Hva ville du gjort, reist fra toåringen hos far eller laaang busstur?

Jeg hadde hatt null problemer med å la mi være hjemme med pappaen i seks dager da hun var 2. Hun er over tre år nå da og har aldri vært «uten meg» i mer enn to dager faktisk, men det er litt tilfeldig..

For hun er like godt tilknyttet både meg og pappaen. Vi er like mye tilstedet i livet og hverdagen hennes begge to. Skiftet like mye bleier, lager like mye matpakker, han leverer og henter oftere i bhg enn meg, og i tillegg er han med på legginga hver eneste kveld (vi gjør det sammen), så om en av oss er borte om kvelden er det null problem, hun takler det kjempefint. Savner ikke den andre.

Også besteforeldrene føler hun seg trygg på, så å sove hos dem har heller ikke vært noe problem.

Men hun er veldig trygg, ganske tøff og ikke et spesielt følsomt barn. Sånt er jo veldig forskjellig fra barn til barn, de blir født med forskjellig personlighet. Også har de forskjellig tilknytning til mennesker rundt seg.

Mi hadde til gjengjeld IKKE kunne vært med på 20 timers busstur, hun blir lei av 10 min liksom. der er barn forskjellige. Noen lar seg underholde av iPad og tegnefilmer.

Du vet best hva som er best for dere tenker jeg :)
 
Hadde benyttet muligheten for litt alenetid med korpsgutten jeg så får 2 åringen (hun er vel 2 1/2?) være hos pappan, såpass syns jeg de må takle i den alderen[emoji5]
 
Jeg ville tatt med min 2-åring, tror vi kunne hatt det veldig koselig. :) Min er 2,5 år nå da, men i det siste har lange bilturer gått mye lettere enn før. Buss er uansett mye lettere enn bil, for da kan man sitte sammen med barnet og underholde det, heller enn å selv konsentrere seg om kjøringen. :)
 
Jeg hadde latt 2 åringen være igjen hjemme med faren. Skjønner ikke hvorfor det skal være et problem:eek:
Fordi unger er forskjellige og denne er av uviss årsak myyyyye mer knyttet til meg enn faren.

Faren er tilstede. Han var arbeidsledig de første 10 mnd av hennes liv. Han har av den grunn ikke hatt ordinær pappaperm da. Men mye tid med henne.
Pga arbeidssituasjon er der dog nå meg som leverer og henter de fleste dager, og hun er rett og slett ikke så begeistret for at faren henter. Hun er mammajente. Veldig.

Ikke alle unger er like, men denne er sånn.


(og ja, hun er 2,5 til sommeren og kan nok sitte ganske lenge med nettbrett, forøvrig.)
 
Hadde benyttet muligheten for litt alenetid med korpsgutten jeg så får 2 åringen (hun er vel 2 1/2?) være hos pappan, såpass syns jeg de må takle i den alderen[emoji5]
Mens jeg altså ikke egentlig synes "såpass må de takle" er så greit ettersom unger er veldig forskjellige og familier likeså
 
Hadde latt 2 pri gen vært hjemme. Da får hun skikkelig far/ datter tid.og han blir kje t med henne på en helt annen måte når de er alene. Og du får masse alenetid med sønnen din, uten å tenke på 2 åringen
 
Mens jeg altså ikke egentlig synes "såpass må de takle" er så greit ettersom unger er veldig forskjellige og familier likeså

Selvfølgelig er de forskjellige, undres jo hvorfor du spør her da om du har bestemt at hun ikke må takle såpass, da er det vel også bestemt på forhånd hva du syns er beste løsning tenker jeg[emoji5]
 
Selvfølgelig er de forskjellige, undres jo hvorfor du spør her da om du har bestemt at hun ikke må takle såpass, da er det vel også bestemt på forhånd hva du syns er beste løsning tenker jeg[emoji5]
Jeg har slett ikke bestemt at hun ikke takler det.

Jeg sier at jeg ikke synes det er et brukbart argument om unger man ikke kjenner.

Jeg har ikke bestemt meg, og hadde i alle fall ikke det når jeg startet tråden, og vipper litt frem og tilbake. Så hva jeg velger er ikke gitt
 
Jeg hadde latt toåringen bli igjen med far, for instrument, bagasje x2/3, vogn/bæresele, bilstol og toåring på armen... Det høres ut som en veldig slitsom tur for meg.
Da får du ikke fokusert mye på hornmusikken. :p
 
Hadde latt 2 pri gen vært hjemme. Da får hun skikkelig far/ datter tid.og han blir kje t med henne på en helt annen måte når de er alene. Og du får masse alenetid med sønnen din, uten å tenke på 2 åringen
Jeg får i alle fall masse tid med korpset, om enn ikke så mye med ham ;-)
 
Jeg har slett ikke bestemt at hun ikke takler det.

Jeg sier at jeg ikke synes det er et brukbart argument om unger man ikke kjenner.

