Har du vært fristet til å nyte alkohol i svangerskapet?

M

Moderator Amalie

Guest
Det har lenge vært kjent at alkohol er giftig for fosteret, men ikke alle gravide har vært klar over det. Hvis mor drikker alkohol i svangerskapet, kan barnet kan bli født med skader. Selv små mengder alkohol kan forstyrre den normale utviklingen.

Her kan du lese mer om alkohol og svangerskap - http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Er-det-farlig/Alkohol-og-svangerskap/

Har du vært fristet til å nyte alkohol i svangerskapet?



alkohol.jpg
 
Fristet, nei. Vet jo som du skriver at det er farlig for barnet, men må innrømme at jeg savner ølboksen når vi ser fotballkamper i helgene[emoji6]
 
Nei, har ikke drukket siden vi begynte prøvinga for snart to år siden, så ikke et savn for min del!
 
Nei, det har jeg heldigvis ikke vært! Jeg kan glede meg til å ta et glass vin sammen med en venninne i fremtiden igjen - det gjør jeg. Men i svangerskapet er det en så fjern idé å skulle drikke at det tenker jeg ikke på i det hele tatt. Lurer på om det er mer vanlig i enkelte andre land. Jeg snakka med den slovenske mannen til ei venninne som er gravid, og han mente at det ikke er farlig å drikke litt i svangerskapet - det gjorde mange i hjemlandet nemlig [emoji28][emoji21][emoji29] Men venninna mi kunne aldri tenkt seg til å røre alkohol i svangerskapet hun heller.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Kan kjenne at det hadde vært godt med et glass vin på kvelden i blant. Men har aldri likt følelsen av å være påvirket av alkohol, så jeg klarer meg helt fint. Alkoholfritt i ny og ne gjør akkurat samme nytten :)
 
Dette svangerskapet har jeg hatt såååå lyst på smirnoff ice.. typen drikker dette sjeldent hvis han skal kose seg med en god middag, da pleier jeg å få lukte litt på den [emoji23]
Sist svangerskap hadde jeg SÅ lyst på ei spesiell øl som de KUN selger i spania, gikk å tenkte ofte på at det skulle bli det første jeg smakte av alkohol etter babyen var ute [emoji28]

Drikker veldig sjeldent men er noe med det når man er gravid, får alltid så lyst på det jeg ikke kan få [emoji85]
Sist var jeg også veldig frista til å DRIKKE bensin!!! [emoji33] klarte å styre unna da [emoji23]

Fosteronkelen til sønnen min (bf sin side) har føderalt alkoholsyndrom så synes det er kjempetrist at det finnes noen der ute som drikker alkohol selvom de vet de er gravide for det gir skader for livet til ett uskyldig barn, noe som kunne vært unngått bare mor hadde tatt de riktige valgene [emoji24]
 
Nei det har gått helt fint :) drikker sjelden uansett:)
 
Nei. Jeg drikker ca aldri likevel.. Er ikke avholds, men.. Liker ikke smaken av alkohol, og drikker veldig veldig sjeldent.
 
Jeg kjenner jeg gleder meg til et glass med en god rødvin, men tanken på å drikke alkohol i svangerskapet er helt uaktuell for meg. Kunne aldri smakt eller unnet meg et lite glass med noe alkoholholdig, det kan få alt for store konsekvenser til at det er verdt det.
 
Drikker så sjeldent ellers at det har ikke vært noe savn i svangerskapet, nei. Det jeg får i meg ellers er vel en liten smak av akevitt til juleribba, that's it. Hoppet fint over den sist.
 
Jeg savner å ta et glass rødvin, men har overhode ikke vært fristet til å drikke mens jeg har vært gravid. Øl er bytta ut med alkoholfritt øl, men rødvin kan ikke byttes ut, alkoholfri rødvin smaker sur druesaft...
 
Nei. Mulig jeg kommer til få litt lyst på et glass kald hvitvin når sommeren kommer, men rører ikke en dråpe alkohol når jeg er gravid. SÅ fristende er det ikke at jeg vil risikere helsen til barnet mitt. Noen hevder det ikke er skadelig med noen få slurker, men jeg ser bare ikke poenget.
 
Btw - de har en veeeldig god alkoholfri drikke på polet. Ringi gårdspresset eple [emoji7]
Er som en veeeldig frisk eplejuice, og passer nok godt som erstatning for hvitvin på sommeren!
 
Btw - de har en veeeldig god alkoholfri drikke på polet. Ringi gårdspresset eple [emoji7]
Er som en veeeldig frisk eplejuice, og passer nok godt som erstatning for hvitvin på sommeren!

Kjekt å vite til sommeren, og til ammetida :)
 
Back
Topp