Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Som overskriften sier... Hvilke tiltak har du eller din familie gjort for miljøet? :) Kanskje du kan inspirere noen som leser denne tråden til å gjøre noe selv;)

Mine tips:
- Gaver: Bruker gaveposer eller bokser, som kan brukes på nytt. Tar vare på de i en eske i boden.
- Handling: Har alltid med meg et handlenett i vesken/sekken/bilen, i tilfelle jeg skal handle noe. Bruker papirpose hvis jeg har glemt nettet og ikke klarer å bære det i hendene.
- Post: Bruker e-faktura slik at jeg slipper unødvendig post og bruk av papir. Har "nei takk til reklame"-skilt på postkassen.
- Kildesorterer: Får stort utbytte av å sortere plast, papir og matavfall. Da blir det mye mindre restavfall.
- Hundeposer: Bruker nedbrytbare hundeposer fra Clas Ohlson. Sparer MYE plast der altså:wideyed:
- Boss når man er på farten: Tar det alltid med meg til nærmeste bosspann, uansett om jeg er i naturen eller på kino...
- Shopping: Tenker meg alltid om 3 ganger om jeg virkelig trenger det jeg fikk lyst til å kjøpe:hilarious:
 
- flyr nesten aldri. Har kun fløyet to ganger de siste fem årene, og da korte turer innad i Nord-Europa. Mannen min har ikke fløyet på over 10 år.

- vi har ikke hatt bil og ville ikke ha bil før vi kunne ha elbil. Kjøpte en fem år gammel Nissan Leaf nå i vår (mer miljøvennlig å kjøpe en elbil som er brukt i mange år enn å kjøpe ny) som fortsatt har like god rekkevidde og batterikapasitet som da den var ny.

- vi bruker nesten aldri tørketrommel, bruker aldri tøymykner og vasker alltid klærne på den laveste temperaturen som er nødvendig.

- matboksene vi har er i stål uten BPA osv. Fra Beeorganic.no. Og Klean Kanteen flasker. Vi bruker ikke plastoppbevaring til mat, men Norgesglass osv. Tar ikke plastposer til frukt og grønnsaker i butikken om det ikke er nødvendig. Tannbørster i bambus til treåringen. (Vi foreldrene har elektriske tannbørster vi har hatt i mange år.)
Det vi har av barnetallerkner/barneskåler osv. er i bambus og ikke plast. Behøver ikke være dyrt. Har kjøpt på Søstrene Greve svært billig. Matboksene i stål (Bento Cinco heter merker) kostet litt mer enn typiske matbokser i plast, men ser like nye ut fortsatt til tross for daglig bruk og mange runder i oppvaskmaskinen de siste to årene.

- MEN vi bruker plastposer til handling av dagligvarer. Kun så mange vi trenger til søppelposer. Miljømessig er gevinsten av at vi ikke flyr og ikke kjører fossibil så utrolig mye større enn at vi bruker plastposer. Om det skulle bli en plastpose til overs en gang, for eksempel om vi har trengt en liten apotekplastpose, havner den selvfølgelig i plastavfallet og går til plastgjenvinning.

- Vi kildesorterer ALT, veldig nøye. Om noe har plast og litt papir, deler vi det opp og legger i respektive poser.

- vi spiser lite rødt kjøtt. Prøver å velge kortreist mat innenfor sesongene. Vi planlegger og har nesten ikke noe matsvinn: kaster svært lite mat.

- lærer barna at man slettes ikke må dra på én sydentur, en Thailand-tur og et pr shoppingturer til London, New York osv. i året. Virker som mange mener at det er nærmest obligatorisk med i allefall en sydentur i året. Mtp CO2-utslippet er det svært lite bærekraftig om det skal være sånn. Lærer dem å sette pris på lokamiljøet, og finne fine steder å gå på tur/undersøke osv. Og drar på turer innad i Norge.

- kaster selvfølgelig aldri ting ute, hverken på fortauet, i skogen, på stranda osv. Tar med oss evt søppel.

