Introduksjon av fast føde

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Når tenker dere å begynne? Ammer dere eller gir MME? Hva begynner dere med, grøt eller grønnsak/fruktmos? For man bør vel ta én ting av gangen? Er det et måltid om dagen som er aktuelt i første omgang? Og hvor mye bør man gi til et måltid? Bør man gi melk i tillegg til det måltidet?

Jeg kan ikke noe særlig om dette så fyr lys :)
 
Jeg tenker smaksprøver ved 4 mnd alder.
Å lage til et helt måltid til henne blir nok ganske bortkastet i starten bin jeg tro.
Vi ønsker å gi grøt, og kanskje litt middagsglass med ulike smaker, rett og slett prøve oss litt frem til hva hun liker.
Type gi henne smaksprøver av middagen vår (om den er innafor)
Men trenger tips til hva hun kan og ikke kan spise.. Det er mye å huske på!

Jeg ammer, så kommer til å la henne selvregulere som vanlig.

Håpet er at grøt på kvelden vil gi henne lenger sammenhengende søvn. (Og oss)
 
Jeg tenker smaksprøver ved 4 mnd alder.
Å lage til et helt måltid til henne blir nok ganske bortkastet i starten bin jeg tro.
Vi ønsker å gi grøt, og kanskje litt middagsglass med ulike smaker, rett og slett prøve oss litt frem til hva hun liker.
Type gi henne smaksprøver av middagen vår (om den er innafor)
Men trenger tips til hva hun kan og ikke kan spise.. Det er mye å huske på!

Jeg ammer, så kommer til å la henne selvregulere som vanlig.

Håpet er at grøt på kvelden vil gi henne lenger sammenhengende søvn. (Og oss)

Ja, altså, ikke et helt måltid men én gang om dagen typ. Skal hun få MME som vanlig i tillegg eller skal det erstatte litt av melken? Og evt. hvor mye? Synes dette er komplisert, jeg :hilarious:
 
Ja, altså, ikke et helt måltid men én gang om dagen typ. Skal hun få MME som vanlig i tillegg eller skal det erstatte litt av melken? Og evt. hvor mye? Synes dette er komplisert, jeg :hilarious:
Man gir melk i tillegg ja. Maten skal ikke erstatte melken,iallefall ikke i starten. :) de bør jo få det opptil 1 års alderen.:)

Jeg misforsto sikkert litt innlegget ifht måltider :hilarious:
 
Vi gir mme og har gitt han grøt på kvelden noen uker allerede. Han var så innmari sulten på kvelden og etter at han begynte med grøt så sover han hele natta pluss at magen hans har blitt så fin. Hvis han mot all formodning blir hard i magen får han et par Ts med sviskemos eller pæremos. Helsesøster syntes deg var helt greit. Vi startet med å ha en ts eller to med grøt i mme til vi nå gir han litt fra skje. Han spiser ikke mengder av det, men kanskje 3 - 4 ts totalt. :) han elsker det!
 
Vi gir mme og har gitt han grøt på kvelden noen uker allerede. Han var så innmari sulten på kvelden og etter at han begynte med grøt så sover han hele natta pluss at magen hans har blitt så fin. Hvis han mot all formodning blir hard i magen får han et par Ts med sviskemos eller pæremos. Helsesøster syntes deg var helt greit. Vi startet med å ha en ts eller to med grøt i mme til vi nå gir han litt fra skje. Han spiser ikke mengder av det, men kanskje 3 - 4 ts totalt. :) han elsker det!

Blir det ikke vanskelig å få noe ut av flaska om man har grøt i melka? :)
 
Blir det ikke vanskelig å få noe ut av flaska om man har grøt i melka? :)

Jeg gikk opp en størrelse i flaskesmokken. (Fra 1 til 2). Men jeg merket at det er ikke all grøt som løser seg opp i melka. Risgrøten med banan fra nestle blir bare sånn seig og klumpete. Den funker det ikke å ha i melka, men havregrøten til hipp funker bra :) jeg blandet ut grøten litt flytende først før jeg tok et par tre ts av den oppi melka. :)
 
Blir det ikke vanskelig å få noe ut av flaska om man har grøt i melka? :)

Til mam-flaskene finnes det visstnok egen tut til velling, mener den heter X. Tror det finnes til avent og.

