Hårreisende lesning vedr vekt i svangerskapet

Tror mange misforstår her!! Unnskyld om jeg tar feil men jeg tror trådstarter mente at de som er normalvektige (ikke de overvektige og store som ikke trenger å gå opp) ikke burde skryte av å ha gått ned/ ikke gått opp! Hvis du veier 60kg når bu blir gravid er det ganske vanlig og forventet å gå opp i vekt!!! Det er dette det er snakk om, vanlige kvinner som synes det et flott æ ikke gå opp i vekt. Alle de overvektige blir noe annet, hvis du veier 80-90++ kg bør du jo ikke gå opp så mye i svangerskapet som en normalvektig dame:) Selv veide jeg 58 kg og la pp meg 17 kg!!! Spiste sunt og var flink men la på meg samme hva;)
Blir litt feil å si at de som veier 60kg er det forventet at går opp i vekt. Jeg var selv 57kg når jeg ble gravid. Gikk ikke opp i vekt jeg. Dessuten er jeg lav og dermed er 60kg mye for meg;)
 
Blir litt feil å si at de som veier 60kg er det forventet at går opp i vekt. Jeg var selv 57kg når jeg ble gravid. Gikk ikke opp i vekt jeg. Dessuten er jeg lav og dermed er 60kg mye for meg;)

Kommer veldig an på høyde osv det der. Og som det ble nevnt i et innlegg over her og, så har det mye å si om det er fett eller muskler. Muskler veier mer enn fett, så om en med bare muskler går ned i vekt kan det være at de har lagt på seg med fett allikevel.
Jeg har lagt på meg en del selv om jeg har mistet mye muskler, men jeg har hatt en tendens tidligere til å gå opp når jeg trener fordi jeg får mer muskler:)
Men selvfølgelig: om man går inn for å slanke seg, syns jeg ikke det er riktig. Viktigste er å passe på at man får i seg riktig næring, ikke hva man veier:)
 
Blir litt feil å si at de som veier 60kg er det forventet at går opp i vekt. Jeg var selv 57kg når jeg ble gravid. Gikk ikke opp i vekt jeg. Dessuten er jeg lav og dermed er 60kg mye for meg;)
Kjenner ingen som var 60 kg som ikke gikk opp i vekt når de var gravide altså. Men min venninde som vR kalm og spydde hele svangerskapet gikk barw opp 5 kg men hadde sikkert 10 kg for mye fr før. Hennes barn var 3800kg mens min datter var 3200.
 
Jeg har gått inn i svangerskapet vel vitende om at jeg kommer til å legge på meg, og jeg er opptatt av å ikke gå opp mer enn nødvendig. Jeg anser det som nødvendig med en gjennomsnittlig vektoppgang på 10-16 kg på 40 uker. Så klart kunne jeg tenke meg å komme hjem fra føden 10-15 kg mindre enn startvekt, men det er ikke sunt og ikke ønskelig. De kg kan jeg heller ta av en annen gang, tenker jeg.

Jeg syns det er hårreisende og særdeles trist å lese om jenter og damer som er stolte av liten, ingen eller minus i vektoppgang. Jeg forstår at noen sliter med kvalme, spiseforstyrrelser osv osv som gjør at de ikke går opp i vekt, men av oss som kan karaktriseres som relativt normale - så syns jeg det er hårreisende når folk skriver 18 uker og minus 5 kg etterfulgt av et smilefjes. Er det bare jeg som reagerer på dette? Det er da virkelig ikke ønskelig? Er det greit å være stolt av det?

Jeg er 18 uker på vei og gått opp 5,5 kg og etter å ha lest på diverse forum og innlegg fra andre, føler jeg innimellom at jeg har lagt på meg ekstremt mye, noe jeg vet jeg ikke har. Jeg har til og med fått tilbakemeldinger om at ''slapp av, det trenger ikke bli så mye mer senere i svangerskapet, noen legger på seg mest i begynnelsen''. Hallo!!!! Jordmor sa jeg lå helt i rute for en gjennomsnittlig vektoppgang, akkurat slik mitt mål alltid har vært - til det beste for meg, babyen og påfølgende amming.

Folk er forskjellige, absolutt, men la oss slå et slag for en sunn vektoppgang i svangerskapet, istedet for en stille konkurranse om hvem som går opp minst.... Eller er det bare meg som tenker slik?
Helt enig med deg! Følte det var veldig nye fokus rundt dette selv:( Jeg gikk opp totalt 17 kg fra min startvekt på 58kg. Siste mnd var det jo en kg i uken. Jeg ble bekymret men trøstet meg med at sålenge jeg viste jeg levde sunt og med vanlige utskeielser så gikk det bra. Nå er jeg gravid igjen og siden jeg har 7 kg igjen fra sist (eller gikk opp i sommer) så håper jeg å ikke gå opp 17 kg denne gangen. Men spiser som vanlig og trener noen ganger i uken. Orker ikke bry meg mer enn det;) lykke til i svangerskapet:D nyt det vil jeg si! Det er det mest fantastiske du noen gang vil oppleve å være gravid og bli mamma<3<3
 
Jeg er overvektig, og selv da mener jordmor at 5-7 kg vektoppgang er fint for meg i svangerskapet.
Jeg har foreløpig ikke gått opp noenting, og har egentlig spist normalt. Håper egentlig at jeg ikke går opp i det hele tatt, men at barnet kan tære på mye av de ressursene jeg har. Det er da ikke snakk om å slanke seg, men spise normalt sunt. Noe jeg kanskje ikke har vært så flink til tidligere. Å slanke seg er det ikke snakk om, men kutte ut sukker og tomme kalorier og spise enda mer grønt :)
 
