Hårreisende lesning vedr vekt i svangerskapet

Normalvektige og slanke personer som aktivt prøver å slanke seg under graviditeten ved å bevisst innta langt mindre næring enn det kroppen har behov for for å gi næring til fosteret synes jeg er totalt forkastelig!

Men som overvektig kan det å holde en stabil vekt eller gå ned litt utføres uten å utgjøre noen risiko for fosteret. Anbefaler jo da selvfølgelig at slikt gjøres i samråd med lege :)
 
Gikk ned 3 kg på starten av svangerskapet, men har nå gått opp rundt 13-14 kg fra startvekta og er uke 38+5, så tatt igjen det jeg gikk ned og ligg helt på gjennomsnittet :) vet jeg skal være superfornøyd med dette, men dessverre skulle jeg ønske jeg hadde gått opp mindre :( Det kommer av å lese om hvor lite "alle andre" går opp. Så teit av meg, men føler meg feit og dum :sorry:
 
Skjønner hva du mener. Det er klart folk er forskjellige, men jeg kjenner flere som har begynt å trene helt sinnsykt etter at de fant ut at de var gravide, for tiden går det visst i cross fit som jeg har skjønt er ganske heftig, og som faktisk slanker seg både under graviditet og amming. Kanskje kan man sette det litt i sammenheng med den gruppen mennesker som ser på det som litt status å få små barn også (var masse diskusjon rundt dette for en stund siden). Jeg sier ikke at det er om å gjøre å legge på seg, det er mange grunner til at folk legger på seg forskjellig, men å bevisst prøve å unngå vektøkning skal ikke være bra for barnet har jeg fått beskjed om at lege og jordmor. Jeg var litt bekymret da jeg ikke gikk opp i begynnelsen, jeg, for jeg var så kvalm de første månedene. Da vekta gikk oppover var det en lettelse, da følte jeg at alt var som det skulle være. Vil jeg slanke meg kan jeg gjøre det senere.
 
Skjønner hva du mener. Det er klart folk er forskjellige, men jeg kjenner flere som har begynt å trene helt sinnsykt etter at de fant ut at de var gravide, for tiden går det visst i cross fit som jeg har skjønt er ganske heftig, og som faktisk slanker seg både under graviditet og amming. Kanskje kan man sette det litt i sammenheng med den gruppen mennesker som ser på det som litt status å få små barn også (var masse diskusjon rundt dette for en stund siden). Jeg sier ikke at det er om å gjøre å legge på seg, det er mange grunner til at folk legger på seg forskjellig, men å bevisst prøve å unngå vektøkning skal ikke være bra for barnet har jeg fått beskjed om at lege og jordmor. Jeg var litt bekymret da jeg ikke gikk opp i begynnelsen, jeg, for jeg var så kvalm de første månedene. Da vekta gikk oppover var det en lettelse, da følte jeg at alt var som det skulle være. Vil jeg slanke meg kan jeg gjøre det senere.

Detta med vektøking og om det er bra for barnet eller ikkje, kjem jo veldig an på situasjonen til mammaen. Som det er blitt nemnt fleire gonger, så er lita vektøking til ein overvektig person ikkje helseskadelig for babyen. Babyen tar det den trenger uansett.
 
Jeg tenkte aldri over vekten, før jeg så på vekten om jeg hadde gått opp eller ned.
Og sånn var det bare, ikke noe jeg gjorde for å gå mindre eller mer opp i vekt. Kroppen fikk styre selv :)
 
Detta med vektøking og om det er bra for barnet eller ikkje, kjem jo veldig an på situasjonen til mammaen. Som det er blitt nemnt fleire gonger, så er lita vektøking til ein overvektig person ikkje helseskadelig for babyen. Babyen tar det den trenger uansett.
Det sa jeg jo, at det er forskjellige årsaker til forskjellig vektoppgang. Det er bevisst slanking man ikke skal holde på med. Dessuten er det forsket på dette med om babyen tar det den trenger, og det har vist seg å ikke være riktig, selv om mange jordmødre og leger fortsatt sier det. For at babyen skal overleve, må mor overleve, så mors kropp tar det den trenger. Ved slanking får man ofte små barn, og i noen tilfeller har det lignende effekt som røyking i svangerskapet. Jeg skulle ønske jeg hadde kilder å vise til her, men det er lenge siden jeg leste denne forskningen...
 
Er helt enig i det alle sammen sier :) synes denne utviklingen er skremmende! Har ei jeg vet av som gikk ned 6kg de første 12ukene, og hun sa selv at hun ikke hadde noen plager i begynnelsen av svangerskapet. Da sier det seg selv at hun slanka seg ;).

Men det jeg tror er viktig her som man kanskje glemmer litt fokus på så er det at alle starter med forskjellig grunnlag. Folk som er overvektige skal faktisk ikke gå opp like mye som ei som er undervektige.

