Hvordan få en slank baby (....)

Overvekt er mest vanlig når barn får mme. Og da skal man begrense (så langt det er mulig). Mulig helsesøster ikke har vært helt gjennomtenkt her med at du faktisk bare ammer.

Gutten til kusina mi var over 10 kg ved 6 mnd. Helsesøster spurte gjentatte ganger "er du HELT sikker på at du bare gir morsmelk?" :p Hehe... men sa da at sa er det bare sunt, så trengte ikke regulere noe. Men han var dessverre litt sen motorisk fordi han var tung og ikke klarte å stå ved 12 mnd.
 
Tantebarnet mitt var den bolla og hun er nå en lang og slank fireåring! Så det er faktisk helt tragisk at man må få høre at barnet veier for mye det første leveåret. Som om man ikke selv føler seg som et dass (hehe etter fødsel/svangerskap osv...) så skal man i tillegg få høre at ungen er litt for stor i forhold til skjemaet.

Ja altså, lurer jo på hvor det det kommer fra at babyer som i tillegg er morsmelksernært kan bli for feite? Kjenner mange som var tjukke som en ballong med valker på valkene som baby og smårollinger som ble til flaggstangfolk som voksne..
 
Min var en liten bolle på den alderen, men så begynte hun å bevege seg og krype og etterhvert gå, og da stagnerte vekten mer og mer. Og nå veier hun litt for lite igjen :p

Vi får litt kommentarer fra helsesøster om at jenta vår er lav (ikke så mye å gjøre med det ;) ), men både jeg og faren er liten, så det er jo ikke rart. Slik er det jo med dere også, tenker jeg :)
 
Min var en liten bolle på den alderen, men så begynte hun å bevege seg og krype og etterhvert gå, og da stagnerte vekten mer og mer. Og nå veier hun litt for lite igjen [emoji14]

Vi får litt kommentarer fra helsesøster om at jenta vår er lav (ikke så mye å gjøre med det ;) ), men både jeg og faren er liten, så det er jo ikke rart. Slik er det jo med dere også, tenker jeg :)
Hvordan kan man være for lav. :|
Det er det hvert fall ikke noe å gjøre noe med. Sukk. Takk for at du delte :)
 
Grrr.... av og til lurer jeg på om helsesøstre ikke helt forstår hvordan vekstkurver/statistikk virker.
En strek eller tre som viser normalområdet gjør jo nettopp det, viser hvor de fleste barn ligger ved en gitt alder. Det betyr ikke at man skal jobbe for å få absolutt alle barn inn på gjennomsnittet! :dead:
 
Grrr.... av og til lurer jeg på om helsesøstre ikke helt forstår hvordan vekstkurver/statistikk virker.
En strek eller tre som viser normalområdet gjør jo nettopp det, viser hvor de fleste barn ligger ved en gitt alder. Det betyr ikke at man skal jobbe for å få absolutt alle barn inn på gjennomsnittet! :dead:

Ikke sant? Tenk alle fasongene vi voksne er i, høye, tynne, lave, tjukke.. Men alle skal være lik når de babyer :p
 
Hjelpes meg


Hs prøvde å si det til meg min var ikke så lang med kg var der:p

Altså alt kommer Ann. På hvordan babyen ser ut. Ikke hva tallene sier.


Jeg tok med gubben og spurte henne hvordan babyen kunne være i den såkalte normalen på hennes papir når jeg er 181 og gubben er 196 cm. Hvor skal gutten min ha fått miniature genene fra?


Det kunne hun ikke svare på og ble enig at hun ikke kunne plassere gutten min i en normal måler med foreldre som er 156 og 170 cm høy.
 
Hjelpes meg


Hs prøvde å si det til meg min var ikke så lang med kg var der:p

Altså alt kommer Ann. På hvordan babyen ser ut. Ikke hva tallene sier.


Jeg tok med gubben og spurte henne hvordan babyen kunne være i den såkalte normalen på hennes papir når jeg er 181 og gubben er 196 cm. Hvor skal gutten min ha fått miniature genene fra?


Det kunne hun ikke svare på og ble enig at hun ikke kunne plassere gutten min i en normal måler med foreldre som er 156 og 170 cm høy.
Den likte jeg! :D
Hehe. Føler det bare ble for dumt. Alt var helt fint inntil hun så skjemaet. "Ja, vekten bør snart flate ut...." Ooookei!
Det er jo nå han begynner å bli aktiv og det mest sannsynlig går av seg selv så jeg blir bare mer og mer innstilt på å drite i hva hun sier neste gang. Takk for at du skrev ;D
 
Tusen takk for svar her. :)
Hadde aldri tenkt at en kunne amme FOR mye, slik det hørtes ut som helsesøster mente. Husker hun sa jeg kunne prøve å kutte et nattmåltid da han var 3,5 måneder... Bare.. eh.
Babyen vet når den trenger mat, og hvor mye. Puppen vet også. ;)
Det er ikke nødvendig å kutte ut hverken dag- eller nattamming for babyens skyld, det styrer den selv.
Bare amme med god samvittighet, du vet bedre enn HS, og gjør det som er best for babyen din. <3
 
Den likte jeg! :D
Hehe. Føler det bare ble for dumt. Alt var helt fint inntil hun så skjemaet. "Ja, vekten bør snart flate ut...." Ooookei!
Det er jo nå han begynner å bli aktiv og det mest sannsynlig går av seg selv så jeg blir bare mer og mer innstilt på å drite i hva hun sier neste gang. Takk for at du skrev ;D
Ikke et problem, hreot å ha hs der, men slik noen ganger går de over ender og kanter på den sammenligningen sin:p
 
Vi fikk høre det samme om gutten vår, at han var i overkant tung. Hs ville at jeg skulle gi ham mindre fast føde... Men ærlig talt, man slanker ikke en baby! Og det svarte jwg til henne også! Hun ble litt paff med en gang, og prøvde å argumentere for at han kan bli overvektig når han blir eldre osv. Men det som skjedde var at han krabbet/ålet/gikk av seg alt overfødig da han begynte å bli aktiv :) og jeg slapp å bli kjempebekymret for han da han innimellom var syk og spiste dårlig.

Så gi babyen din det den vil ha med god samvittighet :D
 
Mødre prøver å slanke babyer mens de er magen, jordmødre kommenterer i vilden sky mors vektoppgang, og enkelte helsesøstre skal slanke sunne friske morsmelksernærte barn. Hvor i all verden er vi på vei hen?! Jeg hadde ikke brydde meg om denne helsesøsteren og fortsatt med morsmelk og smaksprøver og økt maten gradvis. Når han begynner å gå kommer de ekstra kiloene godt med :)
 
Back
Topp