Kommer veldig an på høyde osv det der. Og som det ble nevnt i et innlegg over her og, så har det mye å si om det er fett eller muskler. Muskler veier mer enn fett, så om en med bare muskler går ned i vekt kan det være at de har lagt på seg med fett allikevel.
Jeg har lagt på meg en del selv om jeg har mistet mye muskler, men jeg har hatt en tendens tidligere til å gå opp når jeg trener fordi jeg får mer muskler:)
Men selvfølgelig: om man går inn for å slanke seg, syns jeg ikke det er riktig. Viktigste er å passe på at man får i seg riktig næring, ikke hva man veier:)
Nei å gå inn for å slanke seg er horribelt synes jeg:eek:
 
Kjenner ingen som var 60 kg som ikke gikk opp i vekt når de var gravide altså. Men min venninde som vR kalm og spydde hele svangerskapet gikk barw opp 5 kg men hadde sikkert 10 kg for mye fr før. Hennes barn var 3800kg mens min datter var 3200.
Jeg var ikke kvalm eller kastet opp heller. Spiste nokså likt som jeg gjorde før jeg ble gravid. Så ikke så mye jeg kunne gjort. Mi var også stor til å være prematur:) så hun tok det hun trengte og vel så det:p
 
Kjenner ei som er personlig trener. Trente som en gal under svangerskapet, og spiste lite og sunt. Til slutt hadde hun presset kroppen så mye at barnet ble født 3 mnd for tidlig. Dette sa de på sykehuset. Kan love hun ikke gjorde det samme andre gang:)
 
Kjenner ingen som var 60 kg som ikke gikk opp i vekt når de var gravide altså. Men min venninde som vR kalm og spydde hele svangerskapet gikk barw opp 5 kg men hadde sikkert 10 kg for mye fr før. Hennes barn var 3800kg mens min datter var 3200.

Selv om du ikke kjenner noen, betyr jo ikke det at det ikke skjer ;)
Min mor f.eks veide kanskje 45 kg før hun ble gravid og gikk opp maks 6 kg. Ja hun gikk opp, men var jo altfor lite i forhold til det anbefalte, da hun var 167 høy.
Hun fikk i seg næringen, og fødte 3 sunne og friske barn, men iløpet av hele sitt liv passerte hun aldri 50 kg uansett hva/hvor mye hun spiste. Hun var heller ikke dårlig under svangerskapene.
 
Jeg har vært veldig dårlig i begynnelsen av begge svangerskap, og normalvektig i utgangspunktet. Første gang gikk jeg ned 10 kilo før det begynte å gå oppover, og klarte å gå opp 12 kg fra startvekt. Denne gangen gikk jeg ned litt over fem kilo før det begynte å gå oppover igjen. Nå er jeg høygravid, men kommer nok ikke til å gå opp 12 kilo denne gangen, selv om jeg skulle ønske det. Har ikke gjort noe spesielt annerledes fra sist, men svangerskap kan være så forskjellig likevel!
Jeg merker at jeg har mistet masse muskelmasse, noe som jo er naturlig når man ligger i ro de første fire månedene, men er likevel stolt av denne kroppen som klarer å bære frem friske barn uavhengig av vekten min.
Det kan jo være forskjellige grunner til at folk går mye eller lite opp i vekt, men jeg håper at folk ikke med vilje slanker seg når de er gravide. Liker heller ikke fokuset på hvor fort man har gått ned igjen - ni måneder opp og ni måneder ned igjen!
 
Tror mange misforstår her!! Unnskyld om jeg tar feil men jeg tror trådstarter mente at de som er normalvektige (ikke de overvektige og store som ikke trenger å gå opp) ikke burde skryte av å ha gått ned/ ikke gått opp! Hvis du veier 60kg når bu blir gravid er det ganske vanlig og forventet å gå opp i vekt!!! Det er dette det er snakk om, vanlige kvinner som synes det et flott æ ikke gå opp i vekt. Alle de overvektige blir noe annet, hvis du veier 80-90++ kg bør du jo ikke gå opp så mye i svangerskapet som en normalvektig dame:) Selv veide jeg 58 kg og la pp meg 17 kg!!! Spiste sunt og var flink men la på meg samme hva;)
Enig!
 
Når jeg var gravid siste gangen (overvektig) gikk jeg ned 12 kg. Jeg ba helst om å bli lagt inn. Jeg spydde opp alt gjennom hele svangerskapet. Jeg gikk konstant og bekymra meg for babyen mtp vektnedgangen. Jeg syns det hele var skummelt. Nå fikk jeg ekstra ul og alt pga risikosvangerskap. Så så jo at alt var i skjønneste orden.

Men min fastlege ga meg mer eller mindre en high five og sa at dette var bra. Siden jeg hadde så masse å ta av. :(
Ikke ville hu legge meg inn heller. Tross for det var ekstremt lite jeg fikk i meg.
 
Er i uke 24 og har gått opp 8 kilo.. Er veldig fornøyd med det. Men er man gravid så skal vi gå opp ikke gå ned det kan jo ikke være sunt for kroppen i det hele tatt
 
Med første la jeg ikke på meg et gram frem til uke 25, og da kom det kun vann frem til jeg fødte i uke 30. Hadde en lege som var fryktelig bekymret over at jeg sto stille på vekta. Jeg kasta opp frem til uke 20, så derfor null vektoppgang. Etter ks veide jeg det samme som før svangerskapet bare 4 dager senere. Med de to andre var det stikk motsatt. La godt på meg jevnt og trutt, og det har tatt tid å gå ned i vekt nå etter nr 3. Hun er nå over 10 mnd og jeg har fortsatt 5 kg for mye på kroppen. JM var kun interessert i om jeg la på meg mye over kort tid da det kan være symptom på SF, så den totale vektøkningen var ikke så viktig ;)
 
Back
Topp