Hvordan går det med vekta?

37+2 gått opp ca 5 kg.
 
Gikk vel opp ca 13 kg dette svangerskapet. Nå har det gått 6 dager siden fødsel, og jeg har gått ned 10 kg, 3 kg igjen til startvekt.. Hadde ikke blitt skuffet om det forsvant et par kilo ekstra[emoji12]
 
38+1 og opp 16 kg, blir nok muligens rekord denne gang!!!:)
 
37+1. Har gått opp 10 kg:)

Var helt sikker på at jeg skulle gå opp minst 20-25 kg før jeg ble gravid, men har ikke kunne fråtset med mat slik jeg trodde jeg endelig skulle la meg selv gjøre så da har vekten heller gått sakte men sikkert opp.

Kjedelig at dette året som gravid ikke ble det året jeg kunne svømme i mat :joyful: men nå klager jeg heller ikke, da er det 10 -15 kg mindre å måtte gå ned etter fødsel hehe
 
Hvordan vet dere hva dere har gått opp i forhold til hva baby, fostervann, morkake osv osv veier? :)
 
Hvordan vet dere hva dere har gått opp i forhold til hva baby, fostervann, morkake osv osv veier? :)
Det er veldig individuelt, noen babyer er større eller mindre enn gjennomsnittet, noen får mye vann i kroppen osv.
Vekten regnes ut i fra hvor mye du har gått opp fra før gravid vekt, man ser ikke bort i fra vekt som er baby, fostervann, morkake, livmor osv.
Ved å se på ca vekt av alt så kan man få en viss oversikt på hvor mye av kiloene som er ekstra fett :)
Du trenger ekstra fett om/når du ammer så det er bare bra å ha litt eksta.

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo (til melkeproduksjon og amming)

TOTALT: ca. 12,2 kilo
 
Last edited:
Det er veldig individuelt, noen babyer er større eller mindre enn gjennomsnittet, noen får mye vann i kroppen osv.
Vekten regnes ut i fra hvor mye du har gått opp fra før gravid vekt, man ser ikke bort i fra vekt som er baby, fostervann, morkake, livmor osv.
Ved å se på ca vekt av alt så kan man få en viss oversikt på hvor mye av kiloene som er ekstra fett :)
Du trenger ekstra fett om/når du ammer så det er bare bra å ha litt eksta.

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo (til melkeproduksjon og amming)

TOTALT: ca. 12,2 kilo


Åkaaai, skjønner :) Takk!
 
Back
Topp