Greit å leke med lekevåpen??

Ja det blir ofte grining med de der sverdene, de treffer fingrene på hverandre og slike ting. Det gøyeste her i huset er lasersverdet(star wars), det lager lyd og lyser. Har tre gutter, aldri kjøpt noe slikt selv til dem, men her er utkledning det kjekkeste som finnes og ofte det som står på ønskelistene, og sverd er jo da obligatorisk når man får star wars-kostyme, ridder-kostyme og kaptein sabeltann-kostyme, så joda, klart de må få leke med det. Pistol har de også, den hører til politi-kostyme ;)
 
Jada det får de. Men ikke naturtro pistoler. Det er også en klar regel om at man ikke sikter på noen!
 
Her får de ikke det, og det bare av prinsipp - synes våpenleker er unødendig, og synes det er tøvete med barn som spinger rundt å leker at de skal skyte eller fekte...
 
Her kommer ikke leke gevær eller pistoler inn i mitt hus/min leilighet!
Jeg skal ikke ha det for jeg mener det er forkastelig! Slike våpen er designet for å drepe mennesker og derfor skal det ikke inn hos meg!
Om hun skulle få noe så vet alle som kjenner meg at det blir "levert" tilbake med beskjed om at det kan hun eventuelt leke med når hun kommer dit på besøk for kan ikke forby henne å leke med slike ting men jeg skal ikke ha det hjemme!

Forøvrig så bryr ikke snuppa seg om slike ting og om sommeren fins det andre vannleker enn vannpistol!
Helt enig med deg! Ingenting sånt skal inn i mitt hus!
 
Han får ikke lov her hjemme,men hos pappa'n får han lov. Har fått høre det noen ganger ja :p Eneste unntaket er vannpistol. Men det er KUN for at han skal kunne forsvare seg på sommeren når alle ungene er ute med vannpistoler. Men han fikk det først i fjor,og da var han 7år. Ellers finner han jo ting han later som er pistoler/sverd,men han får ikke lov å sikte på noen. Jeg skjønner at det bare er lek,men jeg syns ikke noe om våpen. Jeg er ganske peace and love. Hehehe..
 
Pistol og gevær som ser ut som ordentlige våpen er ikke velkommen i huset her
 
Mine gutter har ingenting sånt. Jeg bruker ikke penger på det, og heldigvis har de ikke fått i gave heller :) Skal de leke med sverd finner de seg en pinne.
 
Om de ikke får sverd eller lekepistoler, finner de alltids noe annet som kan brukes som våpen.. En pinne kan være nok for et barn med litt fantasi. Tror det er viktigere å heller ha fokus på at an ikke skal sikte på levende ting med lekene og at våpen er farlig.
Hadde da Kaptein Sabeltann sverd og kruttpistoler da vi var små, men skjønte jo da også at det var kun lek. Som å leke cowboy og indianer f.eks. Det er vel opp til foreldre å lære barnet hva som er rett og galt mer enn om de får leke med lekevåpen. Det vil alltids være en kompis/venninne som har lekevåpen, og i deres hus vil de få lov til å leke med dem.
 
Må bare si at jeg påførte en gutt et veldig stygt arr i ansiktet med en pinne jeg løp og hentet i skogen for å forsvare meg med. da var jeg 8-9 kanskje. Den pinnen var mye verre enn noen av lekesverdene i plast som omtrent ikke gjorde vondt da vi lekte engang :) Barn leker med slikt ute uansett.
Selv tenker jeg på lek med våpen som noe de gjerne må gjøre, fordi lek omhandler ofte å etterligne voksne, som igjen er en del av det å vokse opp.
Skal ikke barn få leke politi og røvere? Cowboy og indianer? Jeger og fisker? Det er jo å begrense barnas lekeområder og fantasi, og ta fra dem lekemuligheter. Det går an å forbinde våpen med noe positivt også.
Pistol kan brukes til å beskytte uskyldige, gevær var slik de fanget mat før på jakt, samme med pil og bue. Kroken på fiskestanga brukte de for mange tusen år siden for å få fisk, når mennesker bodde i huler! Pil og bue brukte indianere, og vikingene også!
 
Jeg syns det er en del nyanser som spiller inn her. Mini kommer ikke til å få leker som ser ut som maskingevær og feite håndvåpen, men revolver til cowboykostyme og sabel til sjørøverdrakt syns jeg er greit. I tillegg driver både faren, farfaren og stort sett hele slekta med jakt, så om han vil leke jakt ser jeg på det som en glimrende anledning til å lære han en ting eller to om både forsiktighet rundt våpen, respekt for liv og hvor maten kommer fra. Når det kommer til "fektevåpen" har jeg selv fektet i mange år, så det blir noe dobbeltmoralsk å nekte han å fekte når jeg har min egen kårde liggende i kjelleren. Er stor forskjell på "nå stikker jeg så du dør" og "førstemann til 15 poeng" ;)
 
Min fikk ett sverd i sommer, han er litt over 2 nå. Han leker ikke så mye med det, men jeg syns det er greit at han har det.. Kjenner at jeg ikke bryr meg noe særlig, og ser ikke faren ved at de kan leke sånn som kaptein sabeltann og andre figurer de ser på tv!
 
Vi fikk faktisk ha ordentlige kniver å spikke med når vi var små. Men vi hadde en liten skremsel. Fetteren til pappa stakk seg selv i øyet med kniv når han var liten, han er blind på det ene øyet og fargeblind på det andre. Vi var veldig forsiktige. Barn skjønner det jo hvis de blir fortalt det.
 
Helt greit om min gutt finner noe som han kan leke at det er våpen, men jeg kommer ikke til å kjøpe et lekevåpen som et autentisk AK47 og alt det andre dritten de selger. En fargerik vannpistol til sommern, OK.
 
Back
Topp