Jeg har ikke bestemt meg, og hadde i alle fall ikke det når jeg startet tråden, og vipper litt frem og tilbake. Så hva jeg velger er ikke gitt

De er jo veldig bevisste i den alderen da, har selv en på 2 og hun er åpen for at vi kan forklare henne ting og ikke minst forberede henne på ting som skal skje. Hva med å snakke litt om dette på forhånd? Er jo en stund til sommeren så det bør jo være mulig å snu henne litt i retning pappajente før den tid[emoji5]
 
Jeg hadde latt toåringen bli igjen med far, for instrument, bagasje x2/3, vogn/bæresele, bilstol og toåring på armen... Det høres ut som en veldig slitsom tur for meg.
Da får du ikke fokusert mye på hornmusikken. :p
Instrumentet er i det minste lite, han spiller tverrfløyte :)

Men ja, en del å dra på er det jo. Og unektelig et poeng at hun sitter vanligvis i bakovervendt bilstol, men på bussen er det vel ikke noe krav om å feste henne sånn? Eller plass til det? Hmm..
 
De er jo veldig bevisste i den alderen da, har selv en på 2 og hun er åpen for at vi kan forklare henne ting og ikke minst forberede henne på ting som skal skje. Hva med å snakke litt om dette på forhånd? Er jo en stund til sommeren så det bør jo være mulig å snu henne litt i retning pappajente før den tid[emoji5]
Det er absolutt tid til å jobbe med og snakke med henne ja.

pappajente blir hun nok ikke. Men forberede skal vj
 
Instrumentet er i det minste lite, han spiller tverrfløyte :)

Men ja, en del å dra på er det jo. Og unektelig et poeng at hun sitter vanligvis i bakovervendt bilstol, men på bussen er det vel ikke noe krav om å feste henne sånn? Eller plass til det? Hmm..

Ikke et krav, men buss er ikke nevneverdig tryggere enn bil, så forovervendt stol/ingen stol bør aldri være et alternativ selv på buss, før barnet er henholdsvis 5/6+ / 12-ish år gammelt. :)
(Det er da barnet er klar for forovervendt, og så for ingen stol.)
Det er plass til enkelte bakovervendte seter. F.eks. er Britax Max way ypperlig å ha med på tur, da det veier lite, og tar lite plass. :)
 
Jeg har slett ikke bestemt at hun ikke takler det.

Jeg sier at jeg ikke synes det er et brukbart argument om unger man ikke kjenner.

Jeg har ikke bestemt meg, og hadde i alle fall ikke det når jeg startet tråden, og vipper litt frem og tilbake. Så hva jeg velger er ikke gitt
Jeg er enig med deg. Barn er forskjellige å man kan ikke bare kreve at de skal tåle det
 
Ikke et krav, men buss er ikke nevneverdig tryggere enn bil, så forovervendt stol/ingen stol bør aldri være et alternativ selv på buss, før barnet er henholdsvis 5/6+ / 12-ish år gammelt. :)
(Det er da barnet er klar for forovervendt, og så for ingen stol.)
Det er plass til enkelte bakovervendte seter. F.eks. er Britax Max way ypperlig å ha med på tur, da det veier lite, og tar lite plass. :)

Eller two way, denne har vi til tur og funker ypperlig, har max way også og den syns jeg er mer kronglete å bære på.
 
Det er absolutt tid til å jobbe med og snakke med henne ja.

pappajente blir hun nok ikke. Men forberede skal vj

Her jobbes det motsatt, vi har en skikkelig pappajente men skulle gjerne hatt henne litt mer over mot mammajente[emoji23]ikke gjort på dagen det men heldigvis en stund til sommeren da. Håper det løser seg ihvertfall, kan jo være det kan bli en super tur for deg og korpsgutten uten småsøsken[emoji5] min 9 åring hadde ihvertfall satt pris på det[emoji5]
 
Ikke et krav, men buss er ikke nevneverdig tryggere enn bil, så forovervendt stol/ingen stol bør aldri være et alternativ selv på buss, før barnet er henholdsvis 5/6+ / 12-ish år gammelt. :)
(Det er da barnet er klar for forovervendt, og så for ingen stol.)
Det er plass til enkelte bakovervendte seter. F.eks. er Britax Max way ypperlig å ha med på tur, da det veier lite, og tar lite plass. :)
Det er jo maxway hun sitter i så jeg kan muligens evt ta med det. Der sitter og sovet hun godt i det minste.

Jeg mente jo ikke "ikke krav" som ar "da slipper jeg det" men som "så da er det kanskje ikke så lett å få til

Storebror er jo altså bare knapt 10 og ikke så stor for alderen, men det er neppe aktuelt å ha med setet hans på bussen likevel tenker jeg? Han er bare 131 cm, kan jo strekke seg noe til sommeren. Men festet i sete skal han nok i bil være en stund til....
 
Last edited:
Det er jo faktisk krav om sikring av barn under 3 år i buss (unntatt bybuss) så da må jo den delen i boks om hun skal være med, enten er er barnestol eller jeg tar med.

Og knotten på 131 cm er anbefalt pute. De er vel 3 stykker (usikker på om en av dem blir med) som er under 135 cm. I snitt passer man det før man er 9 år gammel og i korpset begynner de ikke før de er fjerdeklassinger stort sett (aspirant fra tredje) men alle unger er ikke like på det punktet heller
 
Back
Topp