Hvor gamle bør de være når de ser Harry Potter?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Bestekompisene til storebror er hekta på Harry Potter... Og de lurer fælt på hvorfor storebror ikke har sett eller lest det enda.

Vi har den ene boka, den som er laget for barn med mer illustrasjoner osv, og pappan har lest for ham nå tror jeg, de skulle iallefall sjekke den ut.

Men når kan de se filmen?
 
Tror det er en aldersgrense på de filmene? Husker ikke i farten, men bare å Google det. Vil tippe 10-12 år.
 
Eldste her fikk filmene i fjor til 10 årsdagen sin. Da så hu filmene etter hu hadde lest ut bøkene. Så det som skjedde ikke kom som ett sjokk [emoji14] De 4 første er nå ganske harmløse, men de siste blir ganske mørke og dystre syns jeg. Vi har sett de sammen da.

Hu elsker filmene og Harry Potter. Så her har hu mye effekter fra Harry Potter :)
 
8- 10 år.
 
HP bøkene og filmene vokser litt med barna føler jeg [emoji4] nå har jeg ingen barn selv enda, men den første passer kanskje for 8-9 åringer? Både filmene og bøkene blir som nevnt over dystrere og mer alvorlig jo gamlere Harry og vennene blir.
 
De 3 første er det 9 årsgrense på og de 5 siste er det 12 årsgrense på googla jeg meg frem til da.

Men som det blir sagt. Man kjenner jo sitt barn best og hva de tåler :)

Når jeg var 8 år fikk jeg Jurrasic Park og det var min favoritt film. Kunne ikke satt den på til hu eldste mi enda feks. [emoji14]
 
8 år. Så fikk guttungen se den første. Har ikke hatt interesse nok til å se de andre.

Men vi ser sammen med han.
 
Vi leser første boks til 8-åringen nå. Hun har sett første filmen mange ganger, tror faktisk hun var bare 3-4 år første gangen. Har latt henne se de tre første før, og nylig har hun fått sett flere.
 
Oi, ja da er det mange unge som har sett mange, eller de har sett dem tidlig.

Jeg er i grunnen ganske overrasket [emoji13]

Er dere sikre på at ungene innerst inne er klare for disse filmene? Det er jo mørke filmer, og jeg husker da selv da jeg så dem som ungdom, at de kunne være skumle.

(og jeg elsker grøss, og kan fint se det om jeg er alene hjemme)

Jeg tenker at det er en grunn til at det er aldersgrenser, det er jo for å beskytte ungene.

Jeg merker at eldste på snart 8 blir litt presset av kompiser til å se dem. Det lekes ut på skolen, og han faller jo da litt utenfor. Og når det lekes ut så mye, så tenker jeg (med min pedagogiske bakgrunn) at ungene ikke er helt klare for det, og hjernen spinner for mye rundt det og må bearbeide.
Og jeg vet i grunnen at han kan bli redd av filmene. Han er ikke så glad i skumle filmer.

Jeg føler litt på at barn tidligere og tidligere skal "presses" på filmer som de i grunnen er for unge til, men det er mulig det bare er meg...


Vi har jo den første boka som er laget for barn, så har begynt å lese den i kveld, men det er forskjell på bok og film føler jeg... Men da har han da iallefall litt kjennskap til figurene..
 
Jeg var 12-åring når jeg så den første Harry Potter filmen(2007 når den kom), leste boka når jeg var 10 år. Første filmene var helt greie å se men fangen fra askaban(eller hvordan det skrives) syntes jeg var litt skummel. Hvor gammel er sønnen din ? barn er jo også veldig forskjellige, så ville sett ann på modenheten :)
 
Oi, ja da er det mange unge som har sett mange, eller de har sett dem tidlig.

Jeg er i grunnen ganske overrasket [emoji13]

Er dere sikre på at ungene innerst inne er klare for disse filmene? Det er jo mørke filmer, og jeg husker da selv da jeg så dem som ungdom, at de kunne være skumle.

(og jeg elsker grøss, og kan fint se det om jeg er alene hjemme)

Jeg tenker at det er en grunn til at det er aldersgrenser, det er jo for å beskytte ungene.

Jeg merker at eldste på snart 8 blir litt presset av kompiser til å se dem. Det lekes ut på skolen, og han faller jo da litt utenfor. Og når det lekes ut så mye, så tenker jeg (med min pedagogiske bakgrunn) at ungene ikke er helt klare for det, og hjernen spinner for mye rundt det og må bearbeide.
Og jeg vet i grunnen at han kan bli redd av filmene. Han er ikke så glad i skumle filmer.

Jeg føler litt på at barn tidligere og tidligere skal "presses" på filmer som de i grunnen er for unge til, men det er mulig det bare er meg...


Vi har jo den første boka som er laget for barn, så har begynt å lese den i kveld, men det er forskjell på bok og film føler jeg... Men da har han da iallefall litt kjennskap til figurene..

Hvis han syns filmer fort kan bli skumle så ville jeg kanskje ventet ett par år før han så de filmene, eller latt han prøve å se den første filmen, eventuelt med dere foreldre, så kan han si ifra hvis det blir for skummelt og dere kan slå av. Og dere kan jo snakke med han om det på forhånd at den kan være litt skummel underveis sånn at han er forberedt på det og kanskje ombestemmer seg da å ikke vil se den, og da var det kanskje meningen at han skulle vente noen år før han så de filmene. Tenker også hvis han syns det er flaut for han å vise at han er redd sånne filmer forran kompisene sine så er det bedre å se den med dere foreldre. Også tenker jeg jo også at hvis det er har seg sånn at han syns de er skumle så kan dere jo ha en samtale med kompisene sammen med sønnen din og fortelle det at han syns de er skumle sånn at det ikke blir det presset. Men ja, jeg kan tenke meg det er vanskelig å vite hva man skal gjøre når andre barn på hans alder får lov og tørr å se de filmene.

Jeg var selv 8 år når jeg så den første filmen på kino og ble ikke redd. Syns så klart at det var noen små skumle scener, men ikke sånn at jeg ble redd. Jeg gikk jo å så film nr 2 på kino også fordi jeg selv ville og likte de filmene godt med en gang [emoji4] Men barn er forskjellige. Noen tørr å se litt skumlere filmer, å andre ikke, og det er helt greit [emoji4]
 
Eldste på 10 har sett de to første, resten venter vi med iallefall et år eller to til. De blir jo veldig mørke og dystre etterhvert.
 
Kommer veldig an på ungen. Min eldste er 8, og hun er ikke klar for Harry Potter. Hun blir lett redd og klarer enda ikke å skille mellom spennende og skummelt (yngste er 6,5 år, og er en helt annen type, han kunne nok fint sett film 1). Jeg elsker bøkene og filmene, men jeg må bare vente med å introdusere de.
 
Min niåring har sett alle, sammen med oss. Vi har først lest bøkene sammen.
 
Jenta mi så de første når hu var 5/6 og syns de var kjempe morsomme, de siste filmene er det høyere aldersgrense på og de er heller ikke oversatt til norsk så de så hun nylig (hu er 8)
 
Jenta mi så de første når hu var 5/6 og syns de var kjempe morsomme, de siste filmene er det høyere aldersgrense på og de er heller ikke oversatt til norsk så de så hun nylig (hu er 8)

Finnes de med norsk tale? De første filmene, altså.. ;)
 
Back
Topp