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er normalvektig. De første 12ukene hadde jeg mye smerter og følte meg mye uggen. Vekta gikk heldigvis oppover og ved førstegangskontroll i uke12 hadde jeg gått opp 1kg. Fire uker seinere var jeg på kontroll igjen, og fremdeles så sto vekten stille på +1kg. jeg fikk selv helt sjokk på at jeg ikke hadde økt noe mere i vekt, og tokk dette opp med lege. Men så begynte jeg å tenke. Hva hadde jeg gjort annerledes siden første kontrollen. Jo jeg hadde begynt å gått mere turer og spist mere slik legen anbefalte meg... Legen sa selv at det er normalt at man legger på seg i baner, så det å stå stille også pang gå opp 2-3kg er ikke noe unormalt.

Jeg selv synes det er ekkelt å si hvor mye jeg har gått opp hvis noen spørr. Vekta spiller vell f**n ingen rolle. Jeg driter i om sluttvekta er på 10kg eller 20kg sålenge den lille har det bra, og at jeg følger min kurve!

Også vil jeg si at mange kanskje ikke går opp så mye fordi de faktisk forsøker å gjøre en innsats ved å være aktiv å spise sunnere enn før for å legge det best grunnlaget for den lille i magen. Jeg sier som sagt ikke at alle som har gått opp lite går opp lite pga det, men det kan kanskje være grunnen til et fåtall..?
 
Det er ikke skadelig for barnet å ikke gå opp i vekt:) det er skadelig for moren hvis hun er undervektig fra før. Men så lenge en er normaltvektig eller større så er det ikke farlig. Dette har jeg snakket med både lege, jordmor og gynekolog om:)
Veldig gjerne kilder på dette.... For da er dette helt nye opplysninger for meg, og sikkert for mange andre også.

Hvis du ikke legger på deg, så går du i realiteten NED i vekt under svangerskapet - noe som igjen skillet ut giftstoffer i kroppen som ikke er bra for babyen i magen. Hvis man tror at man ikke går NED når vekta står stille under svangerskapet, så kan man gå på vekta to minutter etter fødsel og se om man da mener det samme....

Nå er jeg en av de som går ned i vekt pga hyperemesis. 20 uker og minus 8kg.

Å dette med å gå ned i vekt har jeg vært redd at det går utover barnet. Men dette kunne sykehuset avbekrefte med en gang jeg ble lagt inn. Å på oul sa de at den var god og rund. Så det stemmer faktisk at det er kun mor sin lider av denne vekt nedgangen. Å det gjør meg ingenting å gå ned heller da jeg hadde noen kg for mye ;)
 
Er helt enig i det alle sammen sier :) synes denne utviklingen er skremmende! Har ei jeg vet av som gikk ned 6kg de første 12ukene, og hun sa selv at hun ikke hadde noen plager i begynnelsen av svangerskapet. Da sier det seg selv at hun slanka seg ;).

Men det jeg tror er viktig her som man kanskje glemmer litt fokus på så er det at alle starter med forskjellig grunnlag. Folk som er overvektige skal faktisk ikke gå opp like mye som ei som er undervektige.

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg er normalvektig. De første 12ukene hadde jeg mye smerter og følte meg mye uggen. Vekta gikk heldigvis oppover og ved førstegangskontroll i uke12 hadde jeg gått opp 1kg. Fire uker seinere var jeg på kontroll igjen, og fremdeles så sto vekten stille på +1kg. jeg fikk selv helt sjokk på at jeg ikke hadde økt noe mere i vekt, og tokk dette opp med lege. Men så begynte jeg å tenke. Hva hadde jeg gjort annerledes siden første kontrollen. Jo jeg hadde begynt å gått mere turer og spist mere slik legen anbefalte meg... Legen sa selv at det er normalt at man legger på seg i baner, så det å stå stille også pang gå opp 2-3kg er ikke noe unormalt.

Jeg selv synes det er ekkelt å si hvor mye jeg har gått opp hvis noen spørr. Vekta spiller vell f**n ingen rolle. Jeg driter i om sluttvekta er på 10kg eller 20kg sålenge den lille har det bra, og at jeg følger min kurve!

Også vil jeg si at mange kanskje ikke går opp så mye fordi de faktisk forsøker å gjøre en innsats ved å være aktiv å spise sunnere enn før for å legge det best grunnlaget for den lille i magen. Jeg sier som sagt ikke at alle som har gått opp lite går opp lite pga det, men det kan kanskje være grunnen til et fåtall..?
Hun kan jo ha gått ned uten å ha slanket seg.
 
Hun kan jo ha gått ned uten å ha slanket seg.
Det er så absolutt sant, kan finnes mange grunner til at man kan gå ned i vekt uten å slanke seg :) hadde vært helt enig med deg hadde ikke jeg og flere kjent henne så godt som vi gjør :)
 
Det er så absolutt sant, kan finnes mange grunner til at man kan gå ned i vekt uten å slanke seg :) hadde vært helt enig med deg hadde ikke jeg og flere kjent henne så godt som vi gjør :)

Er det noen spes person dere snakker om siden du skriver slik?
 
