Hvordan velge bunad?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Dersom man har begynt å tenke på at man kanskje, muligens har lyst på en bunad, hvordan velger man en?
 
Jeg synes man bør velge en bunad fra et sted man har tilknytning til.
Er litt det som er problemet.
Jeg er fra Follo, men bor på Romerike (har gjort det en del år og føler meg hjemme her og kommer nok til å bli boende her).
Så da her jeg to steder å velge mellom.
Men skal jeg velge en hadde det vært kjekt å velge en hvor mannen også kunne ha herre versjonen av, han er fra Nordland, derfor er det naturlig å velge den fra Romerike, men syns ikke de er helt meg....

Syns den grønne Nordlands bunaden er fin, og mannen kommer jo fra Nordland..
Problemet er at han er fra kysten, og da er det blå som gjelder...
 
Jeg er opprinnelig fra Nord-Trøndelag men har bodd på Romerike mesteparten av livet, så jeg fikk valget mellom de to.
Jeg gikk for nord-trønder bunaden, da det er det jeg føler er hjem sånn «inni hjertet»:p
 
Dersom man har begynt å tenke på at man kanskje, muligens har lyst på en bunad, hvordan velger man en?

Jeg er fra vest-agder og bodde der til jeg var 13 år og flytta til Rogaland da å har bodd der i 12 år nå. Hvis jeg skulle hatt bunad så burde jeg velge vest-Agder siden jeg er derfra, men jeg selv føler den bunaden blir feil for meg fordi jeg har bare har veldig dårlige minner der fra barndommen min som gjør at jeg aldri kommer til å flytte tilbake til den bygda jeg opprinnelig er fra. Så hvis jeg noen gang får meg en bunad så skal jeg ha Rogaland Frafjord-bunad, for den føler jeg er mer rett for meg. Kommer alltid til å bli boende i Rogaland og jeg føler meg hjemme der. [emoji846]
 
Er litt det som er problemet.
Jeg er fra Follo, men bor på Romerike (har gjort det en del år og føler meg hjemme her og kommer nok til å bli boende her).
Så da her jeg to steder å velge mellom.
Men skal jeg velge en hadde det vært kjekt å velge en hvor mannen også kunne ha herre versjonen av, han er fra Nordland, derfor er det naturlig å velge den fra Romerike, men syns ikke de er helt meg....

Syns den grønne Nordlands bunaden er fin, og mannen kommer jo fra Nordland..
Problemet er at han er fra kysten, og da er det blå som gjelder...

Han kan jo forsåvidt velge kystdrakten han da.
Men du trenger ikke ha en som er fra steder du har bodd. Jeg har en bunad som er fra der hvor mormor vokste opp. Vi har vært mye rundt i de traktene, og jeg føler tilknytning til stedet.
 
Er litt det som er problemet.
Jeg er fra Follo, men bor på Romerike (har gjort det en del år og føler meg hjemme her og kommer nok til å bli boende her).
Så da her jeg to steder å velge mellom.
Men skal jeg velge en hadde det vært kjekt å velge en hvor mannen også kunne ha herre versjonen av, han er fra Nordland, derfor er det naturlig å velge den fra Romerike, men syns ikke de er helt meg....

Syns den grønne Nordlands bunaden er fin, og mannen kommer jo fra Nordland..
Problemet er at han er fra kysten, og da er det blå som gjelder...

Få se bilde da[emoji4]
 
jeg har bodd litt her og der, og er ikke litt glad i de lokale bunadene, da hadde jeg heller skaffet meg kofte.
så jeg ønsker meg dovrebunad selv om vi ikke har tilknytning dit, fordi jeg synes den er så utrolig fin. nordlandsbunad er en mulighet, men jeg føler at "alle" har den når de ikke vil ha den som tilhører mitt område.
 
Er litt det som er problemet.
Jeg er fra Follo, men bor på Romerike (har gjort det en del år og føler meg hjemme her og kommer nok til å bli boende her).
Så da her jeg to steder å velge mellom.
Men skal jeg velge en hadde det vært kjekt å velge en hvor mannen også kunne ha herre versjonen av, han er fra Nordland, derfor er det naturlig å velge den fra Romerike, men syns ikke de er helt meg....

Syns den grønne Nordlands bunaden er fin, og mannen kommer jo fra Nordland..
Problemet er at han er fra kysten, og da er det blå som gjelder...
Må ikke ha blå bare fordi man er fra kysten. Jeg har blå mens søstra mi har grønn, fordi det passer best med fargene våre.
 
Jeg hadde ikke valgt nordlandsbunaden om jeg var deg, den er den vanligste bunaden så den er litt kjedelig pga det.
Og heller ikke fra der du bor nå, siden så mange rundt deg går med den. Ta en litt eksotisk en som du fortsatt har rett på, så får man ikke følelsen av å ha på seg uniform [emoji6]
 
man velger et sted man "kommer" fra. Om man har en mormor fra Nordland, en morfar fra Hardanger, en farfar fra Vest-Agder og en farmor fra Bergen, så kan man feks velge en av de fire bunadene.
 
Enig med de andre i at man skal ha noe tilknytning av et eller annet slag til det stedet man velger bunad fra.
Men det er mange måter å ha tilknytning.
Ser heller ikke noe must i at et par må ha bunader fra samme sted selv om de skaffer seg det i voksen alder eller sånn. Smak og behag også
 
Enig med de over at man burde velge en fra et sted man har tilknytning til. Jeg har nordlandsbunad fordi jeg er derifra, flyttet da jeg var 19. Har bodd de siste 12 årene i Trøndelag, men kunne aldri ha hatt bunad herifra, føler rett og slett ikke samme tilknytning til Trøndelag som jeg gjør til Nord Norge :)
 
Back
Topp