Introduksjon av fast føde

Min også er 14 uker[emoji847] Vi har brukt og prøvd alt , men nekter smokk[emoji17] Får jeg lov til å spørre om vekten?
Han var 5995 og 63 lang, så lang og smal :) Helsesøster mente at han fulgte kurven sin greit, men om jeg følte for det så kunne jeg begynne med litt smaksprøver når han rundet 4 mnd:)
 
Han var 5995 og 63 lang, så lang og smal :) Helsesøster mente at han fulgte kurven sin greit, men om jeg følte for det så kunne jeg begynne med litt smaksprøver når han rundet 4 mnd:)

Takk for svar, min er 5540 og er 60,1 lang. Helsesöster mente at han fulgte sin kurve sakte, men greit. Takknemlig for at de har god helse, vekten blir sikkert bra etterhvert[emoji847]
 
Takk for svar, min er 5540 og er 60,1 lang. Helsesöster mente at han fulgte sin kurve sakte, men greit. Takknemlig for at de har god helse, vekten blir sikkert bra etterhvert[emoji847]
Ja, det viktigste er jo at de følger sin kurve og er friske og raske :) Alle barn/ babyer er forskjellige :)
 
Litjkaren her fikk smake på gulrot/morsmelk puré forrige uke og søtpotet/morsmelk denne uka.
Han er superkonsentrert når han smatter på maten og det virker som han digger det.
Gir bare en halv tskje.. (ammer)
 
Alså, jeg må kanskje begrense frøkna litt, fordi jeg gir fort 2-3 t skjeer 2-3 ganger til dagen på en god dag. Hva er liksom smaksprøver ?
 
Vi begynte med 2-3 skjeer til et måltid og økte etter hvert som vi så at hun tålte det og synes det var greit. Hun er stort sett kjempeivrig, smatter det i seg og blir sint om det ikke går fort nok :hilarious: Med unntak av en liten pause har hun vel fått i snart 1 mnd., og nå får hun halvannen-to små skåler. Hun spiser ikke en stor porsjon enda men hun er veldig tydelig på når hun ikke skal ha mer, selv om hun fortsatt er sulten og vil ha melk, så da lar vi henne styre. Noen dager har hun fått søtpotetmos til lunsj i tillegg.
Men jeg er så redd for å få "kjeft" mtp vekta siden mi alltid har vært stor.... (Iflg helsesøster måtte vi følge godt med ifht fast føde).. er jo enig i at de bør få smake og at man leser babyen som dere gjør, og at de regulerer ifht melk selv men blir litt usikker hvor mye man skal gi.
 
Her er favoritten sviskemos så langt. Der må jeg begrense han, da han sikkert kunne spist enorme mengder om han fikk velge selv. Blir sur når han ikke får mer. Grøt begrenser han veldig selv, noen dager vil han ha en del, andre dager nesten ingenting. Han blir tilbydd bare en gang om dagen enda da. Begynte nylig med introduksjon av fast føde :)
 
Dere som har begynt med introduksjon av fast føde, hvorfor startet? Hvor mange mnd er de? Grøt eller grønnsaker? Og når på dagen ga dere maten?
Min er 4 mnd og neste uke har han 4 mnd kontroll da skal helsesøster avgjøre start av grøt. Årsak til tidlig start er at han går sakte opp i vekt selvom jeg fullammer. Og han gulper mye...[emoji17]
 
Dere som har begynt med introduksjon av fast føde, hvorfor startet? Hvor mange mnd er de? Grøt eller grønnsaker? Og når på dagen ga dere maten?
Min er 4 mnd og neste uke har han 4 mnd kontroll da skal helsesøster avgjøre start av grøt. Årsak til tidlig start er at han går sakte opp i vekt selvom jeg fullammer. Og han gulper mye...[emoji17]
Jeg startet pga litt treg vektøkning, han er nå 4,5mnd og jeg har fullammet til nå. Vi begynte med grøt, men det slet han med pga luft i magen. Så vi tok en pause med det. Han har ellers kun fått smaksprøve av sviskemos til nå, og det liker han :) jeg gir på formiddagen før første luren, ca kl 10-10.30:)
 
Jeg startet pga litt treg vektøkning, han er nå 4,5mnd og jeg har fullammet til nå. Vi begynte med grøt, men det slet han med pga luft i magen. Så vi tok en pause med det. Han har ellers kun fått smaksprøve av sviskemos til nå, og det liker han :) jeg gir på formiddagen før første luren, ca kl 10-10.30:)

Takk for svar[emoji177] Så kjedelig da. Min også sliter med mye luft, så håper ikke han for det samme problemet.
 
Takk for svar[emoji177] Så kjedelig da. Min også sliter med mye luft, så håper ikke han for det samme problemet.
Jeg er ganske sikker på at grøten var problemet, da det ble bedre etter vi tok en pause (strever litt med luft til vanlig). Får se om vi prøver igjen etterhvert. Ga på formiddag og fikk reaksjon på natta, type var våken, prompet og styrte fra 01-04:nailbiting: håper dere slipper unna det :)
 
Jeg er ganske sikker på at grøten var problemet, da det ble bedre etter vi tok en pause (strever litt med luft til vanlig). Får se om vi prøver igjen etterhvert. Ga på formiddag og fikk reaksjon på natta, type var våken, prompet og styrte fra 01-04:nailbiting: håper dere slipper unna det :)

Uffa meg stakkar lille[emoji170]. Ja, jeg håper det. Men er det ikke bedre å starte på kvelden?
 
Anbefalingen (slik jeg har forstått) er at den første tiden man gir noe så er det lurt å gi det tidlig. Da ser man evnt reaksjon i løpet av dagen og forhåpentligvis slipper det på natt (det funket ikke her :p) :)

Ok, man hører så mye. Jeg fr snakke med helsesøster.
 
Back
Topp