Hva er i dine øyne den optimale aldersforskjellen på søsken?

Fordi jeg ikke ville hatt tette barn
4 år så er man stor nok til å skjønne mer
Enig. Jeg er mer stresset for min og samboerens alder. Jeg er 36 og han 40 når nr. 2 blir født. Jeg er attpåklatt og syntes mine foreldre var sååå gamle. Mamma er 30 år eldre og pappa 34.

:laughing025
 
4
 
16mnd mellom våres, syntes de har ett flott bånd (men mye krangling om leker :’) ) eller så er jo både to og tre år også fint, kommer vell ann på situasjonen også. Vi tenker at nestemann skal være 2-3år mellom minste vi har nå. :)
 
2-3 år
 
Har ikke noe presis år - men når eldste er litt mer selvstendig. Jeg ville ikke ha 2 babyer, derfor har vi venta. Kunne aldri tenkt meg å ha en baby nå som mini er 2,5 år. Får helt fnatt av tanken :p
rundt 4-5 år i mellom kanskje.
 
Har tenkt at 3 år er perfekt, men foreløpig synes jeg det er ganske stress (lillebror er 8 uker) [emoji13] Håper det blir bedre etterhvert [emoji4]
 
Har 2 tette gutter med ca 18.5 mnd mellom. Tøft, travelt men ser også hvor nære de er allerede. Nå kommer nr 3 i desember og da vil guttene være nesten 4 år og 2.5 år. Veldig greit med tette uten for stort aldersspenn da vi har en del i familien som er attpåklatt og de opplever det som utrolig kjedelig med søsken som er mye eldre med veldig forskjellige behov samtidig som guttene våre nå ikke har jevngamle søskenbarn men de er voksne og etablerte selv så har lite kontant med dem
 
Jeg og mine søsker har ca 5 år mellom oss, vi har alltid vært godt sammensveiset og lekt oss masse sammen. Samtidig har aldersforskjellen vært stor nok til at vi har fått ha egne vennegjenger etc.

Flere venner hadde veldig tette søsken og det var altid såå utrolig mye krangling og drama mellom dem og de hadde samme venner og det ble så utrolig slitsomt å være sammen med de når de alltid skulle krangle. Så gikk man hele tiden å følte at man ikke kun kunne finne på noe med kun den ene, men det måtte alltid inkludere den andre også fordi alle var i samme vennegjeng. Jeg synes det var utolig slitsomt faktisk.

Jeg ønsker også å ha en aldersforskjell som er stor nok til at 1. Den første får nok egentid sammen med oss som foreldre. 2. Slipper å være «stor» før de er klar for det 3. Selvstendig og selvgående nok til å kunne gå på do/ kle på seg etc 4. Stor nok til å forstå at «mamma skal hjelpe deg med dette etterpå, jeg må bare amme lillesøster/bror først»

Nøyaktig hvilken alder ar kanskje litt vanskelig å definere skikkelig, det kan kanskje vartiere litt fra barn til barn men kanskje mellom 4-6 år tenker jeg er passende.
 
Jeg synes egentlig 2,5-3 år høres perfekt ut, som forelder. Var dessverre ikke mulig her, da vi mistet flere ganger og ender opp med 5 års mellomrom mellom nummer en og to. Dersom vi skal ha en til, kommer vi nok til å begynne å prøve så fort som mulig. Heller tette barn enn lange opphold. To bleiebarn på en gang høres helt greit ut - å prøve å få to barn renslige samtidig er litt verre, men det skal gå fint det også! ;)

Når det er sagt, så er det mange ting som er mye viktigere enn aldersforskjell for søskenforholdet. Jeg har selv søsken med hhv. 2 og 8 års aldersforskjell, og mens de to alltid har lekt mye sammen og besøker hverandre hele tiden som voksne, så har jeg alltid vært "utenfor" fordi jeg var introvert og dessuten ikke delte/deler noen hobbyer med mine søsken.

Kjenner også tre søsken der to var veldig tette (18 mnd mellom) mens det var 20 års aldersforskjell til nummer 3, de to som var "jevngamle" kranglet hele barndommen og er fremdeles ikke nære som voksne, mens begge to er bestevenner med den yngste.
 
Alle aldersforskjeller har sin sjarm, men jeg tenker 3 år er fint :)
 
Back
Topp