- Bruker minst mulig syntetiske materialer. Kjøper ikke fleece, men ullfleece. Det er dyrere, men om man kjøper pent brukt ullfleece fra Nøstebarn på Finn (jeg kjøper det aldri nytt, for dyrt) får man det til en ganske Ok pris. Foretrekker ellers å kjøpe plagg i økologisk bomull, bambus/viskose og ull. Kjøper helst klær i OK kvalitet (spesielt til meg selv som ikke vokser og bruker samme klær i flere år. Kjøpte meg en vinter jakke til 3000kr som jeg kan ha i mange år, heller enn å kjøpe ny jakke hver vinter som går i stykker etter en vinter) og har veldig lite klær/sko i forhold til mange damer (jeg har to par sko som jeg bruker. Kvalitet>kvantitet), vasker forsiktig for å ta vare på klærne, og gir brukte klær til Fretex.

- bruker refill av såpe, vaskemiddel osv.

- har hatt «reklame nei takk» i alle år på postkassa og får alt av fakturaer mm. digitalt.

- får endelig på plass varmepumpe denne uka som vil gjøre at strømutgiftene til vinteren vil gå veldig ned. Vi har styringsenheter på panelovnene for å spare mest mulig strøm. Lukker dører til og varmer ikke rom som ikke trenger det.

- vi har kun LED-pærer i alle lamper i hele huset, som kan styres med HomeKit (med iPhone). Om vi glemmer å slå av lys slår uansett alle lys og lamper seg av i det vi forklarer huset. Samme når vi legger oss. Vi sier «god natt» til mobilen (eller til klokka) og alle lamper/lys skrur seg av. Unntatt utelyset som er stilt inn etter tid for soloppgang/solnedgang. Også de LED.

- har planer om nye takstein med solcellepanel etterhvert.

- miljø er for meg noe av det viktigste ved valg, og jeg stemte MDG ved forrige valg.

- kjøper og selger ting på Finn. Kjøper heller få ting av god kvalitet enn mange ting som må byttes ut. Dattera mi har svært lite plastleker. Duplo er vel det største unntaket

Sikkert mer jeg ikke kommer på
 
Last edited:
Det samme som TS, med unntak av shopping(tror aldri noen klarer å få meg på bedre tanker der, dessverre). ☺️
 
Vi har nok en vei å gå før jeg er fornøyd, men vi kildesorterer (mannen er noen ganger litt sløv der, prøver å stramme han opp), har kun en bil (elbil siden 2014) men har dessverre måttet bytte ett par ganger pga for lite rekkevidde og etter hvert plass (hatt Leaf 2013, Leaf 2017 og Tesla 7-seter 2017), flyr veeldig sjelden (Teslaen har gratis hurtiglading i hele Europa så hvis vi skal på ferie bruker vi bilen), har strøm fra solcellepaneler fra husstander i området, vurderer å anskaffe solcellepanel selv (men vi har ikke så mye tak på rekkehuset, så må vurdere kost/nytte), sluttet med ballonger til barnebursdager (kjøpt sånne papir-baller istedenfor, gjenbrukes til neste bursdag), ved behov for sugerør kjøper vi papir og ikke plast, Q-tips av papir og ikke plast, bruker aldri tøymykner, og mildt vaskemiddel uten parfyme, spiser sjelden rødt kjøtt, aldri kylling og annen fugl (gjelder hele familien), har 3 høner som har forsynt oss med egg de siste 2 årene, har varmepumpe og LED-pærer i hele huset.

Er det jeg kommer på nå, vet at vi dessverre "synder" på en del ting, men greit å ha litt forbedringspotensial :p
 
- 2 kjøttfrie dager i uken for hele familien, jeg selv spiser kjøtt maks 2 dager per uke.
- Kildesortering
- Handlenett
- Flyr nesten aldri
- Planlegger mat og meny nøye, har dermed svært lavt matsvinn.
 
- Kildesorterer alt
- Ungen bruker tøybleier, jeg bruker tøybind
- Bruker sjelden tørketrommel og aldri tøymykner
- Kun vaskbare kluter ved bleieskift
- Har ikke bil
- Handlenett
- Kjøper og selger mye på Finn
- Flyr sjelden. Over 4 år siden sist for meg.
- Spiser lite kjøtt
- Digitale fakturaer/post så langt det lar seg gjøre

Prøver så godt vi kan :)
 
Øhm. Vi kildesorterer sånn nogen lunde og har 2 elbiler [emoji12] det får holde.
 
