Hvordan sparer dere penger til barna?

er det noen som har tenkt på at en sparekonto i barnets navn kan hindre barnet i å få stipend fra Lånekassen hvis de en gang ønsker å ta en høyere utdanning?
Jeg har tenkt litt på det og jeg vil at barnet mitt skal ha mulighet til å få stipend og heller bruke oppsparte penger til feks bolig.
 
er det noen som har tenkt på at en sparekonto i barnets navn kan hindre barnet i å få stipend fra Lånekassen hvis de en gang ønsker å ta en høyere utdanning?
Jeg har tenkt litt på det og jeg vil at barnet mitt skal ha mulighet til å få stipend og heller bruke oppsparte penger til feks bolig.

Vi har tenkt på det.
Så vi har laget kontoene som felles sparekonto for oss voksne, hvor begge må godkjenne uttak. Fant ut at det var den beste løsningen for oss.
 
Har konto til hver av barna i mitt navn. Setter inn nå og da. Blir ikke så ofte da vi har så mange store utgifter for tida pga hus og hage. :p
 
er det noen som har tenkt på at en sparekonto i barnets navn kan hindre barnet i å få stipend fra Lånekassen hvis de en gang ønsker å ta en høyere utdanning?
Jeg har tenkt litt på det og jeg vil at barnet mitt skal ha mulighet til å få stipend og heller bruke oppsparte penger til feks bolig.

Ja, vi har kun kontoen for gaver/arv i hennes navn, de andre er i våre navn for å ikke gå over grensen til lånekassen.
 
Vi har en konto i mini sitt navn der vi setter inn gaver, så har vi en sparekonto som står på oss voksne der vi setter inn en liten sum hver måned
 
er det noen som har tenkt på at en sparekonto i barnets navn kan hindre barnet i å få stipend fra Lånekassen hvis de en gang ønsker å ta en høyere utdanning?
Jeg har tenkt litt på det og jeg vil at barnet mitt skal ha mulighet til å få stipend og heller bruke oppsparte penger til feks bolig.

Ja det har vi tenkt på og derfor står kontoene i mitt navn.
 
Sparegris hjemme og en hos bestemor. Og så har hun egen konto som støtten hennes går inn på, prøver å spare mesteparten av den.
 
Vi har tenkt på det.
Så vi har laget kontoene som felles sparekonto for oss voksne, hvor begge må godkjenne uttak. Fant ut at det var den beste løsningen for oss.
Tror det er snakk om hvis beløpet er over 300.000 hvis de ikke skal få stipend
 
Sparer virkelig alle til barna sine? Jeg tenker at det er et luksusgode. Synes nesten det virker som det er tabu å fortelle det dersom en ikke sparer for barna sine, det synes jeg er veldig trist. Tror det er mange som sliter nok med å få økonomien i hverdagen til å gå rundt, med boliglån, vedlikehold på bolig, fritidsaktiviteter som koster penger etc.
Tenker at det er helt greit å ikke spare hvis man ikke har råd :) Barna kan jo spare selv når de får penger, og etterhvert når de får jobb.

Det at mange sparer barnetrygden på en konto, viser jo at flere ikke egentlig trenger den. Det er jo ikke boligsparing, bil, osv. barnetrygden er ment å dekke... Men at folk gjør det fordi de kan, det forstår jeg :)
 
Sparer virkelig alle til barna sine? Jeg tenker at det er et luksusgode. Synes nesten det virker som det er tabu å fortelle det dersom en ikke sparer for barna sine, det synes jeg er veldig trist. Tror det er mange som sliter nok med å få økonomien i hverdagen til å gå rundt, med boliglån, vedlikehold på bolig, fritidsaktiviteter som koster penger etc.

Hadde det ikke vært for støtten barnet får inn på egen konto hadde vi ikke hatt mulighet til å spare heller. Barnetrygden våres blir brukt opp på de vanlige utgiftene.

