Hvor lenge før man gleder seg?

Srenit

Glad i forumet
I desember gikk jeg dessverre igjennom en MA, totalt uforberedt og skikkelig vanskelig å takle rett før jul. På mandag oppdaget jeg at jeg har blitt gravid igjen, og jeg klarer ikke glede meg. Har ikke fortalt det til mannen engang...tenkte å vente til etter IKM. Føles litt tryggere da? For kan jo være kjemisk siden jeg fikk positiv test så himla tidlig.
Men når klarer jeg å glede meg igjen? Jeg tør ikke slippe jubelen løs og går rundt med teite tanker hele tiden. Hvor stor sannsynlighet er det for nok en MA? Har et barn på 2 år med samme mann. Er 2 åringen bare flaks og at vi egentlig bare skal ha et barn?
 
Trist å høre :(

Hører mange si at de ikke klarer å slappe av før de har passert det punktet hvor det gikk galt sist.

Man må vel bare innstille seg på at man ikke helt klarer å slappe av slik som sist uansett og bare komme seg igjennom på et vis. Får du noe ekstra oppfølgning med TUL?
 
Etter min første MA klarte jeg ikke å glede meg skikkelig da jeg ble gravid på nytt. Vi planla ingen ting for den nye babyen. Da vi mistet den også (i romjula), følte jeg meg følelseskald.
 
Først og fremst, gratulerer! :Heartred

Jeg har mistet to ganger, og ble gravid for tredje gang i fjor høst. Jeg var jo glad for å være gravid igjen, men bekymringen for å miste igjen overskygget gleden totalt. Vi var på mange ultralyder (både grunnet historikken og blødninger i dette svangerskapet), og da alt så bra ut 12+3 turte jeg å glede meg litt. Etter ny ultralyd 15+2 sank skuldrene enda noen hakk, og etter vellykket OUL i forrige uke vil jeg anslå at jeg nå gleder meg 90 % og bekymrer meg 10 % :) Jeg aner ikke hva sannsynligheten for en ny MA er, men sannsynligheten for at det går bra denne gangen er MYE større. Jeg håper du greier å glede deg etterhvert, og ønsker deg masse lykke til :Heartred
 
Jeg gikk med negative tanker hele svangerskapet, etter jeg mistet første gang. Redd for å glede meg. Redd for alt. Endte i fødselsdepresjon...
 
Gratulerer med ny graviditet

For de aller aller fleste går det bra neste gang.
Jeg har hatt ganske mange tidlige aborter/kjemiske og noen senere (seneste måtte avsluttes ved 10 uker). Har prøvd i ca halvannet år og er p t 9+2. Har hatt fire UL som viser liv og riktig utvikling. Veksler mellom å glede meg og bekymre meg og selv når jeg gleder meg sliter jeg med å tro at det faktisk kan gå bra.
Gjetter litt sånn som Bobla sier at det blir lettere jo lenger man kommer. Tror og det er individuelt, men vil anbefale å snakke med lege/JM etter hvert om det vedvarer.
 
Takk for gode ord! Fine fremmede folk som hjelper hverandre i harde tider og heier i gode :Heartred
 
Veit korleis det der er. Hatt MA i veke 10 og SA i veke 6, begge ifjor, men er nok førstnevnte som har sett den verste støkken i oss. Kom som lyn fra klar himmel..

Var gravid direkte etter SA i høst, synst vekene fram mot 12 fullgåtte var tunge. Evig bekymra og rævva form.

Klarte å senke skuldrene litt etter vellykka UL 12+2, men dommedagsprofeten dukkar framleis opp innimellom. Tenk om, tenk viss...:sorry:

16+3 idag, og alt ser bra ut. Håpar å snart kunne glede meg heilhjerta, utan gnaget i bakhovudet.
 
Det er desverre vanskelig glede seg etter noe sånt. Jeg mistet 3 ganger i fjor og kjente at gleden blei mindre for hver gang. Vanskelig tro at det skulle gå bra denne gangen. Jeg fikk heldigvis ekstra oppfølging på sykehuset da jeg blei gravid for 4. Gang under utredningen for habituell abort. Fikk da TUL 7+2 og 10+5 og det hjalp en del se at det faktisk var liv og at ting utviklet seg. Mistet alle gangene rundt uke 5 så å se et bankende hjerte var en deilig følelse, men jeg var fremdeles mye redd. TUL 12+3 senket nok skuldrene mest og lot meg begynne å glede meg litt:) Nå er jeg 20+3 og OUL og alt har gått bra, men det kommer dager hvor jeg kjenner på de vonde tankene igjen, men jeg gleder meg desidert mest.
 
