Hvor lenge nattammet dere?

Bustefrøken

Forelsket i forumet
Jeg lurer på hvor lenge det er vanlig å nattamme? Hvor lenge trenger babyen det?

Dere som ammer/ammet, hvor lenge nattammet dere? Evt. hvis dere fortsatt nattammer, hvor gammel er babyen?

Min baby (5 mnd) regulerer selv når hun vil spise. Vi har perioder hvor hun sover 8+ timer om natten uten at hun vekker meg for å spise, og andre perioder hvor hun spiser 1 (kanskje 2) måltider om natten.
 
Med lillemor ammet jeg om natten til hun var 8 måneder. Jeg vet ikke hvor lenge lillejenta vil trenge mat om natten.
Det er veldig forskjellig fra baby til baby. Jeg hadde gitt så lenge hun ønsker det. For er det ikke behov for mat så er det behov for nærhet, og det må jo også dekkes :)
 
Har lest at når barnet får to måltider i tilegg til melk så har de ikke behoved for mm om natten,
Lille mi er 6 mnd å får babygrøt på kveldene men natt ammer enda :)
 
Mini er 8,5 mnd, og vil fremdeles ha mat et par ganger om natten. Jeg for min del vil gjerne ha en hel natts søvn snart...
 
De fleste babyer nattammer ikke være for matens skyld, men kos og væske er viktige faktorer for at et barn vil nattamme. Med mi eldste så kuttet jeg nattamming etter 12-13mnd(hadde nok fortsatt om det ikke var for kronisk sårhet og blødende sår), og nr 2 nattammet til 17mnd. Der var det også vi som kuttet pga at han våknet opptil 8 ganger for pupp om natta og startet dagen klokken 4 hver morgen(det var uutholdelig!). Men de kunne nok fortsatt ganske lenge hadde jeg klart det.

Synes det er altfor mye fokus på at babyer ikke TRENGER den maten lengre etter de er så så gamle, men det er jo ikke bare mat for de. Pupp som kos er minst like viktig som maten de gir og det å tvinge de vekk fra det bare fordi de kan spise grøt når de er 6mnd er litt trist(dessuten anbefales det at mm/mme er hovedernæringen de første 12mnd hvor fast føde supplerer etter 6mnd og tar over som hovedernæring etter 12mnd. Og med det i hodet så er den nattmaten de får fram til de er året gammel fortsatt viktig som næring, men alle er jo forskjellig og noen regulerer selv hvorvidt de i det hele tatt trenger mm på natta.
 
Ammer fremdeles lille av og til på natten. Hun er 2 år og 4 måneder nå.
 
Har lest at når barnet får to måltider i tilegg til melk så har de ikke behoved for mm om natten,
Lille mi er 6 mnd å får babygrøt på kveldene men natt ammer enda :)

Hvor har du lest dette? Babyen skal ha like mye mm hele det første året i tillegg til smaksprøver av annen mat. Næringen er bare en liten del av aspektet.
 
Hvor har du lest dette? Babyen skal ha like mye mm hele det første året i tillegg til smaksprøver av annen mat. Næringen er bare en liten del av aspektet.

Var en link jeg klikka inn på da jeg leste om man må koke vannet før baby på 6 mnd drikker det. Var på google. Finner ikke linken jeg leste på men der sto det at når barnet får 2 eller fler måltider om dagen er ikke behovet for nattmat like stort å det var nok å bruke vann som tørstedrikk.

Men såklart kan det jo hende det ikke stemmer helt, man kan jo til å med lese om spagetti monsteret på nett.
 
Dere som har svart, nattammer dere hver natt?
Mini er 8,5 mnd, og vil fremdeles ha mat et par ganger om natten. Jeg for min del vil gjerne ha en hel natts søvn snart...

Har du ikke hatt en hel natts søvn på 8,5 måneder? Jeg føler med deg!

Jenta mi har vel sovet drøyt 9 timer i strekk om natten på det lengste (Litt over 10 timer mellom måltidene), og da vekket jeg henne når jeg våknet. Nå for tiden får jeg sovet hele natten kanskje hver 3. eller hver 4 natt. Det er derfor jeg har lurt på om hun ikke har like stort behovet for å spise om nettene. Men skjønner ut i fra svarene at det ikke er vanlig at babyen slutter med nattamming så tidlig.
 
