Igangsettelse ved neste graviditet

Jeg får velge nå hva jeg vil, kan få keisersnitt også.
Har bestemt meg for vaginal fødsel og ønsker egentlig at ungen skal få komme når den kommer, men ønsker å bli satt i gang ved termindato.
Har termindato nøyaktig 2 uker før gutten vår ble født stille i fjor.

kjæresten min var 5 kg og 58 cm når han ble født, så håper på en litt mindre baby :laughing002 . Men etter å ha født en så liten pjokk som vår sønn var er hver eneste cm og gram på babyen sårt ønsket.

Tenker at du først og fremst må snakke med jordmor og litt sånt, før du tar samtale om mulig igangsettelse. Mye kan endre seg med litt forståelse rundt emnet og at man føler seg hørt og sett av helsevesenet
Så forferdelig å høre :Heartred ja jeg tenker jeg må det samme, tusen takk for svar!
 
Det er også større sjanse for bruk av vakuum og tang. Så ville nok bedt om en prat med sykehus eller helsesøster for å jobbe deg gjennom følelsene før du tar en avgjørelse. I motsetning av deg så er igangsetting en av mine store frykter, fordi det ofte blir en langdryg fødsel, ofte behov for mer instrumentell hjelp (tang etc) og større sjanse for keisersnitt. Men gjør det selvfølgelig om det er nødvendig :Heartred
Uff ja må nok ta en samtale med sykehus/helsepersonell:Heartred
 
Jeg ble satt igang grunnet svangerskapsforgiftning, men var helt superflott fødsel, så vil gjerne bli satt igang neste gang og. Hadde 12t «latens» med regelmessige rier, men den aktive fødselen ble under 2t (i følge meg), jm begynte ikke å regne aktiv fødsel før helt på slutten, så i journalen står det aktiv fødsel på 25 min o_O Skal sies jeg er veldig god med smerte, så kunne snakke meg igjennom riene frem til helt på slutten (ble null smertestillende).

Vi bor også halvannen time unna sykehuset, så i verste fall kunne vi endt opp med ambulansefødsel hvis jeg hadde vært hjemme. Har alltid tenkt jeg skulle vente hjemme lengst mulig, mitt største mareritt var alltid å ha holdt på lenge hjemme og føle NÅ orker jeg ikke mer, og så komme inn på sykehus og høre : 1 cm - så hvis jeg hadde vært hjemme hadde det godt mulig vært vi ikke rakk inn. Tenker siden vi bor så langt unna og da med risiko for styrtfødsel på nr 2 er det ganske aktuelt med ny induksjon ved neste graviditet. Gleder meg allerede! Ingenting som topper fødsel!
 
Nå måtte jeg inn å google litt selv faktisk! Jeg ser selv at nyere studier har vist at det muligens ikke foreligger så forhøyet risiko som tidligere, dette kan være tilfeldig på grunn av at «utvalget» hele tiden varierer (altså kvinnene som føder) eller at de har endre på rutiner, har mer kunnskap nå enn før. Det finnes flere igangsettingsmetoder, det er stripping (her er det veldig liten suksessratio og det er usikker om de som går i fødsel gjør det av seg selv eller strippingen), så er det ballong, , prostaglandin stimulering av cervix så er det å ta vannet også er det drypp med syntetisk oxytocin.
Sykehusene begynner alltid med den mest skånsomme som er ballong også beveger de seg oppover rekka hvis det ikke virker.
Jo mer umoden man er jo mer sannsynlig er det jo at man trenger mer hjelp til å sette i gang og såvidt jeg har forstått det er det de hormonelle behandlingene som er hardest for kroppen og som er de som øker sjansene for keisersnitt mest (dette er jo noe du kan spør om). Så hvis de har gått mer over til bruk av ballong så er det jo muligens grunnen til at risikoen har gått ned.
Jeg ser at studien du viser til er fra 2019, jeg fødte i 2020 og da opererte sykehuset fremdeles med at risikoen var høyere ved igangsetting i hvert fall, men det tar jo gjerne litt tid før sånne ting blir «implementert».
Det er så utrolig mye som spiller inn så det er litt vanskelig å ta alt også, men en viktig faktor er jo det om kroppen er klar eller ikke. Hvis kroppen er klar så er det mer sannsynlig at det vil gå veldig bra (jeg hadde moden livmorhals med 1-2 cm åpning så det er jo aldri noen garanti ). En ting å ta med i betraktning er at når man nærmer seg termin så vil det dannes flere hormonreseptorer i livmora som kan «ta i mot» oxytocin, uten disse så vil syntetisk oxytocin og det man produserer selv være mindre effektivt for dannelsen av rier, og uten effektive rier så vil man jo trenge mer hjelp. Hvis de f.eks tar vannet så er tanken at «puten» mellom hodet til babyen og livmorhalsen forsvinner og hodet vil da treffe hardere på og stimulere til fødsel, men om man da ikke har reseptorer og riene ikke blir effektive så øker de kanskje på med drypp og det blir tøffere for babyen og når de tar vannet så begynner vel klokka og gå ifht når babyen må være ute (dette er jeg ikke så sikker på hva rettningslinjene sier så ta akkurat den biten med en klype salt).
Nå er dette bare for å forklare at det er veldig mange faktorer som tas med i betraktning og at det derfor ikke er så rett frem som det høres ut med induksjon. Det er greit å vite disse tingene for å ha litt mer innsikt og kontroll på hva man faktisk bestemmer seg for og hvorfor. Hvis du kjenner deg trygg og komfortabel med å bli indusert så er det absolutt viktigst fordi du er den som skal føde og det som gjør deg trygg er bedre for deg enn det som gjør deg utrygg.

