Gudstjeneste

OK.

Jeg syns noen lager for mye styr ut av noe jeg syns er en bagatell.

Jeg har inntrykk av at det er en del med dobbeltmoral også. Sier folk nei til å delta i bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse fordi de har så mye imot kirka? Jeg flyr langt ifra ned kirkedørene, men jeg ville aldri i verden gått glipp av begravelsen til bestemor bare fordi jeg ikke tror på en Gud.

En annen ting jeg lurer på er om en feks 6åring har et så stort ønske om å slippe kirken, eller er det foreldrene?

Tror nok det er noen som lar vær å delta i religiøse seremonier hvis de føler veldig sterkt på det, men det blir jo også en helt annen situasjon. Jeg tenker at da er jeg der for "dem det gjelder", og ofte syns jeg det er mindre forkynning og mer prat om selve overgangen det gjelder der og da, livet til den som har dødd osv. Og det syns jeg ikke er dobbeltmoral heller. Uansett er det et valg man har på fritiden og i privat regi, ikke noe som kommer gjennom skolen hvert år.

Når det gjelder seksåringenes ønsker, så er det jo slik at det er foreldrene uansett som velger hvilke religiøse tradisjoner man eventuelt skal oppdra barna sine til, om man vil lære dem til å tro eller lære dem å velge selv, evt. lære dem at religion ikke har noe for seg. Dette vil jo ofte gjenspeile seg i barnas valg også, i alle fall når de blir større. En seksåring som får velge fritt, tenker jeg enten velger det de syns høres morsomst ut, eller det flertallet/de beste vennene velger.
 
Ærlig talt, du. Respekterer jeg det ikke fordi jeg skriver at jeg ikke skjønner hvorfor det må skapes så mye negativitet rundt det? Ja, jeg er kristen og hva så? Jeg skrev at jeg hadde sendt mine barn til moskèen også, dersom det var et opplegg på skolen. Selv om jeg ikke forstår hvorfor ting må blåses opp, så betyr ikke det at jeg ikke respekterer andres avgjørelser. Så den kommentaren kan du få beholde selv.
Når noen ikke evner å vise fortåelse i det hele tatt for mitt og andres synspunkt - ja, da synes jeg det er mangel på respekt fra den andre parten. Så får du mene det du vil, og jeg mene det jeg vil.
 
Jeg syns de kan få dra de første årene. Selvom jeg selv ikke er religiøs og går helst ikke i kirken. Om dem da etter hvert som de blir større ikke ønsker å dra, så skal de få slippe :)
 
Så lenge barna får skolefri for å feire at Jesus blir født synes jeg egentlig d er på sin plass med gudstjeneste rundt dette... d er lenge siden jeg var på skolegudstjeneste nå altså, men synes å huske d var veldig koslig og vi sang julesanger å sånn... litt bibel er d jo, men som sagt; d er jo en grunn til at vi får fri så føler d er litt dumt å liksom skal avfeie d helt...

Skjønner godt at mange kan ha personlige grunner til å ikke ønske å gå i kirka, men så lenge opplegget er som d er nå, så kommer jeg til å sende barna i vei når de blir så gamle. Vi er ikke en religiøs familie, så d er bra at de lærer et annet sted hvorfor vi har juleferie. Så får vi heller lære dem om de gamle norrøne skikkene og feire på vår måte hjemme! :)
 
Når noen ikke evner å vise fortåelse i det hele tatt for mitt og andres synspunkt - ja, da synes jeg det er mangel på respekt fra den andre parten. Så får du mene det du vil, og jeg mene det jeg vil.
Mangel på respekt er å legge ord i munnen på andre, og mene at en ikke evner å vise forståelse (i det hele tatt i følge deg) uten å vite noe mer om hvor jeg står. Jeg ser ikke problemet med å delta, og skjønner ikke hvorfor man skal skape så mye negativitet rundt det, men det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg. Jeg snakker ikke negativt om ditt trosyn, eller fravær på tro. Du påpeker også at jeg er kristen, og ja, det er jeg, men har jeg noen gang diskutert med deg, eller har jeg respektert at vi har forskjellig mening om dette? Du kan vel heller si at det er du som mangler respekt siden du ikke evner å vise forståelse. Jeg mener det jeg vil, ja, men å kalle meg respektløs syns jeg er drøyt av deg!
 