Ellers vet jeg en del som bare lager større hull i 1-er tutene istedetfor å kaste de, siden man som regel har gått over til 2 når man begynner med grøt. [emoji4] Tror vi kommer til å teste det [emoji4]
 
Ja, altså, ikke et helt måltid men én gang om dagen typ. Skal hun få MME som vanlig i tillegg eller skal det erstatte litt av melken? Og evt. hvor mye? Synes dette er komplisert, jeg :hilarious:
Lille her har ikke lagt så godt på seg så må nok begynne sånn smått med smaksprøver neste måned, men håper jeg kan amme lenge for det om :) Begynte å gi smaksprøver når de to eldste har vært 5-6 mnd, men han her er litt annerledes så vi får se :) Har som regel begynt med litt most (kokt) søtpotet og gulrøtter. Aldri kjøpt de små middagsglassene da ungene ikke likte dem, så lager nok bare selv denne gang også- men gjør det enkelt:happy:
 
Lille her har ikke lagt så godt på seg så må nok begynne sånn smått med smaksprøver neste måned, men håper jeg kan amme lenge for det om :) Begynte å gi smaksprøver når de to eldste har vært 5-6 mnd, men han her er litt annerledes så vi får se :) Har som regel begynt med litt most (kokt) søtpotet og gulrøtter. Aldri kjøpt de små middagsglassene da ungene ikke likte dem, så lager nok bare selv denne gang også- men gjør det enkelt:happy:

Avocado har jeg også hørt skal være mildt for de små som start :)
 
Tenker å begynne så smått med grøt når han er 4 mnd. Han er flaskebarn, klarer seg forsåvidt fint med mme, men jeg gleder meg til han får begynne med mat. Litt mer spennende, og jeg håper han sover natten gjennom ;)
 
Venter nok til tett innpå seks mnd før vi starter med mat. Fullammer ennå, og vektøkning er hvertfall ikke noen bekymring så langt.
Storebror var også nesten seks mnd før han smakte noe annet enn mm og tran.
Regner med at vi starter med grøt og grønnsaksmos.
 
Jeg lot lille smake på bittelitt softis på båten igår. Bare på fingen min. Hun likte det. Ikke helt innafor anbefalingene men..
 
Vi begynte for litt over en uke siden med smaksprøver. Fikk smake litt banan de tre første dagene, deretter prøvde vi sviskemos i tre dager, og etter det har vi begynt med litt grøt. Hittil har vi gitt om morningen i tilfelle hun reagerer på noe, men det går så fint så tenker at vi begynner med grøt om kvelden fra i morgen av. Hun får ikke mye, kun noen skjeer, men hun styrer det selv. Stopper når hun ikke vil ha mer. :) Innfører også en og en ting så merker vi om det er noe hun ikke tåler.
 
Vi begynte for litt over en uke siden med smaksprøver. Fikk smake litt banan de tre første dagene, deretter prøvde vi sviskemos i tre dager, og etter det har vi begynt med litt grøt. Hittil har vi gitt om morningen i tilfelle hun reagerer på noe, men det går så fint så tenker at vi begynner med grøt om kvelden fra i morgen av. Hun får ikke mye, kun noen skjeer, men hun styrer det selv. Stopper når hun ikke vil ha mer. :) Innfører også en og en ting så merker vi om det er noe hun ikke tåler.
Så lurt å prøve på morgenen i tilfelle reaksjon!
 
Lille her har ikke lagt så godt på seg så må nok begynne sånn smått med smaksprøver neste måned, men håper jeg kan amme lenge for det om :) Begynte å gi smaksprøver når de to eldste har vært 5-6 mnd, men han her er litt annerledes så vi får se :) Har som regel begynt med litt most (kokt) søtpotet og gulrøtter. Aldri kjøpt de små middagsglassene da ungene ikke likte dem, så lager nok bare selv denne gang også- men gjør det enkelt:happy:

Samme her, min lille gutt går ikke opp så mye i vekt. Enda han har som klistremerke på puppen. Det skal vurderes på 4 mnd kontrollen. Men min lille gulper ufattelig mye også, så håper det hjelper med grøtt.
 
Samme her, min lille gutt går ikke opp så mye i vekt. Enda han har som klistremerke på puppen. Det skal vurderes på 4 mnd kontrollen. Men min lille gulper ufattelig mye også, så håper det hjelper med grøtt.
Han her gulper veldig lite, men spiser ofte men ikke særlig lenge om gangen, småspising liksom :wacky: Var på kontroll idag, gått opp 500 gram på 2 uker da jeg har lagt inn noen økedøgn de siste dagene :) Han blir 4 måneder den 25 :happy:
 
Han her gulper veldig lite, men spiser ofte men ikke særlig lenge om gangen, småspising liksom :wacky: Var på kontroll idag, gått opp 500 gram på 2 uker da jeg har lagt inn noen økedøgn de siste dagene :) Han blir 4 måneder den 25 :happy:

Skjønner, deilig at han gulper lite. Det er jo bra[emoji106] Min gutt bruker meg som smokk[emoji17] Da ammer han lenge, og det fører til enda mere gulping. Prøver å ikke amme ofte...min gutt hadde gått opp 280 gram på 2 uker. Hvor mange uker er din baby?
 
Skjønner, deilig at han gulper lite. Det er jo bra[emoji106] Min gutt bruker meg som smokk[emoji17] Da ammer han lenge, og det fører til enda mere gulping. Prøver å ikke amme ofte...min gutt hadde gått opp 280 gram på 2 uker. Hvor mange uker er din baby?
Her er jeg også en smokk da han også rett og slett ikke vil ha smokk:wacky: Han er 14 uker.
 
Back
Topp