- El bil
- vi planlegger ukes menyen og handlingen nøye, slik at vi slipper å kaste så mye mat, vårt mat svinn er nesten lik 0
- restemiddager
- plukker alltid med oss bosset våres og hiver i nærmeste bossdunk
- bruker refill på såpe, vaskemidler osv
- E-faktura
- nei takk til reklame
- varme pumpe
-bruker kun tørketrommel om vi har glemt en maskin med klær og vi MÅ ha noe som er i maskinen tørt fort
-ledd pærer
-kjøper ting bruk og selger ting
-flyr sjeldent

MEN det er klart at vi synder på en hel del altså
 
- El bil
- vi planlegger ukes menyen og handlingen nøye, slik at vi slipper å kaste så mye mat, vårt mat svinn er nesten lik 0
- restemiddager
- plukker alltid med oss bosset våres og hiver i nærmeste bossdunk
- bruker refill på såpe, vaskemidler osv
- E-faktura
- nei takk til reklame
- varme pumpe
-bruker kun tørketrommel om vi har glemt en maskin med klær og vi MÅ ha noe som er i maskinen tørt fort
-ledd pærer
-kjøper ting bruk og selger ting
-flyr sjeldent

MEN det er klart at vi synder på en hel del altså
Tenker at det er mye bedre å gjøre noe enn å bare gi opp[emoji6] Alle synder vel på ett eller annet, men kanskje ofte uten å vite det.

Jeg er f.eks. blitt obs på at det er mange produkter som blir direkte eller indirekte testet på dyr. Så nå prøver jeg å unngå de merkene det gjelder, men det er jo ikke så lett når det ikke er merket...
 
Kildesorterer, tar alltid med søplet mitt når vi er ute i naturen, bruker e-faktura og bruker refill på såpe.
 
Tenker at det er mye bedre å gjøre noe enn å bare gi opp[emoji6] Alle synder vel på ett eller annet, men kanskje ofte uten å vite det.

Jeg er f.eks. blitt obs på at det er mange produkter som blir direkte eller indirekte testet på dyr. Så nå prøver jeg å unngå de merkene det gjelder, men det er jo ikke så lett når det ikke er merket...

Åh, dette med testing på dyr er viktig! Så bra at du er bevisst på det!

Kan du lage en enkel liste over merker du har kuttet ut? Sånn til inspirasjon for oss andre?
 
Vi har stort forbedringspotensiale her hjemme, men disse punktene prøver vi å følge:

-kjøre elbil
-bruke tøyhandlenett
-kildesortere alt
-panter alt som pantes kan
-aktivt bruke glass- og metallcontainere
-kjøper økologisk i matbutikken
-gjør en del innkjøp på lokale gårdsbutikker
-har alltid med søppelpose på tur til vårt eget avfall
-plukker søppel ute (dessverre altfor sjeldent)
-dyrker noe frukt og grønt hjemme
-selger/gir bort ting vi ikke har bruk for mer
-varmepumpe
-etterisolert huset både ut- og innvendig
-e-faktura
-nei takk til reklame-skilt på postkassa
-bevisste på kleskjøp. Feks ull velges foran syntetisk. Og kjører for at det skal vare, men betaler ikke ekstra for merkeklær
-ting som er ødelagte plukkes fra hverandre før delene kastes (dersom mulig)
 
Vi spiser kun plantebasert. Kjøtt, fisk, egg og meieri er jo den største årsaken til miljøproblemene vi har i verden. Anbefaler å sjekke ut Cowspiracy dokumentaren på Netflix. Det viktigste vi kan gjøre for fremtiden og miljøet vårt er å kutte ut mest mulig animalsk, mange aner ikke hvor mye dette faktisk har å si. Transportsektor, poser, LED osv tilsvarer så lite i forhold.
 
Åh, dette med testing på dyr er viktig! Så bra at du er bevisst på det!