Nei bare veldig redd for det:sad010
Skjønner! Jeg fikk høre fra ei som tok ultralyd at oftest så de at man fikk barn på ca samme størrelse som det vi selv var da vi ble født, så med mindre noen av dere var veldig store så er det mindre sannsynlig.

Masse lykke til med det! Du har krav på å snakke med noen etter en senabort, om så kan du sikkert få en samtale hos jordmor!

Bor du i nærheten av sykehuset? Hadde din mor eller din mormor styrtfødsel?
Tusen takk for så fint og langt svar! Følte jeg fikk mye mer oversikt over ting jeg har lurt på nå:Heartpink

bor en halvtime unna sykehuset, moren min har ikke men mormoren min fikk rier i sjette måned med alle tre barna og hadde fødsel lenge før termin med alle, men vet ikke om det var styrtfødsel. Søsteren min hadde styrtfødsel for to år siden, fødte på 11 minutter:nailbiting:
 
Jeg gikk laaangt på overtid med nr. 2 og han var veldig dysmatur. Har møtt forståelse for at jeg ikke vil gå på overtid igjen og har blitt "strippet" av både JM og overlege for å starte fødsel etter 38+0 med de to andre jeg har født. Dette forutsetter jo at man er godt moden, men er mye mer skånsomt enn medisinsk indusering.
Det vil jeg spørre jordmor om kan være et alternativ for meg og:Heartred
 
Jeg ble satt igang grunnet svangerskapsforgiftning, men var helt superflott fødsel, så vil gjerne bli satt igang neste gang og. Hadde 12t «latens» med regelmessige rier, men den aktive fødselen ble under 2t (i følge meg), jm begynte ikke å regne aktiv fødsel før helt på slutten, så i journalen står det aktiv fødsel på 25 min o_O Skal sies jeg er veldig god med smerte, så kunne snakke meg igjennom riene frem til helt på slutten (ble null smertestillende).

Vi bor også halvannen time unna sykehuset, så i verste fall kunne vi endt opp med ambulansefødsel hvis jeg hadde vært hjemme. Har alltid tenkt jeg skulle vente hjemme lengst mulig, mitt største mareritt var alltid å ha holdt på lenge hjemme og føle NÅ orker jeg ikke mer, og så komme inn på sykehus og høre : 1 cm - så hvis jeg hadde vært hjemme hadde det godt mulig vært vi ikke rakk inn. Tenker siden vi bor så langt unna og da med risiko for styrtfødsel på nr 2 er det ganske aktuelt med ny induksjon ved neste graviditet. Gleder meg allerede! Ingenting som topper fødsel!
Åå så godt å høre, det var en positiv historie:love017:Heartred
 
Tusen takk for så fint og langt svar! Følte jeg fikk mye mer oversikt over ting jeg har lurt på nå:Heartpink

bor en halvtime unna sykehuset, moren min har ikke men mormoren min fikk rier i sjette måned med alle tre barna og hadde fødsel lenge før termin med alle, men vet ikke om det var styrtfødsel. Søsteren min hadde styrtfødsel for to år siden, fødte på 11 minutter:nailbiting:
Så bra det er til noe hjelp! :Heartred

Hvis hun fødte på 11 minutter så har nok hun gått med rier lenge uten å tenke at det var rier, eller at hun ventet for lenge hjemme . Jeg tror ikke det er vanlig med så korte styrtsfødsler, det er den korteste jeg har hørt om faktisk. Jeg har hørt om typ 2 timer til 30-40 minutter liksom. Var hun førstegangsfødende?
Ofte så ser de sammenheng mellom kvinner i familien og styrtfødsel, men ikke sammenheng med lang fødsel. Det vil si at om kvinner i din familie føder ganske raskt så er det mer sannsynlig at du også kan føde raskt, men hvis søsteren din er den eneste så ville jeg ikke tenkt at det nødvendigvis har en sammenheng med gener og at det derfor kan skje deg også, men en løsning her kan være at du avtaler at du får komme inn tidligere for å føle deg trygg. Normalt så ber de deg vente hjemme så lenge som mulig, men at du kanskje får komme inn til en sjekk når ting starter eventuelt hvis det trygger deg. Prematur fødsel kjenner jeg ikke til arveligheten av, men så lenge din mor ikke gikk i samme fotspor så ville jeg ikke selv vært bekymret for det.
 
