Hvordan få en slank baby (....)

Everlasting

Elsker forumet
Septemberlykke 2016
Ja.. gutten min er visst litt for stor han. Fem og en halv måned, 10,5 kg og 70 cm lang (jeg og pappan er er 179 og over 190 så vi er store selv).

Helsesøster sa at lengden hans er helt innenfor, men at vekta egentlig bør flate litt ut.

Men...
Hva gjør man da? Slutter med mat...?
Jeg har fullammet både natt og dag med unntak av diverse smaksprøver, men det er morsmelka som har stått for 99% av matinntaket.

Litt skuffende å få råd om å fullamme videre med litt smaksprøver, når det er nå jeg føler vi skulle begynne "på ordentlig" med mat.

På dagtid kan det gå både 3-4 og 5 timer mellom enkelte måltider (amming). Mens natten starter med legging og pupp fra 1830/1900 til mat rundt 23.00 ish, 02ish, 04-05ish også våkner han så tidlig igjen rundt 0530-0600 (pupp da også fordi jeg vet aldri om han sovner igjen) for da pleier han å bæsje. Han sover vanligvis i senga si, men når han våkner så hyppig så tar jeg han sammen med meg lar han sovne på puppen fordi jeg trenger søvn selv! Og da føles det som at han ligger med puppen og sutter litt og litt i timesvis! Er det dette han "blir tjukk av"?

Tydelig at melka mi er bra nok, men jeg tenkte kanskje at hvis han fikk mer mat om dagen så ville han ikke våkne så mye om natta for å spise. Og da spiser han bare halve døgnet istedefor hele hvis dere skjønner. Men her virker det ikke som at helsesøster var enig.

Føler meg helt rådvill...
Hjeelp
 
Vekten er da en ting, men hvordan ser gutten ut?
Forstår jo at han e over snittet både i lengde og vekt, men likevel..
Vi fikk en kommentar på vår gutt sist på helsestasjonen før hun målte høyden og kun hadde veid han. Da var han såå tung. Han er høy også, men hun måtte inn å se på kurven hans da sa hun. Var visst litt i overkant alt.. men gutten er tynn som en strek.
En venninne der i mot har en gutt på rett over to år nå som er trill rund. Var enda verre før. Men tror nok han var betydelig større enn det din er.. (dette var veldig godt synlig).
 
Kjenner nesten at jeg blir sint jeg. Hva i all verden skal man gjøre?

Nei, nyt at du har en frisk og rask gutt, så skal du se at dette går seg til helt av seg selv.
 
Dette fikk vi høre å, omtrent fra starten av.
Helt ærlig så ga vi litt f i hele greia. Gav han mat som normalt. Gutten var en stor baby, som spiste mye, men som også var tidelig ute. Krabba når han var 6 måneder og etter det begynte vekta å stagnere.
Han lå høyt på kurven, men fulgte sin kurve.
Han var ca like stor som din ved samme alder.
Han blir 3 i juni. Han er nå ca 17kg og 100cm lang. Og absolutt ikke tjukk lenger.
 
Overvekt som følge av kun morsmelk er ikke usunt. Dette skal du ikke tenke på i det hele tatt :)

Dersom babyen snart nå får problemer med å være fysisk aktiv pga overvekt kan det være lurt å prøve å begrense matinntaket. Feks ved rulling, sette seg opp, åle seg osv. Men babyer skal ikke slankes.

Dersom babyen din er interessert i mat så gir du mer mat. Melken din kan faktisk være mer fetende enn fast føde, så du kan fint begynne med mat framover nå. Du skal selvfølgelig amme masse fremdeles ved siden av, da melk er hovednæringen fram til 12 mnd.
 
Retningslinjene sier jo at man skal amme like mye hele det første året, og veldig gradvis introdusere fast føde etter 6 mnd.
Hvis dere alt har begynt med smaksprøver, kan dere fortsette med det, men du skal amme like mye, så gi alltid pupp før babyen før 1-2 teskjeer av frukt/grønnsaker f.eks.