Mangel på respekt er å legge ord i munnen på andre, og mene at en ikke evner å vise forståelse (i det hele tatt i følge deg) uten å vite noe mer om hvor jeg står. Jeg ser ikke problemet med å delta, og skjønner ikke hvorfor man skal skape så mye negativitet rundt det, men det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg. Jeg snakker ikke negativt om ditt trosyn, eller fravær på tro. Du påpeker også at jeg er kristen, og ja, det er jeg, men har jeg noen gang diskutert med deg, eller har jeg respektert at vi har forskjellig mening om dette? Du kan vel heller si at det er du som mangler respekt siden du ikke evner å vise forståelse. Jeg mener det jeg vil, ja, men å kalle meg respektløs syns jeg er drøyt av deg!
Du sier selv: "Jeg ser virkelig ikke problemet". Du har altså ingen forståelse for at jeg med mange andre synes det er et problem?

Jeg har ikke noe problem med å forstå at andre vil gå på gudstjeneste. Spesielt ikke om man er kristen, som du selv opplyser om. De som vil må jo bare gå i kirken så mye de orker, men ingen skal behøve å tvinges til det, er poenget mitt.
 
Jeg er hardbarka ateist men sender gladelig barna i kirken fordet :)

Synes det er veldig stemningsfylt og koselig med en julepyntet kirke, og de siste åra jeg jobbet på barneskole la kirken mest vekt på nestekjærlighet mot andre og svært lite forkynnelse.
 
Det du refererer til er i privat regi, ikke igjennom skolen. Er ikke snakk om hysteri. Det handler om at barn ikke skal tvinges til å overvære forkynnelse. Man trenger ikke gå på gudstjeneste for å lære om religion. Stat og kirke er skilt, derfor bør også skolegudstjenester opphøre. Du er jo kristen, så skjønner at du ikke ser problemet. Men hvorfor kan ikke du respektere at for eksempel ateister ikke ønsker dette?

Hvorfor kan ikke dere ateister som er i mot disse tradisjonene respektere at mange fortsatt ønsker at man fortsetter med skolegudstjenester. Det er opplegg for skolen for de som er redd barna begynner å tro etter en tur i kirken. Hvorfor kan ikke vi andre få lov til å beholde skolegudstjenesten? Skal hensynet kun gå til dere som er i mot?
 
Last edited:
Du sier selv: "Jeg ser virkelig ikke problemet". Du har altså ingen forståelse for at jeg med mange andre synes det er et problem?

Jeg har ikke noe problem med å forstå at andre vil gå på gudstjeneste. Spesielt ikke om man er kristen, som du selv opplyser om. De som vil må jo bare gå i kirken så mye de orker, men ingen skal behøve å tvinges til det, er poenget mitt.
Har jeg skrevet at noen skal tvinges i kirken? Ja, jeg sa at jeg ikke ser problemet. Betyr det at jeg har sagt at jeg ikke har forståelse for at noen ikke vil? Eller betyr det at det ikke er problematisk for meg? Jeg har til og med skrevet at man kan ta kontakt med skolen og høre hvordan det blir lagt opp. Så har man i hvert fall vurdert det før man bastant sier nei. Det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for at muslimer ikke vil i gudstjeneste, eller kristne ikke vil til moskèen. Ei heller at ateister ikke vil noen av delene. Jeg hadde sendt mine barn på alt fordi jeg syns de har godt av å delta, være sosiale og kunne lære. Så hvis jeg er respektløs fordi jeg ikke ser problemet, så ja vel. Å ikke se et problem betyr ikke at jeg ikke kan forstå eller se gode poeng i andres argumenter.
 
