Hva er i dine øyne den optimale aldersforskjellen på søsken?

M

Moderator Eve

Guest
Hva er i dine øyne den optimale aldersforskjellen på søsken?
 
2-3 år syns jeg :)
 
Jeg var 6 og 8 da jeg fikk småsøsken. Følte meg ganske oversett og/eller kjeftet på av slitne foreldre, så jeg synes ikke det var en optimal alder iallfall. Men tror den delen var mer personavhengig enn aldersavhengig kanskje? Brødrene mine er ca 2 år fra hverandre i alder, men hang lite sammen under oppveksten, så jeg vet rett og slett ikke om det fins en perfekt aldersforskjell.
 
22 mnd. mellom gutta her, og det er helt perfekt for oss. :) De er bestevenner, knoll og tott. ☺️
 
Vil ha tre tette :) ca 2 år mellom hver :)
 
6 år er helt perfekt for meg. Blir som enkeltvise enebarn, storesøsken er selvgående, ingen sjalusi.
 
4-5 år er helt supert. ;)
 
For oss tror jeg det er ca 2,5-3 år. Da er de ikke supertette, men kan forhåpentligvis dele interesser og ha mye glede av hverandre i oppveksten.
 
3-4 år
 
Det kommer nok litt an på hvem man spør.

Jeg var ikke klar for tanken på å begynne å planlegge neste baby en gang før dattera vår hadde bikka 2 1/2. Hun blir 3 1/2 innen neste blir født. Men når jeg ser hvordan hun er nå i forhold til hvordan hun var som 2 1/2 er jeg VELDIG glad vi ikke fikk baby da. Nå er hun så mye større, fortstår mye mer, gleder seg masse til å få lillesøster, har planer, og vi har fått mer egentid med henne.

Jeg tror 3,5 blir en fin aldersforskjell jeg :)

Hver gang jeg har sett familier med to tette (typ mindre enn 2 år mellom) har jeg blitt skremt fra å få en til. SÅ mye støy og kaos og slåssing og hyling. Er jo ikke garantert at det ikke blir noe av det med 3,5 år i mellom heller, men vil tro det blir mindre.

Hovedgrunnen til at jeg ikke var klar før var at keg var dårlig hele graviditeten sist, hadde en helt forferdelig fødsel, og deretter ble det 5 mnd kolikk. Ikke har vi fått noe hjelp og avlastning heller, så det tok oss tid å komme såpass ovenpå at vi følte oss klar for en til.

Men nå gjør vi det :) til tross for at jeg er dårlig hele denne graviditeten også. Mye enklere for storesøster på godt over 3 år å forstå at mamma ern dårlig pga graviditeten enn det hadde vært før, dessuten.

For barna sin del kan det nok være fint å være tettere i alder.

Men det er deilig å ikke måtte skifte bleie på storesøster, å ikke møtte løfte eller bære henne, at hun legge seg fint om kvelden og sover godt natta gjennom, og rett og slett at hun forstår så mye ❤️
 
Jeg har alltid ønsket meg to tette og her blir det ca 2 år og 3 mnd forskjell. Tror det blir kjempe bra:)
 
Vet ikke helt. 2-3 år kanskje? Jeg har selv bare 1 søsken der det er 6 år forskjell, og føler meg ikke veeldig knyttet til han (forstå meg riktig - som at vi aldri har gjort noe sammen osv). Tenker det er annerledes når man er litt tettere.
 
Vet ikke helt. 2-3 år kanskje? Jeg har selv bare 1 søsken der det er 6 år forskjell, og føler meg ikke veeldig knyttet til han (forstå meg riktig - som at vi aldri har gjort noe sammen osv). Tenker det er annerledes når man er litt tettere.
Mens jeg har en lillebror som er 13 år yngre enn meg. Vi er veldig sammensveiset og finner på mye sammen. Så det er jo ikke nødvendigvis bare alder som avgjør det.
 
Back
Topp