Hvor lenge tenker dere å ha permisjon? Lønnet/ulønnet ?

tessa123

Blir kjent med forumet
Jeg tenker jeg skal begynne å jobbe litt deltid etter rundt 6-7 mnd. Jobbe helga mi (hver 3.) Og kanskje 1 dag i uka for å kunne være hjemme til barnet er 2,5 år. Tenker at hxn starter 40% i barnehage i august 2020. Hva med dere?
 
I wish vi kunne vært hjemme til August 2020. Men tviler på at vi får det til å gå opp. Vi får se underveis om det lar seg gjøre.
 
Økonomisk sett tror jeg 100 % permisjon i 46 uker. Med ferie blir det nesten ett år, men aner jo ikke om vi får barnehageplass før opptaket i august.

Jeg har lønnet jobb og tjener mest, mens mannen er selvstendig næringsdrivende og jobber hjemmefra, så jeg kommer til å ta hele fellesperioden, og hvis det blir behov for ulønnet permisjon tror jeg han kan ta det meste av den. Så får jeg heller ta noen feriedager hvis han trenger det, og evt noe ubetalt hvis det blir behov utover det.

Evt finne en dagmamma vi kan bruke litt, det er jo vanskelig å få jobbet med en ettåring i hus..

Mamma jobber 80 %, og er hjemme en dag i uka, så det kan jo hende hun har lyst/mulighet til å hjelpe til også.
 
Tar samme som sist: 100% permisjon og tilbake i jobb raskest mulig med gradert permisjon. Jeg liker å jobbe og syns det var perfekt å kombinere jobb og permisjon fra lille var 6-7 mnd
 
Hei! Her blir det 100% permisjon i 46 uker. Jeg tar hele fellesperioden. Mannen tar sine 10. Så tar jeg ferie og ulønnet resten slik at jeg får vært hjemme et år. Vi tenker oss 10 uker til Australia sammen. Heldigvis betaler arbeidsgiver mellomlegget mellom min lønn og det NAV dekker så jeg ikke taper halve inntekten min [emoji33]

Tror kanskje jeg kan få til en avtale med sjefen min om at jeg får betalt den perioden som jeg hadde tenkt å ta ulønnet. Er helt uunnværlig på jobben min så de kommer til å måtte ha bistand når jeg er borte. Tenkte kanskje å foreslå at jeg kan ta telefoner, evt. komme innom med baby ettermiddag i uka etter 4-5 mnd. Det er sikkert bare hyggelig!

Vi får se!
 
Håper å kunne ta min del av permisjonen, så han. Deretter tar jeg hele ferien og så ulønnet frem til august 2020. Men får nesten se om det går, holder på å bygge hus, så får en del høyere lån enn det vi har nå. Men satser på det går greit.
 
Hei! Her blir det 100% permisjon i 46 uker. Jeg tar hele fellesperioden. Mannen tar sine 10. Så tar jeg ferie og ulønnet resten slik at jeg får vært hjemme et år. Vi tenker oss 10 uker til Australia sammen. Heldigvis betaler arbeidsgiver mellomlegget mellom min lønn og det NAV dekker så jeg ikke taper halve inntekten min [emoji33]

Tror kanskje jeg kan få til en avtale med sjefen min om at jeg får betalt den perioden som jeg hadde tenkt å ta ulønnet. Er helt uunnværlig på jobben min så de kommer til å måtte ha bistand når jeg er borte. Tenkte kanskje å foreslå at jeg kan ta telefoner, evt. komme innom med baby ettermiddag i uka etter 4-5 mnd. Det er sikkert bare hyggelig!

Vi får se!

Men nå er det 15 uker pappaperm, ikke 10?
 
Men nå er det 15 uker pappaperm, ikke 10?

Åja! Har ikke helt fulgt med videre i den saken. Endringen ble altså vedtatt da antar jeg. Da får han sine 15 da. Synes det er dumt at fedrekvoten er så lang. Det tar vekk valgfriheten og skaper problemer for amming. Jeg mener at likestillingsprinsippet er ivaretatt gjennom felleskvoten. Er ikke enig at vi i Norge diskriminerer mot fedrene. EU-domstolen er tydeligvis ikke enig så da innretter vi oss jo etter det [emoji13] Synes vi heller burde fjernet kvotene forbeholdt foreldrene og hatt en stor felleskvote, eller utvidet fedrekvoten, men ikke tatt det av felleskvoten. Er flott at far er hjemme med barnet altså... er ikke det det går i [emoji5]
 
Jeg skal ha hele permisjonen. Far er selvstendig næringsdrivende (holder på å bygge opp firmaet sitt), og tar ikke ut lønn.

Regner med jeg tar ut ferien for 2019 i februar FØR barnet blir født. Sist svangerskap stressa jeg så mye før fødselen, at denne gangen har jeg bestemt meg for å ta det heeeeelt med ro i to måneder før fødselen. Var kjempesliten sist, så denne gangen skal jeg gjøre det jeg kan for å slappe av og heller bruke tida på meg selv og familien, slik at jeg er klar for fødsel og barseltid.
 