Gratulerer med ny graviditet [emoji4]

Jeg hadde en SA i sommer og fant ut jeg var gravid igjen rett før jul. Jeg sa det til samboer samme dag men pga redsel ikke glede. Nå er jeg 19+4 og klarer fremdeles ikke glede meg ordentlig. Ble litt roligere etter oul , men litt vondt, litt ned i vekt og jeg er tilbake til livredd igjen.
Tror nok jeg kommer til å gå nervøs og redd hele svangerskapet, men satser på gleden kommer snart
 
Jeg ble gravid 7 måneder etter å ha mistet 7+5, og var egentlig nervøs hele veien, men de første ukene var verst. Jeg var redd for å miste igjen, og redd for å binde meg for mye i tilfelle det gikk galt igjen. TUL som viste at det var noen der den gangen hjalp, det hjalp enda mer å ligge og se en sprell aktiv baby i en hel time på fosterdiagnostikk - og ikke bare fordi alt de fant så lovende ut - og det som virkelig hjalp var når bevegelsene begynte å bli merkbare omtrent halvveis i svangerskapet.
 
Har hatt en MA (uke 11) og 2 SA det siste året, men jeg er nok evig optimist, for jeg begynte å glede meg igjen så fort jeg så bankende hjerte på UL i uke 6 denne gangen. Er i uke 9 nå og så langt går alt rett vei, tror jeg! (Jeg har iallefall ingen grunn til å tro noe annet, symptomene er på plass og jeg har ingen blødninger.)
 
Så godt å lese om så mange som har mistet to ganger og at det går bra fordet :) Mistet 2 ganger i MA selv, og venter nå igjen på EL for å prøve igjen :)
 
Forstår hva du tenker og går rundt meg selv og hater å vente på å bli gravid igjen...
 
Veit korleis det der er. Hatt MA i veke 10 og SA i veke 6, begge ifjor, men er nok førstnevnte som har sett den verste støkken i oss. Kom som lyn fra klar himmel..

Var gravid direkte etter SA i høst, synst vekene fram mot 12 fullgåtte var tunge. Evig bekymra og rævva form.

Klarte å senke skuldrene litt etter vellykka UL 12+2, men dommedagsprofeten dukkar framleis opp innimellom. Tenk om, tenk viss...:sorry:

16+3 idag, og alt ser bra ut. Håpar å snart kunne glede meg heilhjerta, utan gnaget i bakhovudet.
Hei, kan jeg bare spør hva gravid direkte etter SA betyr? altså hvor fort gikk det? spør fordi jeg lurer på om jeg kan vær gravid igjen etter MA for 23 dager siden? eller om symptomene jeg kjenner er ett symptom på ønske om å bli gravid igjen.
Veldig kjekt å lese at det ser ut som det går bra for deg denne gangen :)<3
 
Hei, kan jeg bare spør hva gravid direkte etter SA betyr? altså hvor fort gikk det? spør fordi jeg lurer på om jeg kan vær gravid igjen etter MA for 23 dager siden? eller om symptomene jeg kjenner er ett symptom på ønske om å bli gravid igjen.
Veldig kjekt å lese at det ser ut som det går bra for deg denne gangen :)<3

Må ha hatt EL maks to veker etter oppstart abort, for fekk positiv test akkurat 4 veker etter aborten. 17+4 idag.
 
takk for svar :) da er det jo faktisk en mulighet.. får gå å ta blodprøver å se om hcg stiger eller synker

Er det :) Eg målte også hCG, for å vere heilt sikker. Tok 5+0 og 5+2, var då hhv 1600 og 4200.

Mtp at hCG i forrige svangerskap hadde vert 146 dagen før abort (6+4), og 30 to dagar etter oppstart abort, var eg rimelig sikker på at det ikkje var restar.
 
Er det :) Eg målte også hCG, for å vere heilt sikker. Tok 5+0 og 5+2, var då hhv 1600 og 4200.

Mtp at hCG i forrige svangerskap hadde vert 146 dagen før abort (6+4), og 30 to dagar etter oppstart abort, var eg rimelig sikker på at det ikkje var restar.[/QUO
skummelt og håpe også kjenner jeg, men var å tok blod prøve i går og skal ta ny på mandag, så dette blir spennende :)
 
Er det :) Eg målte også hCG, for å vere heilt sikker. Tok 5+0 og 5+2, var då hhv 1600 og 4200.

Mtp at hCG i forrige svangerskap hadde vert 146 dagen før abort (6+4), og 30 to dagar etter oppstart abort, var eg rimelig sikker på at det ikkje var restar.
skummelt å håpe kjenner jeg, men var å tok blodprøve i går, ny blodprøve på mandag. så blir spennende å se :)
 
Back
Topp