Husk at ikke alle helsesøstre vet hva de snakker om. Morsmelk er spesialtilpasset din babys behov, og er det naturen har ment at han skal spise, og ikke noe annet er bedre for babyen enn det! Fortsett å amme du! :)
 
Har ei veninne hvor de to første jentene hennes var(helt rett ut :p) rimelig tjukke fra fødsel av. De var små nydelige boller som det ikke var noe galt med og de strakk seg i lengden når de runda halvannet året begge to. De ble ikke så mye slankere mer enn at de bare strakk seg opp :p

Noen er rundere enn andre og de vil som regel alltid strekke seg ut av deg selv når de blir større. Men noen ganger føles det ut som om helsesøstre lever etter en så trang A4 boks at normal utvikling utenfor normalen er fyfy...
 
Ungen blir ikke overvektig av morsmelk, nei. Og det er ingen hast heller med å begynne med skikkelige måltid. Jeg tenker du kan fortsette med det du gjør. Virker som om ammingen et bra nok enda.

Jeg er ingen ekspert, men har lest veldig mye om tema. Sånn i fare for å høres ut som en wannabe ammehjelper/helsesøster :p
 
Hadde ikke slanket lille før det evt var ekstremt, bare si ja til hs og gjør som før :)
 
Vekten er da en ting, men hvordan ser gutten ut?
Forstår jo at han e over snittet både i lengde og vekt, men likevel..
Vi fikk en kommentar på vår gutt sist på helsestasjonen før hun målte høyden og kun hadde veid han. Da var han såå tung. Han er høy også, men hun måtte inn å se på kurven hans da sa hun. Var visst litt i overkant alt.. men gutten er tynn som en strek.
En venninne der i mot har en gutt på rett over to år nå som er trill rund. Var enda verre før. Men tror nok han var betydelig større enn det din er.. (dette var veldig godt synlig).
Får alltid kommentarer på hvor stor han er. Og det er han jo, en stor gutt. Men det er forskjell på å være stor og det å være "tjukk", mener nå jeg. Han er massiv og har en god og rund babymage. Men når folk ser oss foreldrene så ser de jo en sammenheng. Han var nesten 4,6 kg da han ble født også.

Helsesøsteren ga ikke noe inntrykk av at han var så stor før hun så percentilskjemaet sitt. Først da hun liksom sa noe om vekta. Så det er tydelig at hun var veldig opphengt i den skalaen. Spurte jo henne om hvordan man skulle få vekta til å flate ut, men hun svarte skikkelig diffust.
 
:smiley-angry003 Fikk du virkelig beskjed om det?? Himmel, noen trenger en annen jobb...

Jeg fikk stort barn sist, og han var god og rund helt til han var fire-fem år. Nå er han ni og tynn som en strek. Alt "valpefettet" har på en måte sluppet taket etter hvert som han har strekt seg. Fikk aldri høre om at noe var galt, selv om han lå øverst på kurven hele tiden.

Gi babyen din det han trenger, og tenk heller at når han blir syk, så er det alltid godt at de har litt å tære på. Han er alt for liten til at man skal regulere inntaket.
 
Dette fikk vi høre å, omtrent fra starten av.
Helt ærlig så ga vi litt f i hele greia. Gav han mat som normalt. Gutten var en stor baby, som spiste mye, men som også var tidelig ute. Krabba når han var 6 måneder og etter det begynte vekta å stagnere.
Han lå høyt på kurven, men fulgte sin kurve.
Han var ca like stor som din ved samme alder.
Han blir 3 i juni. Han er nå ca 17kg og 100cm lang. Og absolutt ikke tjukk lenger.
Takk for kommentaren. Har ei datter på to år og hun var også størst blant babyene i barselgruppa osv. Og litt mas fra helsesøster der også. Blir så lei meg over dette maset! Og selv om jeg tenker at jeg skal gi f så ligger det liksom og ulmer. Men hva skal man gjøre liksom. De må jo ha mat! Jenta mi nå er 90 cm og 14 kg så hun er både lang og slank selv. Så jeg regner med at dette jevner seg ut som det også gjorde med din gutt. :)
 
Overvekt som følge av kun morsmelk er ikke usunt. Dette skal du ikke tenke på i det hele tatt :)

Dersom babyen snart nå får problemer med å være fysisk aktiv pga overvekt kan det være lurt å prøve å begrense matinntaket. Feks ved rulling, sette seg opp, åle seg osv. Men babyer skal ikke slankes.