Da hadde vi kun spart på sparebøsse og jeg hadde prøvd å spart til konfirmasjon, ved å sette av det lille jeg kunne ha spart 50-100 kr i måneden.

Så skjønner godt at ikke alle kan spare til barna.
 
Vi har opprettet en øremerket konto i vårt navn hvor barnetrygd og gaver går inn. Dette gjør vi både for at han ikke skal få avkortet stipend, og dessuten ønsker vi å kunne legge visse føringer for hva pengene skal brukes til (tenker hovedsakelig bolig) og når de skal overføres til ham. BSU får han opprette selv når han har fått skattbar inntekt.
 
er det noen som har tenkt på at en sparekonto i barnets navn kan hindre barnet i å få stipend fra Lånekassen hvis de en gang ønsker å ta en høyere utdanning?
Jeg har tenkt litt på det og jeg vil at barnet mitt skal ha mulighet til å få stipend og heller bruke oppsparte penger til feks bolig.

Grensen for 2019 er en nettoformue på drøyt 415.000. Den har steget med 10-12.000 i året de siste årene, og om det opprettholdes vil den være på omlag 600.000 når barna mine skal studere. Så mye kommer jeg nok ikke til å spare i deres navn uansett, så ser ikke helt det store problemet.

BSUen må stå i deres navn for at de skal kunne ta den med seg videre. Fond og sparekonto har jeg i mitt navn.
 
Sparer virkelig alle til barna sine? Jeg tenker at det er et luksusgode. Synes nesten det virker som det er tabu å fortelle det dersom en ikke sparer for barna sine, det synes jeg er veldig trist. Tror det er mange som sliter nok med å få økonomien i hverdagen til å gå rundt, med boliglån, vedlikehold på bolig, fritidsaktiviteter som koster penger etc.
Helt enig med deg. For vår del sparer vi per nå i hans navn, men dersom vi skulle få noen uforutsette utgifter er vi innstilt på å kunne bruke av de pengene. Bruker også penger derifra for å kjøpe større ting (sykkelvogn, pulk osv). Veldig glad for at vi har muligheten til å spare i det hele tatt.
 
Grensen for 2019 er en nettoformue på drøyt 415.000. Den har steget med 10-12.000 i året de siste årene, og om det opprettholdes vil den være på omlag 600.000 når barna mine skal studere. Så mye kommer jeg nok ikke til å spare i deres navn uansett, så ser ikke helt det store problemet.

BSUen må stå i deres navn for at de skal kunne ta den med seg videre. Fond og sparekonto har jeg i mitt navn.
Oi, det var jo ganske mye! Jeg visste ikke at grensen var så høy! Men det er jo kjempebra. Da kan vi helt fint spare i barnets navn:) tusen takk for info!
 
Dette svaret vil nok overraske flere her inne, men vi sparer utelukkende i krypto. Har en egen bitcoin/ethereum(+ noen få andre) som er satt av til barnet. Pengene ligger hos coinbase i California.

Mulig vi tar feil, men skulle dette virkelig ta av så vil det gi barnet vårt trygghet over tid.
 
Dette svaret vil nok overraske flere her inne, men vi sparer utelukkende i krypto. Har en egen bitcoin/ethereum(+ noen få andre) som er satt av til barnet. Pengene ligger hos coinbase i California.

Mulig vi tar feil, men skulle dette virkelig ta av så vil det gi barnet vårt trygghet over tid.
Jeg har gjort det over gjennomsnittet bra med krypto, men solgte alt i januar. Jeg hadde aldri i verden turt å spare ene og alene i krypto...

Forøvrig er jeg litt forfjamset over alle her som bruker sparekonto som langsiktig sparing(15 år ++)? Dere vil jo tape penger pga inflasjon... vi sparer i aksjer/fond.
 
De har hver sin konto som ikke kan røres før de er myndige. Vi setter ikke inn noe fast, men setter inn litt av det de har fått til jul, bursdag osv. Og så setter svigermor inn penger til de når de har bursdag :happy:
 
Back
Topp