Er det noen spes person dere snakker om siden du skriver slik?
Det er en spesifik person jeg snakker om ja. Vil helst ikke nevne for mye om det, folk må selv stå for valgene de tar. Prøvde bare å få frem et helhetspoeng i innlegget mitt over her. Men siden vi er inne på det slik at det ikke blir noen diskusjon og spekulering så kan jeg si kort at hun selv innrømte etter graviditeten at hun var livredd for å legge på seg i graviditeten og redd for å miste kroppen hun hadde.
 
Skjønner hva du mener :p spørs jo litt på utgangspunktet, er man overvektig ser jeg på det som positivt å gå ned.

Føler mg ikke særlig vel, som var tynn og veltrent i utgangspunktet, er bare 21 uker pp vei og gått opp 16 kilo pga kvalme !!! Får bare u meg brød mat :( føler meg forferdelig, alle går jo bare ned :p
 
Det er en spesifik person jeg snakker om ja. Vil helst ikke nevne for mye om det, folk må selv stå for valgene de tar. Prøvde bare å få frem et helhetspoeng i innlegget mitt over her. Men siden vi er inne på det slik at det ikke blir noen diskusjon og spekulering så kan jeg si kort at hun selv innrømte etter graviditeten at hun var livredd for å legge på seg i graviditeten og redd for å miste kroppen hun hadde.

Skjønner hva du mener :) men trur nok det er en vanlig tanke det med kroppen og graviditet. Jeg bryr ikke meg noe, men selvfølgelig vært glad om den hadde vært likens som før første graviditet! :p
 
Jeg er 22+4 nå, men har ikke veid meg siden uke 15, da var jeg -4 kg, 3 uker før, da jeg var 12+3, var jeg -6kg. Jeg kastet opp en del, men mesteparten av kiloene som rant av var muskler.. Jeg har tanitavekt på jobben, av den beste typen, og der sto det at jeg hadde gått ned 8kg muskler og lagt på meg 2 kg fett.. Så er ikke alltid det trenger å være farlig å gå ned selvom man er normalvektig/undervektig heller.. Babyen får mer utnytte av fett enn muskler.
 
Jeg gikk opp 6 kg under svangerskapet. Ikke for at jeg ville være tynn eller andre ting, men mistet 25kg i første trimester grunnet hypermesis. Jeg får direkte vondt i meg nårr jeg leser at folk prøver å legge minst mulig på seg faktisk, for jeg var konstant redd for lille å om ikke han fikk i seg nokk næring, pluss at han hadde tappet nesten alt jeg hadde av lagrer. Etter fødsel gikk jeg ned 11 kg, disse var heller ikke frivelig. Så håper neste svangerskap vill bli med normal vektoppgang i steden for det jeg nettopp har vært gjennom !
 
Lytt til jordmor og lege, de kan fortelle deg hva som er normalt og bra. Syns egentlig tråder om hvor mye alle andre har lagt på seg er helt unødvendige. Det stresser sikkert mange. Fint å kunne lufte tunge tanker rundt vekt opp-/nedgang, men la det heller dreie seg om å få utløp for følelser i stedet for kg.
 
Jeg skjønner ikke hvorfor man legger seg opp i det i det hele tatt. Da svangerskap er like forskjellig som en fødsel.

Jeg legger vanligvis på meg ekstremt lett, men da jeg ble gravid gjorde jeg ikke det (før helt på slutten med vann o.l).
 
Tror mange misforstår her!! Unnskyld om jeg tar feil men jeg tror trådstarter mente at de som er normalvektige (ikke de overvektige og store som ikke trenger å gå opp) ikke burde skryte av å ha gått ned/ ikke gått opp! Hvis du veier 60kg når bu blir gravid er det ganske vanlig og forventet å gå opp i vekt!!! Det er dette det er snakk om, vanlige kvinner som synes det et flott æ ikke gå opp i vekt. Alle de overvektige blir noe annet, hvis du veier 80-90++ kg bør du jo ikke gå opp så mye i svangerskapet som en normalvektig dame:) Selv veide jeg 58 kg og la pp meg 17 kg!!! Spiste sunt og var flink men la på meg samme hva;)
 
Normalvektige og slanke personer som aktivt prøver å slanke seg under graviditeten ved å bevisst innta langt mindre næring enn det kroppen har behov for for å gi næring til fosteret synes jeg er totalt forkastelig!

Men som overvektig kan det å holde en stabil vekt eller gå ned litt utføres uten å utgjøre noen risiko for fosteret. Anbefaler jo da selvfølgelig at slikt gjøres i samråd med lege :)

Sign.

Selv var jeg undervektig når jeg ble gravid, og var da selvsagt viktig med en vektoppgang. Gikk opp 16,5kg.
 
Back
Topp