Hvor gamle bør de være når de ser Harry Potter?

å, det visste jeg ikke! Jeg blir gal av å lese teksten for datteren når vi ser engelske filmer, men da skal jeg få lett litt etter dubbete filmer!! :D

Huff ja! Kjenner til den, harty potter har jo mange laaaange navn og ord så den er ekstra slitsom[emoji15]
 
Huff ja! Kjenner til den, harty potter har jo mange laaaange navn og ord så den er ekstra slitsom[emoji15]

Ja, og hvis jeg ikke rekker å lese alt er jo hele verden ødelagt.. Jeg er ikke født med tålmodighet, og det er sannelig ikke datteren heller.. :p
 
Det var 8 års grense før, men er nå 11/12. Min eldste fikk se da det var 8. Hadde lest boken og gledet seg til å se den på bursdagen sin. Uker med mareritt etterpå. Kun en scene, der moren blir drept, som var skummel. Har sett toeren også men fremdeles bare den scenen fra eneren som er skummel sier han. Han har lest bok 2 og 3 men da sa jeg stopp. Han har mer glede av bøkene om han er eldre når han leser de.
 
Vi har lest bøkene før han har sett filmen, og vi har alltid sett filmene på dagtid. Det var vel rett før han fylte 8 at han fikk se første filmen. Nå har han sett frem til og med nr 4, og vi leser Føniksordenen nå. Men så er det stopp til han blir 10 (han er 9 nå). De siste er så innmari mørke og dystre..

Han har ikke reagert på dem i det hele tatt, men elsker HPverdenen! Veldig glad i fantasybøker.

Men han har kompiser som ikke har turt å se dem enda. Og noen som har null interesse. Og noen som spille GTA hjemme (xbox eller hva det nå enn er).. Så det er vel opp til foreldrene å avgjøre om barnet er klar for å se filmer... Vi er restriktive på hva han får se i forhold til veldig mange av kompisene...
 
Vi leste harry potter og de vises sten(illustert utgave) da han var 6år.

Han fikk se filmen (dubba på norsk) kort tid etter.
Han er veldig klar over hva som er fantasi og virkelig-iallefall når det er ting som HP og andre lignende filmer med troll, enhjørninger osv.

Da er det litt skumlere med "labyrint" som går på NRK for det er mer "ekte" for han-og han voksne Daidalos er jo riktig slem når han snakker til barna :p
 
6åringen har akkurat fått sett de 3 første. Han vil gjerne se videre, men syns nr 3 (azkaban) hadde endel skumle scener så vi overholder aldersgrensene iforhold til når han kunne sett de på kino med meg. Så må vente på de neste.
Han syns varulven (prof lupin) var det skumleste.
 
Så første gang da hun var 6 år.
Hun er 7,5 år, og får se de tre første filmene. De andre skal jeg vurdere til høsten igjen [emoji14]
 
Den første er jo den mildeste, og kan, litt avhengig av ungen, ses fra 7-8 års alderen? Men jeg er glad det gikk ett år mellom hver film da jeg var yngre, for de blir gradvis mørkere og mørkere...
 
Min på 7 kan også lett bli redd, men han ønsket gjerne å se de, og det gikk helt fint. Han fikk se de tre første, og resten venter vi med til han klarer å lese teksting, siden de ikke er dubbet. Gleder meg veldig til vi kan se de sammen, jeg elsker de filmene :D
 
Eg leste dei tre første for ungane då dei var 7-8 og 9-10. Såg film etter bok.

Deretter har vi hatt pause før vi fullførte Ildbegeret før jul og no held eg på å lese Føniksordenen (ungane blir 12 og 10 til hausten). Er komme heilt til slutten, med spådommen og dødseterne, er litt spent på korleis jenta vil reagere på det triste som skjer. Ingen av dei blir lett skremt, men jenta blir lett berørt av triste ting.

Ellers så merkar eg at eg (og eldste) synest det er skumlare enn jenta, ho får nok ikkje med seg den mørkare "tonen". Trur ikkje ho vil bli skremt av filmen heller, muligens fordi vi ikkje får med seg alt.
 
Back
Topp