Hva er egentlig forskjell på på bunad å festdrakt?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Etter wikipledia er dette bakgrunnen for dagens bunader:

"Bunad er et nyord som fra 1900-tallet har blitt brukt om flere typer klesdrakter i Norge.
I faglig forstand brukes begrepet om moderne, historiserende festdrakter, for det meste konstruert i første halvdel av 1900-tallet og ofte svært løst basert på tradisjon.
Disse festdraktene var inspirert av folkedrakter, det vil si tradisjonelle klesplagg brukt av bondebefolkningen i deler av Norge på 1700–1800-tallet. "

Er ikke festdrakter også dette, bare av litt nyere design?

Hvorfor kan ikke en festdrakt designet i 1980 (for eksempel) også kalles en bunad når den er designet i samme ånd?

Altså, dette er ikke for å være vanskelig, er bare nysgjerrig
 
En bunad er tilvirket etter visse kriterier. Det kan være slike ting som hvilke stoffer den er laget av. Hvordan broderier og lignende er utført (for hånd), hvordan den er sydd - og en hel rekke andre ting.

En festdrakt er inspirert av bunader, men blir masseprodusert på fabrikk, av billigere stoffer og så videre. Dermed møter den ikke "kriteriene" til en bunad.
 
En bunad er tilvirket etter visse kriterier. Det kan være slike ting som hvilke stoffer den er laget av. Hvordan broderier og lignende er utført (for hånd), hvordan den er sydd - og en hel rekke andre ting.

En festdrakt er inspirert av bunader, men blir masseprodusert på fabrikk, av billigere stoffer og så videre. Dermed møter den ikke "kriteriene" til en bunad.

Jeg har festdrakt. Den er definitivt ikke produsert på fabrikk av billige stoffer. Alt er håndbrodert, stoffene til selve drakten, fôret og sjalet er i ull og spesialbestilt på mål samt sydd sammen for hånd [emoji6]. Blusen er også sydd helt etter mine mål med håndbroderte mønstre. Festdrakt kalles min fordi den har nyere design enn de tradisjonelle bunadene.
 
Bunader har vel ofte geografisk tilhørighet, mens festdraktene er mer generelle?
 
Tror det er mye stengere krav til bunader at de skal lage at noen som har kurs? Og at stoffene of alt skal være riktig? I forhold til en spesifikk bunad.
Festdrakter er som regel mye billigere å skaffe
 
Bunader har vel ofte geografisk tilhørighet, mens festdraktene er mer generelle?

Er sånn jeg har forstått det også [emoji848]

Min bunad er en basert på ulike plagg, mønster, natur og tradisjoner funnet i et begrenset geografisk område. En rekonstruksjon av noe gammelt liksom [emoji848]

Har inntrykk av at festdrakter er mer «fri fantasi» eller hva jeg skal kalle det [emoji6]
 
Festdrakter er inspirert av bunader, ofte, men ikke alltid, uten direkte spesifikk geografisk tilhørighet. De er litt mer masseproduserte noen av, selv om de kan være av aldri så godt håndverk. Festdrakter kan ha eget sølv, tilvirkes av husflid og være dyrere enn enkelte bunader. Men det er fortsatt ikke definert som en bunad. Det var frem til 60-tallet et eget råd som godkjente drakter som bunader. Alt som er tilvirket etter dette eller ikke fikk sin godkjenning før, kalles festdrakt. På det jevne. Det finnes unntak, feks har jo Oslo fått egen bunad i nyere tid. Senjadrakten er også et eksempel på en drakt som er tilvirket etter tradisjoner, men som aldri fikk godkjenning som og derfor heller ikke defineres som bunad. Draktene kan allikevel være tuftet på eldre tradisjon.

Festdrakter er ikke bare drakter fra Sparkjøp altså, selv om det er det første mange tenker når de hører ordet festdrakt.
 
Jeg har festdrakt. Den er definitivt ikke produsert på fabrikk av billige stoffer. Alt er håndbrodert, stoffene til selve drakten, fôret og sjalet er i ull og spesialbestilt på mål samt sydd sammen for hånd [emoji6]. Blusen er også sydd helt etter mine mål med håndbroderte mønstre. Festdrakt kalles min fordi den har nyere design enn de tradisjonelle bunadene.

Ja, det var en veldig lettvint forklaring jeg kom med, i og for seg. Men, sånn i bunn og grunn stemmer det - selv om jeg vet at mange festdrakter både koster litt, og er godt håndtverk!
 
Back
Topp