Kan du lage en enkel liste over merker du har kuttet ut? Sånn til inspirasjon for oss andre?
Er ganske mange merker som tester på dyr, så er vanskelig å huske alle :) De produktene jeg har eller har hatt som ikke er "cruelty free", altså ikke testet på dyr, har jeg brukt til de ble tomme, men ikke kjøpt nye av. Er jo allerede kjøpt, så jeg gjør jo ikke noe positivt for miljøet hvis jeg kaster de før de er brukt opp eller utgått på dato. Er fremdeles noen produkter jeg sliter med å få tak i en cruelty free variant, men jeg finner løsninger på det meste :)

Denne listen gir en oversikt over hvilke merker som ikke tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/list-of-cruelty-free-brands/
Norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/ikke-testet-pa-dyr

Mens denne listen gir en oversikt over hvilke merker som direkte eller indirekte tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/companies-that-test-on-animals/
Tilsvarende norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/testet-pa-dyr
 
Er ganske mange merker som tester på dyr, så er vanskelig å huske alle :) De produktene jeg har eller har hatt som ikke er "cruelty free", altså ikke testet på dyr, har jeg brukt til de ble tomme, men ikke kjøpt nye av. Er jo allerede kjøpt, så jeg gjør jo ikke noe positivt for miljøet hvis jeg kaster de før de er brukt opp eller utgått på dato. Er fremdeles noen produkter jeg sliter med å få tak i en cruelty free variant, men jeg finner løsninger på det meste :)

Denne listen gir en oversikt over hvilke merker som ikke tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/list-of-cruelty-free-brands/
Norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/ikke-testet-pa-dyr

Mens denne listen gir en oversikt over hvilke merker som direkte eller indirekte tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/companies-that-test-on-animals/
Tilsvarende norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/testet-pa-dyr

Takk for lister og linker, jeg skal lagre de og forsøke å gjøre enda en god miljø-ting :)
 
Åh, dette med testing på dyr er viktig! Så bra at du er bevisst på det!

Kan du lage en enkel liste over merker du har kuttet ut? Sånn til inspirasjon for oss andre?
Når det gjelder hva jeg har kuttet ut, har jeg bl.a. kuttet ut MAC, Dior, Clinique, La Roche Posay og Nuxe.

I dag er det meste av hudpleieproduktene mine fra REN Skincare, og av sminke kjøper jeg ikke lengre noe som er testet på dyr. Jeg er veldig glad i Urban Decay. Man kan ikke skylde på at det koster mye heller, for mange av merkene som tester på dyr er jo de dyreste. Til og med H&M tester ikke sine produkter på dyr!
 
Når det gjelder hva jeg har kuttet ut, har jeg bl.a. kuttet ut MAC, Dior, Clinique, La Roche Posay og Nuxe.

I dag er det meste av hudpleieproduktene mine fra REN Skincare, og av sminke kjøper jeg ikke lengre noe som er testet på dyr. Jeg er veldig glad i Urban Decay. Man kan ikke skylde på at det koster mye heller, for mange av merkene som tester på dyr er jo de dyreste. Til og med H&M tester ikke sine produkter på dyr!

Jeg ble veldig glad da jeg så at Rituals og Marc Jacobs er fritt for dyretesting. Det er stort sett det det går i hos meg :)
Første merket jeg skal bytte ut er Palmolive. Bruker deo derifra, men nå er det slutt på det!
 
Kildesortering
Handlenett
Bruker kremer og såper som er svanemerket
Gir ødelagte klær til Fretex
 
Er ganske mange merker som tester på dyr, så er vanskelig å huske alle :) De produktene jeg har eller har hatt som ikke er "cruelty free", altså ikke testet på dyr, har jeg brukt til de ble tomme, men ikke kjøpt nye av. Er jo allerede kjøpt, så jeg gjør jo ikke noe positivt for miljøet hvis jeg kaster de før de er brukt opp eller utgått på dato. Er fremdeles noen produkter jeg sliter med å få tak i en cruelty free variant, men jeg finner løsninger på det meste :)

Denne listen gir en oversikt over hvilke merker som ikke tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/list-of-cruelty-free-brands/
Norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/ikke-testet-pa-dyr

Mens denne listen gir en oversikt over hvilke merker som direkte eller indirekte tester på dyr: https://www.crueltyfreekitty.com/companies-that-test-on-animals/
Tilsvarende norsk liste: https://www.dyrevern.no/dyretesting/testet-pa-dyr

Takk! Skal uten tvil sjekke opp i dette og bli flinkere selv! Ser at stortsett det meste vi bruker ikke er dyre testet, men vi har jo klart noe på fy listen også
 
Back
Topp