Hvorfor kan ikke dere ateister som er i mot disse tradisjonene respektere at mange fortsatt ønsker at man fortsetter med skolegudstjenester. Det er opplegg for skolen for de som er redd barna begynner å tro etter en tur i kirken. Hvorfor kan ikke vi andre få lov til å beholde skolegudstjenesten? Skal hensynet kun gå til dere som er i mot?
Liker!!
 
Hvorfor kan ikke dere ateister som er i mot disse tradisjonene respektere at mange fortsatt ønsker at man fortsetter med skolegudstjenester. Det er opplegg for skolen for de som er redd barna begynner å tro etter en tur i kirken. Hvorfor kan ikke vi andre få lov til å beholde skolegudstjenesten? Skal hensynet kun gå til dere som er i mot?
Veldig godt poeng
 
Hvorfor kan ikke dere ateister som er i mot disse tradisjonene respektere at mange fortsatt ønsker at man fortsetter med skolegudstjenester. Det er opplegg for skolen for de som er redd barna begynner å tro etter en tur i kirken. Hvorfor kan ikke vi andre få lov til å beholde skolegudstjenesten? Skal hensynet kun gå til dere som er i mot?

Når hele resten av det offentlige samfunnet har skilt seg fra religion, hvorfor skal da skole være det eneste som gjenstår da? Bare for å argumentere, liksom. Har ikke noe personlig problem med skolegudstjeneste til jul, men jeg syns det er pussig at akkurat denne blir stående. Syns heller ikke at en fjerning av skolegudstjenester viser hensyn kun til ateister og de som tror på andre religioner enn kristendommen. Det er et signal om at religionsutøvelse er noe som hører hjemme på fritiden og ikke i skoletiden.
 
Har jeg skrevet at noen skal tvinges i kirken? Ja, jeg sa at jeg ikke ser problemet. Betyr det at jeg har sagt at jeg ikke har forståelse for at noen ikke vil? Eller betyr det at det ikke er problematisk for meg? Jeg har til og med skrevet at man kan ta kontakt med skolen og høre hvordan det blir lagt opp. Så har man i hvert fall vurdert det før man bastant sier nei. Det betyr ikke at jeg ikke har forståelse for at muslimer ikke vil i gudstjeneste, eller kristne ikke vil til moskèen. Ei heller at ateister ikke vil noen av delene. Jeg hadde sendt mine barn på alt fordi jeg syns de har godt av å delta, være sosiale og kunne lære. Så hvis jeg er respektløs fordi jeg ikke ser problemet, så ja vel. Å ikke se et problem betyr ikke at jeg ikke kan forstå eller se gode poeng i andres argumenter.

Vil virkelig påstå at uttrykket "ser ikke problemet" vil tolkes som at man ikke skjønner at den andre parten opplever det som et problem, og dermed lett vil fremstå som at man ikke forstår eller ser poengene i den andres agrumenter.
 
Når hele resten av det offentlige samfunnet har skilt seg fra religion, hvorfor skal da skole være det eneste som gjenstår da? Bare for å argumentere, liksom. Har ikke noe personlig problem med skolegudstjeneste til jul, men jeg syns det er pussig at akkurat denne blir stående. Syns heller ikke at en fjerning av skolegudstjenester viser hensyn kun til ateister og de som tror på andre religioner enn kristendommen. Det er et signal om at religionsutøvelse er noe som hører hjemme på fritiden og ikke i skoletiden.

De som tror på andre religioner har ofte ikke noe problem med dette.
Dette er humanister og ateister som har problemer med kirken.
Skal vi avvikle alle tradisjoner så bør vi slutte med jule/påskeferie og fridager på andre dager i kristendommen. Vårt land er bygd opp på Kristene og humanistiske verdier og det er noe skolen skal lære videre og vi i Norge bør også ta vare på dette. Dette er viktige verdier som går på tvers av alle religioner :)
 