Les på ammehjelpen.no :) står at noen har behov for nattpupp langt ut i andre leveår.

Første min sov tidlig natten gjennom men ammet til nærmere ett år på tidlig morgen.
Nå har jeg akkurat sluttet å gi andremann melk om nettene, han våkner fremdeles 2-3 ganger per natt og er 15mnd.
Ingen av de har tatt smokk.
 
Nattammer fortsatt, lille er 8 mnd. Virker mest som at det er kos og nærhet han vil ha, og i perioder med tenner er det nærmest hver bidige time. Litt i underskudd på søvn den siste tiden - begynte å jobbe da han var 6 mnd, så merker at det er tungt i perioder der det er mange oppvåkninger [emoji15]
 
Min er 16 måneder og det går i perioder, men mest nattamming fortsatt. Sov stabilt igjennom min natt i halvannen måned når han var 13-14 måneder, nå varierer det litt mer.

Syns også det er så fryktelig mye fokus på å stappe inn fast føde så de sover lengst mulig, det hender det fungerer mot sin hensikt. Pupp er så mye mer enn mat, og jeg ammer heller enn å stå opp og bysse etc (amming er søvndyssende for meg enda). Min er også veldig sånn at når han har perioder han sover igjennom sover han uansett hvem som legger eller hvor mye fast føde han har spist, og samme de periodene han trenger nattpupp. Barn har jo flere behov enn mat, jeg har jo født et barn, ikke et fordøyelsessystem tross alt :) Så nei, har ikke sovet mange hele netter på over 16 måneder, men det går fint :p
 
Eldste avvente seg selv ved 10 mnd. Rett før det ble han ammet 2 ganger om natten.

Yngste diet hver tredje time på natten til hun var 2 år.

Hva de har behov for kommer an på hvor mye de spiser på dagen.
 
Dere som har svart, nattammer dere hver natt?


Har du ikke hatt en hel natts søvn på 8,5 måneder? Jeg føler med deg!

Jenta mi har vel sovet drøyt 9 timer i strekk om natten på det lengste (Litt over 10 timer mellom måltidene), og da vekket jeg henne når jeg våknet. Nå for tiden får jeg sovet hele natten kanskje hver 3. eller hver 4 natt. Det er derfor jeg har lurt på om hun ikke har like stort behovet for å spise om nettene. Men skjønner ut i fra svarene at det ikke er vanlig at babyen slutter med nattamming så tidlig.

Ammer hver eneste natt. [emoji4]17 mnd snart
 
Gjorde det til 15 måneder, tror jeg med andremann... eller var det 13 måneder?

Første fikk flaske til hun var 9-10 måneder. Da sluttet hun selv med nattmat.

Helsesøster maste begge gangene om at det ikke var nødvendig etter 8 måneder og blablabla, men jeg gjorde som jeg ville. Andremann er veldig kosete og finner fremdeles mye trøst, trygghet og kos hos puppen. Nå er han 2,5 år. Putter gjerne hånda nedi bhen min når jeg tar han opp for å trøste, bare for å holde rundt brystet. Ammer han innimellom, og ja, jeg har fortsatt melk. Kommer hver morgen inn til meg, om han ikke har kommet i løpet av natten, og får pupp. Veldig grei måte for meg å få en ekstra halvtime i senga.
 
Gjorde det til 15 måneder, tror jeg med andremann... eller var det 13 måneder?

Første fikk flaske til hun var 9-10 måneder. Da sluttet hun selv med nattmat.

Helsesøster maste begge gangene om at det ikke var nødvendig etter 8 måneder og blablabla, men jeg gjorde som jeg ville. Andremann er veldig kosete og finner fremdeles mye trøst, trygghet og kos hos puppen. Nå er han 2,5 år. Putter gjerne hånda nedi bhen min når jeg tar han opp for å trøste, bare for å holde rundt brystet. Ammer han innimellom, og ja, jeg har fortsatt melk. Kommer hver morgen inn til meg, om han ikke har kommet i løpet av natten, og får pupp. Veldig grei måte for meg å få en ekstra halvtime i senga.

Så koselig [emoji173]️
 
Back
Topp