Så bra det er til noe hjelp! :Heartred

Hvis hun fødte på 11 minutter så har nok hun gått med rier lenge uten å tenke at det var rier, eller at hun ventet for lenge hjemme . Jeg tror ikke det er vanlig med så korte styrtsfødsler, det er den korteste jeg har hørt om faktisk. Jeg har hørt om typ 2 timer til 30-40 minutter liksom. Var hun førstegangsfødende?
Ofte så ser de sammenheng mellom kvinner i familien og styrtfødsel, men ikke sammenheng med lang fødsel. Det vil si at om kvinner i din familie føder ganske raskt så er det mer sannsynlig at du også kan føde raskt, men hvis søsteren din er den eneste så ville jeg ikke tenkt at det nødvendigvis har en sammenheng med gener og at det derfor kan skje deg også, men en løsning her kan være at du avtaler at du får komme inn tidligere for å føle deg trygg. Normalt så ber de deg vente hjemme så lenge som mulig, men at du kanskje får komme inn til en sjekk når ting starter eventuelt hvis det trygger deg. Prematur fødsel kjenner jeg ikke til arveligheten av, men så lenge din mor ikke gikk i samme fotspor så ville jeg ikke selv vært bekymret for det.
Andregangsfødende! Ja det kan være at det var 11 min med tette rier bare, for hun rakk jo å komme på sykehus (ikke helt sikker på hvordan det gikk for seg).
Så godt å høre :Heartred Jeg skal spørre om det, tusen takk!
 
Andregangsfødende! Ja det kan være at det var 11 min med tette rier bare, for hun rakk jo å komme på sykehus (ikke helt sikker på hvordan det gikk for seg).
Så godt å høre :Heartred Jeg skal spørre om det, tusen takk!
For andregangsfødende er det helt normalt å føde mye raskere! Jeg ville heller da tenkt litt mer på hvor lang hennes første fødsel var. Godt mulig hun ventet det ut hjemme og tenkte det skulle ta lang tid, men så gikk det mye fortere enn første gang sånn at hun såvidt rakk sykehuset.

Jeg ønsker deg masse lykke til i hvert fall, både med å bli gravid, og å komme deg forbi uke 19 og alt er fint og fødsel og alt av planer rundt det :Heartred
 
Sitter også med ønske om igangsettelse denne gangen. Nr 4.
Første fødsel gikk knirkefritt og uten anmerkning. Hadde rier i 16 timer før de tok vannet, gikk enda 40-50 min før barnet kom.
Barnet kom 4 dager før termin, veide 3816gr og var 50cm lang.

Andre fødsel mistet jeg mye blod da livmoren ikke ville trekke seg sammen. Besvimte og lå til observasjon på føden første døgnet. Fra vannet gikk til hun var ute gikk det 20 minutter. Hadde rier i ca 8 timer.
Barnet kom 1 dag over termin, 3916gr og var 52cm lang.

Tredje fødsel endte i hastekeisersnitt da jeg hadde delvis morkakeløsning og stort barn. Hadde også veldig mye fostervann fra uke 32. Hun kom 14 dager før termin og veide 4250gr og var 50cm lang.

Så tanken (og panikken) slår meg ofte att jeg tror jeg trenger litt «kontroll» over situasjonen denne gangen. Har blitt lovet tett oppfølging fra sykehuset dette svangerskapet men er nå i uke 15 og de ønsker ikke følge meg opp noe mer enn med OUL. De ville heller ikke gi meg tidligere UL (uke 8/9) på grunn av tidligere MA i uke 8+ selv etter henvisning og klage fra fastlege. Har liksom ikke noe trygghet /kontroll dette svangerskapet føler jeg sånn jeg har følt de andre gangene….
 
Jeg ble satt igang (planlagt). Rier i 12-13t. Slitsomt! Heldigvis hjalp epidural. Mistet mye blod fordi livmoren ikke trakk seg sammen. Forstod på legene at det var enda vanligere ved igangsettelse? Eller fordi livmoren hadde jobbet så lenge, eller en blanding (ta det altså med en klype salt!). Som flere sier ville jeg i alle fall snakket med helsepersonell om fordeler og ulemper, selv om det fortsatt kan vise seg å være riktig valg for deg :)
 
Jeg fikk innvilget igangsettelse med nummer to ved termin om jeg gikk til termin etter opplevelse ved første svangerskap/fødsel.

Med første ble jeg satt i gang grunnet lite liv, endte i keisersnitt. Snakket med fastlegen som henviste meg til sykehuset. Der snakket jeg med en jordmor, og ble enig i at ved termin skulle jeg bli satt igang.

Fødselen startet av seg selv noen dager før termin.
 
Du må få ordnet deg en time med overlege på føden :)
Ved noen få tilfeller setter de igang etter eget ønske, og det er lettere å få det når man er flergangsfødende :) jeg fikk planlagt igangsetting pga bekkenløsning med 4. barn ❤️ var da på kontroll hos overlege i uke 37 og fikk dato da. Jeg ba om denne kontrollen da jeg var på oul ❤️
 
Back
Topp