De som tror på andre religioner har ofte ikke noe problem med dette.
Dette er humanister og ateister som har problemer med kirken.
Skal vi avvikle alle tradisjoner så bør vi slutte med jule/påskeferie og fridager på andre dager i kristendommen. Vårt land er bygd opp på Kristene og humanistiske verdier og det er noe skolen skal lære videre og vi i Norge bør også ta vare på dette. Dette er viktige verdier som går på tvers av alle religioner :)

Fjerne alle tradisjoner? Du tar godt i når du diskuterer.

feriene tror jeg i stor grad vil stå som de står, i alle fall i skoleverket, for det er ganske mye system rundt skoleåret slik det er nå. Man kan ikke bare ha en mnd ekstra skole uten at det vil bli ganske mye omstrukturering alle veier, for eksempel i læreryrket.

Verdiene går på tvers av religioner og er grunnverdier i samfunnet vårt ja, og de lærer man om, både hjemme og i skolen. Fjerning av skolegudstjenesten vil ikke endre det i skolen i alle fall, for det står i læreplanen. Men man kan ha kristne verdier i skolen uten at skolen er en arena for gudstjenester.

Jeg tror gudstjenesten får stå bare fordi det har med jula å gjøre, og der er folk ekstra sentimentale og vil ha alt slik det bestandig har vært. Om tradisjonen var en gudstjeneste ved oppstart eller avslutning av skoleåret, tror jeg den hadde vært avviklet til nå.
 
Vil virkelig påstå at uttrykket "ser ikke problemet" vil tolkes som at man ikke skjønner at den andre parten opplever det som et problem, og dermed lett vil fremstå som at man ikke forstår eller ser poengene i den andres agrumenter.
Det er din tolkning. Hvis jeg sier at jeg ikke ser problemet, betyr ikke det at jeg ikke kan annerkjenne at andre ikke er enige. Når begynte "jeg ser ikke problemet" å bety at man ikke kan respektere andres meninger? For meg er det ikke et problem. Er det en grunn til å si at jeg ikke har respekt for hennes syn? For å snu på det, har ikke dere respekt da? Jeg har skrevet til en litt lenger opp at jeg skjønner godt hvor hun kommer i fra, men for meg er det viktig å ha et åpent sinn mot å la barna mine få delta.
 
Det historiska aspektet ved kristendomen burde være viktig for de foreldrene som ønsker at barnet deres skal vokse opp som opplyst og kunnskapsrik.
Selv om man ikke er kristen og troende, har ingen hatt vondt av å lære tradisjoner, historie og religion. Tvert imot har det rustet mange unge for verden og å bedre kunne forstå den når de skal stå på egne ben. Ja til julegudstjeneste, for alle!
 
Det er din tolkning. Hvis jeg sier at jeg ikke ser problemet, betyr ikke det at jeg ikke kan annerkjenne at andre ikke er enige. Når begynte "jeg ser ikke problemet" å bety at man ikke kan respektere andres meninger? For meg er det ikke et problem. Er det en grunn til å si at jeg ikke har respekt for hennes syn? For å snu på det, har ikke dere respekt da? Jeg har skrevet til en litt lenger opp at jeg skjønner godt hvor hun kommer i fra, men for meg er det viktig å ha et åpent sinn mot å la barna mine få delta.

Akkurat nå diskuterte jeg kun ordlyden i uttrykket. "Jeg ser ikke problemet" har et annet innhold enn "for meg er det ikke et problem". :)
Det er ikke snakk om å tolke, det er jo det man faktisk sier. Jeg ser ikke problemet, jeg ser ikke at det er et problem der, jeg skjønner ikke hva problemet er.
 
Jeg synes heller ikke at barna skal bestemme om de skal være med på julegudstjenesten eller ikke. Det bør være opp til foreldrene, i alle fall så lenge de går på barneskolen. Å være med på julegudstjenesten er en fin måte å oppleve hvordan det foregår i kirka. Det får de ikke sett ved et vanlig skolebesøk. Dessuten er det slik at julegudstjenesten ofte blir forberedt og gjennomført av elever og lærere. Det er ikke mye presten bidrar med der.
 
Back
Topp