Dersom babyen din er interessert i mat så gir du mer mat. Melken din kan faktisk være mer fetende enn fast føde, så du kan fint begynne med mat framover nå. Du skal selvfølgelig amme masse fremdeles ved siden av, da melk er hovednæringen fram til 12 mnd.
Tusen takk for kommentar. Har en sterk gutt, som ruller rundt og leker og koser seg på magen. Og elsker å sitte oppreist i fanget og "stå" så alt er helt innenfor når det kommer til det fysiske.

Blikket og måten han prøver å gripe etter mat er ikke til å misforstå så mat er han veldig interessert i hvert fall. Gir han littegranne vann på flaske og den elsker han! Hehe. Så alt hadde gått i munnen hadde det vært opp til han.

Men er så klart morsmelk først foran alt av smaksprøver osv. Hadde aldri slanket han, men blir bare så trist når det virker som at helsesøster mener han må få mindre mat når hun likevel sier fullamming til 6 mnd og det er det jeg gjør.
 
Retningslinjene sier jo at man skal amme like mye hele det første året, og veldig gradvis introdusere fast føde etter 6 mnd.
Hvis dere alt har begynt med smaksprøver, kan dere fortsette med det, men du skal amme like mye, så gi alltid pupp før babyen før 1-2 teskjeer av frukt/grønnsaker f.eks.

Husk at ikke alle helsesøstre vet hva de snakker om. Morsmelk er spesialtilpasset din babys behov, og er det naturen har ment at han skal spise, og ikke noe annet er bedre for babyen enn det! Fortsett å amme du! :)
Tusen takk for svar her. :)
Hadde aldri tenkt at en kunne amme FOR mye, slik det hørtes ut som helsesøster mente. Husker hun sa jeg kunne prøve å kutte et nattmåltid da han var 3,5 måneder... Bare.. eh.
 
Har ei veninne hvor de to første jentene hennes var(helt rett ut :p) rimelig tjukke fra fødsel av. De var små nydelige boller som det ikke var noe galt med og de strakk seg i lengden når de runda halvannet året begge to. De ble ikke så mye slankere mer enn at de bare strakk seg opp [emoji14]

Noen er rundere enn andre og de vil som regel alltid strekke seg ut av deg selv når de blir større. Men noen ganger føles det ut som om helsesøstre lever etter en så trang A4 boks at normal utvikling utenfor normalen er fyfy...
Tantebarnet mitt var den bolla og hun er nå en lang og slank fireåring! Så det er faktisk helt tragisk at man må få høre at barnet veier for mye det første leveåret. Som om man ikke selv føler seg som et dass (hehe etter fødsel/svangerskap osv...) så skal man i tillegg få høre at ungen er litt for stor i forhold til skjemaet.
 
Ungen blir ikke overvektig av morsmelk, nei. Og det er ingen hast heller med å begynne med skikkelige måltid. Jeg tenker du kan fortsette med det du gjør. Virker som om ammingen et bra nok enda.

Jeg er ingen ekspert, men har lest veldig mye om tema. Sånn i fare for å høres ut som en wannabe ammehjelper/helsesøster :p
Hehe. Men hadde blitt glad hvis du faktisk var helsesøster for da hadde jeg tenkt ENDELIG noen normale helsesøstre der ute. Takk for svar! Vi fortsetter som vi alltid har gjort ♡
 
Hadde ikke slanket lille før det evt var ekstremt, bare si ja til hs og gjør som før :)
Ikke sant.
Hadde egentlig tenkt å dra til timen og bare jatte med, men så klarer man jo ikke det. Men det hjalp veldig å lese alt dere har skrevet så tusen takk :)
 
Min var også god og rund og lå over på pecentilskjemaet, men hs sa aldri noe på det. Hun hadde mange unger selv, så hun hadde vel nok av erfaring;) De vokser det jo av seg når blir blir mer aktive. Min er nå 3 år og rundt 15 kg. Mistet alt av babykiloer og valpefett:)
 
Back
Topp