Hvordan velge bunad?

Er litt det som er problemet.
Jeg er fra Follo, men bor på Romerike (har gjort det en del år og føler meg hjemme her og kommer nok til å bli boende her).
Så da her jeg to steder å velge mellom.
Men skal jeg velge en hadde det vært kjekt å velge en hvor mannen også kunne ha herre versjonen av, han er fra Nordland, derfor er det naturlig å velge den fra Romerike, men syns ikke de er helt meg....

Syns den grønne Nordlands bunaden er fin, og mannen kommer jo fra Nordland..
Problemet er at han er fra kysten, og da er det blå som gjelder...

Jeg er fra kysten i Nordland, og har grønn. Det er bare tull at den blå er for kysten og den grønne fra innlandet, det er to farger fordi det var vanskelig å få tak i grønt stoff under krigen :p

Du burde velge en bunad som sier noe om deg og din tilhørighet :)
 
Min farmor har grønn nordlandsbunad. Vi er fra Rogaland. Skal jeg ha bunad. Tar jeg en lik farmors da jeg liker den veldig godt. Føler meg mer knytta til den enn til Rogalandsbunaden jeg.
 
Det skal følges mors slekt, skal det ikke
 
Enig! Alt er der man er født og oppvokst eller der man bor nå
Delvis enig. Er vant til at man i tillegg kan velge en bunad man har familietilknytning til. Jeg er fra Oslo og i vennekretsen min hadde samtlige samme bunad som der moren eller en annen slektning kommer fra.
 
Jeg har bodd nesten hele livet på Romerike, men kunne aldri i verden valgt den bunaden [emoji85] syns den er nitrist!

Jeg har bunad fra plassen jeg er født og hvor hele slekta har bodd i «evigheter», og har satt navn på plasser.


Man bør i utgangspunktet velge en fra et sted man har tilhørighet, samtidig er det galskap å bruke ørten tusen på et stasplagg som bunaden er og vite at man ikke kommer til å bli så fornøyd som man kunne ha vært, hvis du skjønner?
 
Lurer litt på det her.. Ønsker meg veldig en bunad, Men er opprinnelig dansk og flyttet til Norge i 1999 da jeg var 14 år. Så kan jeg velge en bunad utifra utseende? Bor på Romerike(bodd her i 12 år).
 
Back
Topp