Hva synes du man skal forvente av myndige barn?

Vi var fosterhjem for svigerinnen min en stund før ho fylte 18år, og ho ble boende en stund etter (og er tilbake etter samlivsbrudd).
Vi forventer at ho;
Betaler husleie
Holder det generelt ryddig på rommet sitt
Deltar i husarbeidet (har fått en av hovedoppgavene fast en gang i uka, vaske badet), hjelper til med klesvask, tømme oppvaskmaskin osv.
Sier ifra hvis ho kommer sent hjem/ikke kommer hjem
Spør hvis noen skal overnatte/kommer flere på middag
Betaler for telefonen sin selv
 
Kommer jo helt an på
Går de på skole ig har jobb ved siden av så synes jeg det er nok
Men de må selvsagt holde rommet ryddig og rydde etter seg
 
Jeg tenker at bare fordi myndighetene mener at man er «myndig» når man er 18 år så betyr ikke det at man ikke trenger endel fra foreldrene.

I min familie har det vært vanlig at man har fått fremdeles endel hjelp fra foreldre, har fått nokk slack til å fremdeler være ungdom, men har startet «forberedelser» til voksenlivet.

hadde forventet følgende:

-at de enten gikk skole eller jobbet
-om de jobbet hadde jeg nok lagt opp til at de skulle betale «husleige» dog hadde jeg lagt opp til at dette beløpet ble sparing til deres eget fremtidig boligkjøp en dag, og hadde nok ikke tatt det største beløpet. Kanskje gått igjennom sammen med ungdommen og satt opp et lite budsjett for å lære de det, og hvordan de kan legge opp økonomi, og hadde nok preiket mye om å ikke ta opp stygge forbrukslån el kredittkort.
- hadde forventet at de hjalp til med div husarbeid, kanskje at de vasket sine egne klær, laget middag en gang i uken eller noe. Også for p forberede de litt på en situasjon hvor de måtte bo alene:)
- hadde også forventet god kommunikasjon på hvor hun kommer eller går i den grad at jeg skulle slippe å bekymre meg men samtidig hadde jeg ikke trengt å vite alt til punkt og prikke:)
 
Det kommer helt an på barnet tenker jeg. Så lenge de bor under mitt tak, gjelder mine regler uavhengig av alder.
 
Nå er mine små da, men tenker at jeg vil forvente at de ikke tror de bor på hotell, at de rydder etter seg selv.

Kjenner flere som bor hjemme, og de er nærmere 30 enn 20, og er ikke mye de gjør hjemme.
Når det er mer rotete i ett hus med 4 voksene enn vårt med 3 små barn, så regner jeg ikke med at det stilles så mye krav :p

Jeg har ikke bodd hjemme siden jeg var 17, de siste årene jeg bodde hjemme hadde jeg mye ansvar for mindre søsken, laget middag storsett hver dag og hjalp til med husarbeid, mitt eget rom var vel gjerne ikke alltid strøkent, men jeg lot ikke mitt rot ligge strødd utover i huset, det er noe jeg prøver lære mine barn også.
 
Jobber de, husleie. Hjelpe til, støvsuge, rydde av bordet, etc. Altså de vanlige tingene en voksen person gjør.

Jeg bodde hjemme til jeg var 22, og gikk på skole og jobbet samtidig. (Var borte ett år for utdannelse i Sverige da) og jeg hadde skolepenger på vgs, så jeg betalte de selv, og sparte mesteparten av pengene mine. Hadde jeg brukt de på tull hadde de tatt husleie. Men jeg betalte mobil og sånt selv.
Hadde ansvar for hunden, støvsugde hver dag, ryddet av bordet, hang opp og brettet klær.
Var det noe som skulle gjøres så ble det gjort.
 
Nå er min datter langt fra myndig. Men så lenge hun er under skolegang så kommer vi selvsagt å støtte henne økonomisk.
Jeg synes man kan forvente av voksne barn som bor hjemme at de deltar noe aktivt til felleskapet.
- Bidra til klesvask.
- Holde sitt eget rom ryddig og rent.
- Lage middag en gang per uke.
- Støvsuge huset en gang per uke.
- Ellers bidra til å holde huset ryddig.
Jeg kommer nok aldri til å kreve husleie, det synes jeg er urimelig. Hvis hun jobber i den tiden kommer jeg til å kreve at hun legger seg opp sparepenger.
 
Har en 18 åring hjemme. Forventer at han står opp å går på skolen hver dag. At han holder rommet ryddig og rydder opp etter seg på fellesrommene (kjøkkenet spesielt). At han lager seg mat selv om vi av en eller annen grunn ikke er hjemme til middag. At han hjelper til og passer/hjelper småsøsken sine før vi kommer hjem fra jobb på ettermiddagen.
 
Back
Topp