Åja! Har ikke helt fulgt med videre i den saken. Endringen ble altså vedtatt da antar jeg. Da får han sine 15 da. Synes det er dumt at fedrekvoten er så lang. Det tar vekk valgfriheten og skaper problemer for amming. Jeg mener at likestillingsprinsippet er ivaretatt gjennom felleskvoten. Er ikke enig at vi i Norge diskriminerer mot fedrene. EU-domstolen er tydeligvis ikke enig så da innretter vi oss jo etter det [emoji13] Synes vi heller burde fjernet kvotene forbeholdt foreldrene og hatt en stor felleskvote, eller utvidet fedrekvoten, men ikke tatt det av felleskvoten. Er flott at far er hjemme med barnet altså... er ikke det det går i [emoji5]

Sniker: EU sin innvending mot ordningen er at far ikke kan ta noe av fellesperioden uten at mor kan dokumentere at hun er i aktivitet, mens det ikke er samme krav andre veien.
 
Jeg skal ha min og felles og far tar sin del, men vi skal ha gradert. Jeg skal ha fire dager i uka og han tre, dvs i en periode skal vi være hjemme tre dager i uka sammen noe vi syns er veldig fint, det skal vi gjøre allerede etter mors 6 uker. Men hver fjerde uke har han vakt på jobben så da har han ingen permisjon den uken. Beste løsninga for oss :)

Etter permisjonen, skal jeg kun jobbe helga mi til august og så blir det nok bhg og full jobb :)
 
Åja! Har ikke helt fulgt med videre i den saken. Endringen ble altså vedtatt da antar jeg. Da får han sine 15 da. Synes det er dumt at fedrekvoten er så lang. Det tar vekk valgfriheten og skaper problemer for amming. Jeg mener at likestillingsprinsippet er ivaretatt gjennom felleskvoten. Er ikke enig at vi i Norge diskriminerer mot fedrene. EU-domstolen er tydeligvis ikke enig så da innretter vi oss jo etter det [emoji13] Synes vi heller burde fjernet kvotene forbeholdt foreldrene og hatt en stor felleskvote, eller utvidet fedrekvoten, men ikke tatt det av felleskvoten. Er flott at far er hjemme med barnet altså... er ikke det det går i [emoji5]

Tror det er norske politikere som vil det skal være sånn, EU har nok ikke så mye med dette å gjøre, bortsett fra det med selvstendig rett for far.
 
Men det er vel ikke grunn for å få overført permisjonen fra ham? Har du snakket med Nav for å sjekke?

Jada, ikke noe problem, det har jeg fått bekreftet :) Så lenge han ikke har inntekt, så har han ikke rett på foreldrepenger. Da kan jeg søke om å få overført alt til meg. Vi lever jo kun på min inntekt, så noe annet ville jo vært kjipt.
 
Jada, ikke noe problem, det har jeg fått bekreftet :) Så lenge han ikke har inntekt, så har han ikke rett på foreldrepenger. Da kan jeg søke om å få overført alt til meg. Vi lever jo kun på min inntekt, så noe annet ville jo vært kjipt.

Så bra, greit å ha det avklart. Det er jo ganske strengt på overføring av perm til mor.
 
Så bra, greit å ha det avklart. Det er jo ganske strengt på overføring av perm til mor.
Ja, man har ikke lyst til å krangle med NAV! Så jeg har funnet det svart på hvitt også (se vedlegg, nederste punkt). :) Men, jeg gleder meg til han begynner å tjene penger han også, for det er litt trangt å leve på en inntekt..
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2018-07-20 kl. 09.26.21.png
    Skjermbilde 2018-07-20 kl. 09.26.21.png
    157,3 KB · Visninger: 60
Sniker: EU sin innvending mot ordningen er at far ikke kan ta noe av fellesperioden uten at mor kan dokumentere at hun er i aktivitet, mens det ikke er samme krav andre veien.

Ja, jeg er fult klar over det, men resultatet er 15 uker forbeholdt far. Jeg mener det er mer gunstige måter å løse det EU mener er diskriminerende.
 
Hei! Her blir det 100% permisjon i 46 uker. Jeg tar hele fellesperioden. Mannen tar sine 10. Så tar jeg ferie og ulønnet resten slik at jeg får vært hjemme et år. Vi tenker oss 10 uker til Australia sammen. Heldigvis betaler arbeidsgiver mellomlegget mellom min lønn og det NAV dekker så jeg ikke taper halve inntekten min [emoji33]

Tror kanskje jeg kan få til en avtale med sjefen min om at jeg får betalt den perioden som jeg hadde tenkt å ta ulønnet. Er helt uunnværlig på jobben min så de kommer til å måtte ha bistand når jeg er borte. Tenkte kanskje å foreslå at jeg kan ta telefoner, evt. komme innom med baby ettermiddag i uka etter 4-5 mnd. Det er sikkert bare hyggelig!

Vi får se!

Nye bestemmelser gjør at far/medmor har 15 uker, samme som mor. Resten kan deles fritt.

Oops, så at flere allerede hadde påpekt dette. Tullete greie forresten. Ekspertene i panelet er jo finansfolk og samfunnsvitere... hvorfor ikke rådføre seg med jordmødre, og andre med kunnskap om babyers behov?
 
Last edited:
Vi tar ut 100 % permisjon. Mannen tar ut sin del gradert, 50 %, jeg tar ulønnet perm 50 %. Det er i hvertfall planen for å få det til å gå frem til sommeren. Ønsker bhgoppstart i august.
 
Tror det er norske politikere som vil det skal være sånn, EU har nok ikke så mye med dette å gjøre, bortsett fra det med selvstendig rett for far.

Dette er i all hovedsak en endring som er resultat av uttalelser fra ESA. Hvordan norske politikere har forholdt seg til dette tidligere vet jeg ikke da jeg ikke har fulgt med i foreldrepenge-debatten forut for ESAs uttalelse.
 
Back
Topp