Hvor lenge tenker dere å ha permisjon? Lønnet/ulønnet ?

Nye bestemmelser gjør at far/medmor har 15 uker, samme som mor. Resten kan deles fritt.

Oops, så at flere allerede hadde påpekt dette. Tullete greie forresten. Ekspertene i panelet er jo finansfolk og samfunnsvitere... hvorfor ikke rådføre seg med jordmødre, og andre med kunnskap om babyers behov?

Helt enig [emoji4] Tenker det er mer gunstige måter å løse det på [emoji4]
 
Jeg har ikke tenkt så langt ennå. Gruer meg til å tenke så lagng, da jeg i min jobb er vanskelig å erstatte. Lite firma, å jeg har allsidig /ulike jobboppgaver som gjør at innleige blir vanskelig.
Men om jeg må jobbe tidlig, kan baby være med på jobb, samt jeg kan jobba mye fra data hjemme.
Ja, jeg får begynne å tenke på permisjon når jeg har komt litt lengre uti svangerskapet
 
Her blir det jeg som tar fellesperioden pga ønske om amming, så skal vi fordele pappaen 15 uker på at vi begge jobber litt redusert fra januar/februar, også skal ungene og jeg ha 60 prosent plass/jobb fra august 2020, vi ønsker at ungene skal ha noen dager hjemme hver uke for å roe ned. Så får vi se hvordan vi økonomi fikser det, men tanken er å klare det[emoji5]. Tror man bruker penger etter det man har[emoji1319]
 
Her tar jeg hele fellesperioden i 100% mannen tar sine 15 uker etter at ferie osv er brukt opp. Satser på ammeslutt før jeg begynner i jobb igjen.
 
Her blir det nok jeg som tar fellesperioden og så blir det ca 4 mnd ulønnet permisjon før far tar sine uker frem mot sommer 2020 :)
 
Jeg har ikke tenkt så langt ennå. Gruer meg til å tenke så lagng, da jeg i min jobb er vanskelig å erstatte. Lite firma, å jeg har allsidig /ulike jobboppgaver som gjør at innleige blir vanskelig.
Men om jeg må jobbe tidlig, kan baby være med på jobb, samt jeg kan jobba mye fra data hjemme.
Ja, jeg får begynne å tenke på permisjon når jeg har komt litt lengre uti svangerskapet

Men da er det kanskje lurt å diskutere med arbeidsgiver tidlig? Hvis man vet om det i god tid går det kanskje an å overføre noen av oppgavene til eksisterende kolleger med lenger opplæring, og få inn vikar som kan gjøre noe av det litt enklere? Hvis man lyser ut vikariat tidlig er det kanskje lettere å finne noen?
 
Her skal vi akkurat som med minstemann. Jeg tar min permisjon og felles. Så tar jeg noen måneder med ulønnet permisjon(til april 2020) og så tar far sine 15 uker + ferie og barnet starter da i barnehage i august 2020.
 
Usikker. Kan ingenting om dette. Sistemann for 9 år siden hadde jeg alt alene.

Men sambo vil dele opp sin slik at han har noen dager jobb og noen dager permisjon. Jeg kunne tenkt meg det samme, slik at vi noen dager i uka har fri sammen og slik at barnet kan starte i barnehagen så sent som mulig mot august.

Bare ikke helt skjønt hvordan dette fungerer enda.
 
Er det helt uetisk å la barnet begynne i barnehage før det er et år? Vi har ikke anledning til å ta ulønnet permisjon. Hus og billån som må betales[emoji53]
 
Ikke helt sikker enda... Men mannen vil gjerne dele litt mer, sånn at han er hjemme litt mer når babyen blir liten. Så kanskje jeg jobber 1 dag i uka eller noe, så han kan vøre hjemme litt etter en 6 måneders tid. :)
 
Er det helt uetisk å la barnet begynne i barnehage før det er et år? Vi har ikke anledning til å ta ulønnet permisjon. Hus og billån som må betales[emoji53]
Min sønn begynte i barnehagen da han var 10mnd, da jeg var nødt til å gå tilbake i jobb, det måtte bare bli sånn for oss for at vi skulle få det til å gå rundt hjemme. Han har stortrives i barnehagen fra første stund og selv om jeg syns det var tungt i begynnelsen å være borte fra han hele dagen har han hatt det bra og det har vært det viktigste for meg! :)

Denne gangen har vi ikke bestemt hvordan vi vil gjøre det enda, så det tar vi litt etterhvert.
 
