erfaring på at det nytter å være konsekvent og sette grenser. Min tanke er at hvis ikke barnet lærer grenser hjemme , hvem skal da lære de det? Dette gir også barnet trygghet og forutsigbarhet.

Sikkert mange andre måter å løse situasjoner på, men sånn har ihvertfall vi gjort (og ja noen ganger så skriker jeg også inni meg og har lyst til å sende ungene ditt pepperen gror ;))
 
Dropp lekeplassen og vis at du blir sinna ved slik oppførsel, har en 2 åring som er rimelig lik og her funker ikke pedagogiske metoder[emoji23] her blir jeg forbanna og tar henne unna bordet (skyver stolen unna) biter hu setter hu bort fra oss.
 
Har ingen råd, men har det helt likt nå med min 2 åring. Alt er en krig og det er jeg som må ta de. Fra tannpuss til bleieskift, til å bare gå til barnehagen som idag.
 
Jeg ville gått rett hjem og spist og så sett an humøret og heller tatt en tur ut etter mat.
Hvis det er snakk om logistikk kan mannen lage middag, så får barnet det til kveldsmat/mannen underholde barnet mens du lager middag.
 
Btw når legger hun seg på kvelden? Og når står hun opp på morgenen? Våkner hun av seg selv? Når og hvor lenge sover hun på dagen? Sover hun hvor lenge hun vil da?
 
Det er jo ikke nødvendigvis trass, men mulig hun er sliten eller sulten? Nå er min dessverre i barnehagen helt til 16, men vi gjør lite på ettermiddagene. Første pri er mat. Min er gjerne så sulten at han begynner å grine bare han ser kjøleskapet, så vi tar gjerne brødmat eller veldig rask middag med en gang, også heller middag/kvelds seinere. Etter det går vi heller ut en tur (enten til lekeplass, fjæra, ut med hunden, eller bare i hagen), eller blir bare hjemme og leker/ser på TV/tegner/ alt etter hvor slitne vi er. Her er det ihvertfall veldig tydelig at jo mer sliten unge - jo mer krig utover ettermiddagen, så det er best å være i forkant og heller senke forventningene til aktivitet på ettermiddagen. Vi har ettermiddager hvor vi sitter i sofaen og ser film med god samvittighet og vi, masse kos i fanget og avslapning. Et bad er også en fin måte å roe ned på for min. Min er ihvertfall superaktiv hele dagen i barnehagen, skjønner godt han er sliten.
 
Kan hun være sulten etter BHG? Om det ikke er mat før 17.30 om jeg forsto deg rett.
Hva med en rolig stund i sofaen etter dere henter hvor dere leser bok eller noe?

De gir henne en skive rett før jeg henter som regel, evt for jeg henne den når jeg kommer. Kunne ønske vi spiste kl 16 som vanlige folk, men d km vi ikke :/ ja har forsøkt rolig stund. Men det blir are verre om jeg ikke går innom lekeplassene.
 
Ville prøvd å droppe lekeplasser og gi henne mat før kl 17.30.

For henne mat når jeg henter. Hun har alltid en skive igjen. Kanskje hun får en youghurt om hun ikke har fått d tidligere i tillegg. Du skjønner.. vi har 2 leke plasser på vei hjem . Er ikke der så lenge, men om jeg dropper begge blir hun værtfall gretten!
 
Jeg ville gått rett hjem og spist og så sett an humøret og heller tatt en tur ut etter mat.
Hvis det er snakk om logistikk kan mannen lage middag, så får barnet det til kveldsmat/mannen underholde barnet mens du lager middag.

Ja den løsningen var ikke dum. Greien er at hun spiser lite middag. Er mer glad i skive. Så spiser hun kveldsgrøt ennå. Livredd for å ikke fylle opp magen før leggings. Mulig hun ikke spiser middag fordi hun vet grøten kommer....
 
Btw når legger hun seg på kvelden? Og når står hun opp på morgenen? Våkner hun av seg selv? Når og hvor lenge sover hun på dagen? Sover hun hvor lenge hun vil da?

Legger seg ca 19. Sover til 06.30. Sover 1 time på dagen.
 
De gir henne en skive rett før jeg henter som regel, evt for jeg henne den når jeg kommer. Kunne ønske vi spiste kl 16 som vanlige folk, men d km vi ikke :/ ja har forsøkt rolig stund. Men det blir are verre om jeg ikke går innom lekeplassene.

Men det er vel ikke lås på kjøleskapet? Vi har nå ihvertfall tid til både enkel brødmat og middag etter barnehagen før leggetid kl 19, hva som kommer først varierer dog. Har vi rask mat til middag blir det middag først, og hvis ikke blir det brødmat
 
For henne mat når jeg henter. Hun har alltid en skive igjen. Kanskje hun får en youghurt om hun ikke har fått d tidligere i tillegg. Du skjønner.. vi har 2 leke plasser på vei hjem . Er ikke der så lenge, men om jeg dropper begge blir hun værtfall gretten!

Jeg tenker at du bestemmer vel om det er tid for å spise eller leke? Mat må man ha, mulig hun behøver mer enn en skive? Hvis dere alltid går innom lekeplassene forventer jo ungen det. Jeg ville ikke vært på lekeplassene hver dag, av den enkle grunn at jeg ikke vil at dagen skal bli ødelagt om man faktisk ikke har mulighet en dag. Man kan dra rett hjem, spise og så evt finne på noe.
 
Legger seg ca 19. Sover til 06.30. Sover 1 time på dagen.

Og da våkner hun av seg selv på morgenen og etter dagsoving?

Hva med litt frukt på hjemveien? Hvis det ikke ødelegger appetitten til middag.
 
Vi slet veldig med dette tidligere, spesielt ble matlysten dårlig og mye uro om det går forlenge mellom måltidene. Det kan tenkes hun er sulten selv om de får mat rett før du henter. Guttungen her får mat i barnehagen ca 14, middag mellom 16.30 og 17,(ofte trenger han litt grønnsaker mens vi lager) og kveldsmat i 18-18.30 tiden. Spiser ganske godt til hvert måltid.
Når det gjelder å bite, slå osv er det nok litt frustrasjon over å ikke kunne utrykke seg. For oss ble det fort bedre etterhvert som ordene kom. Vi brukte også litt timeout fra den alderen hvor han får 3 sjanser og om det fortsetter videre må han sitte litt på gulvet (begynte med ca 30sek og økt med alderen) og forklare hvorfor dette ble gjort. Gikk ikke mange ganger før han forsto det. Bruker den metoden fortsatt nå og han blir 3 til høsten.
 
Se i tio-tilknytningsomsorg gruppa på Facebook.
 

Vedlegg

  • 36410168_10213877232737476_8108412305068261376_o.jpg
    36410168_10213877232737476_8108412305068261376_o.jpg
    227,8 KB · Visninger: 26
Back
Topp