Det eneste vi har snakket om er at vi ønsker å prøve å ha 80%lønn og lengre permisjon denne gangen, da jeg har et ønske om å gå ned i stillingsprosent etter at permisjonen er ferdig.
 
Jeg skal ha hele permisjonen. Far er selvstendig næringsdrivende (holder på å bygge opp firmaet sitt), og tar ikke ut lønn.

Regner med jeg tar ut ferien for 2019 i februar FØR barnet blir født. Sist svangerskap stressa jeg så mye før fødselen, at denne gangen har jeg bestemt meg for å ta det heeeeelt med ro i to måneder før fødselen. Var kjempesliten sist, så denne gangen skal jeg gjøre det jeg kan for å slappe av og heller bruke tida på meg selv og familien, slik at jeg er klar for fødsel og barseltid.


Min mann skal starte eget firma i januar 2019. Vil det da si at jeg kan ta ut all permisjonen, få overført hans til meg?
 
Det eneste vi har snakket om er at vi ønsker å prøve å ha 80%lønn og lengre permisjon denne gangen, da jeg har et ønske om å gå ned i stillingsprosent etter at permisjonen er ferdig.
Hvor mange barn har dere? Har tenkt det samme . Er mitt tredje barn og ønsker å være lenger hjemme, jobbe deltid. Tida går så altfor fort:nailbiting::(
 
Min mann skal starte eget firma i januar 2019. Vil det da si at jeg kan ta ut all permisjonen, få overført hans til meg?

Eget firma er ikke tilstrekkelig for å få permisjon overført. Det kommer an på om han tar ut lønn eller ikke, og om han har opparbeidet seg rett til permisjon. For selvstendig næringsdrivende er det normalt at de ser på snitt av lønn (evt overskudd ved enkeltpersonforetak) siste tre år man har fått skatteberegning for.

Er han vanlig lønnsmottaker nå?

Jeg ville sendt en melding til Nav Foreldrepenger og spurt - de er ganske flinke på Facebook og kan kanskje svare der.
 
Eget firma er ikke tilstrekkelig for å få permisjon overført. Det kommer an på om han tar ut lønn eller ikke, og om han har opparbeidet seg rett til permisjon. For selvstendig næringsdrivende er det normalt at de ser på snitt av lønn (evt overskudd ved enkeltpersonforetak) siste tre år man har fått skatteberegning for.

Er han vanlig lønnsmottaker nå?

Jeg ville sendt en melding til Nav Foreldrepenger og spurt - de er ganske flinke på Facebook og kan kanskje svare der.
Ja han er vanlig lønnsmottaker nå :) Takk for svar. Skal sende de en melding:)
 
Er det helt uetisk å la barnet begynne i barnehage før det er et år? Vi har ikke anledning til å ta ulønnet permisjon. Hus og billån som må betales[emoji53]

Du kan jo ta ut din ferie i permisjonen da. Da utvider du permisjonen med 5 uker. Så kan far ta sin ferie når permisjonen er ferdig, så får dere enda 5 uker hjemme.
10 uker utgjør jo en del [emoji847] vi gjorde det med første. Og det funka kjempe greit. Ja, kjipt å ikke ha ferie sammen, men vi fikk iallefall hatt junior hjemme lenger [emoji846]
 
Last edited:
Du kan jo ta ut din ferie i permisjonen da. Da utvider du permisjonen med 5 uker. Så kan far ta sin ferie når permisjonen, så får dere enda 5 uker hjemme.
10 uker utgjør jo en del [emoji847] vi gjorde det med første. Og det funka kjempe greit. Ja, kjipt å ikke ha ferie sammen, men vi fikk iallefall hatt junior hjemme lenger [emoji846]

De er veldig flinke til å ha 1åringer i barnehagen. :) Og 1 åringene koser seg veldig der. Så hvis dere ikke har mulighet til å være hjemme lenger, så er det jo ingenting å gjøre med det. :) Man kan jo få kontantstøtte da. (Når barnet har fylt 1 år). Det er 7500,- i mnd. Så hvis man har mulighet til å sjonglere litt med å jobbe feks litt kvelder og helger så kan man være hjemme lenger. Men er jo ikke alle som har mulighet til det heller...
 
Hvor mange barn har dere? Har tenkt det samme . Er mitt tredje barn og ønsker å være lenger hjemme, jobbe deltid. Tida går så altfor fort:nailbiting::(
Dette blir barn nummer to. Jeg synes også tiden går så veldig fort, så tror en redusert stilling ville vært veldig fint for meg.
 
Back
Topp