Greit å leke med lekevåpen??

S

**SunFlower**

Guest
Får barnet ditt leke med lekevåpen slik som sverd, pistoler og gevær?? Hvofor får de det? Eller hvorfor ikke??
 
Min har ikke sånne leker, er bare ett år, men kommer heller ikke til å kjøpe sånne leker til han. Er unødvendig og ender som oftest med å bruke våpnene på andre har jeg erfart med andres unger.
 
I utgangspunktet er jeg i mot, men så tenker jeg at noen ting hører liksom litt med for gutta også ;) her har guttungen sabeltannsverd, og han har en kruttlappistol som hører til er cowboykostyme. Begge deler svært lite brukt ;) har vært klar beskjed om at det ikke er lov å sikte på noe levende og det har han hørt på. Så jeg er nok både for og mot ;)
 
Frøkna her har 2 tresverd og 1 treøks som hun leker med og så har hun 1 ekte bue hun skyter på blink med. Hun har forsåvidt 1 ekte øks og, men hu gidder ikke å hogge ved så den brukes ikke. Sverdene brukes når hun har "kamp" sånn som fightere har og det er mest stas å ha sverdkamp med noen voksne for vi er litt roligere. Jeg syntes det er helt greit at hun har lekevåpen så lenge hun vet hvordan man bruker det.
 
Min datter skal få det hvis hu vil. Hu er bare 1.5 år så er liksom ikke aktuelt enda.
 
Jeg synes det kommer helt an på lekekompetanse. Når barn er aggressive i lek og slossing blir til alvor og de gjør skade på andre med vilje er det ikke greit.

I prinsippet liker jeg ikke lek med pistoler og har holdt igjen. Nå har han fått noen fordi jeg ser det er grei lek med de.
 
Vet ikke helt hva jeg tenker egentlig.. Kommer nok litt an på hvilken type lek og kommer an på barna.
 
Kaptein sabeltann sverd osv er ok, men lekemaskingevær osv er ikke greit i mine øyne.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nå er hun ikke gammel nok enda men ja det skal hun få lov til.
Å hindre barn i å gjøre det og å prøve og "lage pasifister" av dem er misforstått. la dem leke det som er naturlig for dem og lær dem forskjell på rett og galt.
 
Jeg synes det kommer helt an på lekekompetanse. Når barn er aggressive i lek og slossing blir til alvor og de gjør skade på andre med vilje er det ikke greit.

I prinsippet liker jeg ikke lek med pistoler og har holdt igjen. Nå har han fått noen fordi jeg ser det er grei lek med de.
Som jeg skulle skrevet det selv.
 
Vannpistol er ok om sommeren på varme dager for vannlek, han fikk sverd til kaptein sabeltann drakten. Ellers er slike våpen absolutt ikke greit! Jeg liker ikke slossing eller krig som lek, og gjør det jeg kan for at gutten min skal like annen form for lek...
 
Min har sabeltannsverd og litt andre små kampting, ingen kjøpt av oss foreldre.
Eg likar ikkje slik leik, men må nok sjå meg slått på det feltet.
Altså ALT i huset kan bli eit våpen for tida. Sist hadde gutane "fektekamp" med sugerør dei fann i skuffa.
Så no har eg jekka meg ned til at det ikkje er lov å treffe nokon, sikte på nokon og heller ikkje sei stygge ting som "no dreper eg deg" osv;)
Men eg prøver alltid å finne på andre koseligere aktivitetar da, uten at det alltid hjelper heller;)
 
Med en pappa som er jeger er det for oss naturlig at han har hatt lekegevær og har lært hvordan man behandler det
 
Her kommer ikke leke gevær eller pistoler inn i mitt hus/min leilighet!
Jeg skal ikke ha det for jeg mener det er forkastelig! Slike våpen er designet for å drepe mennesker og derfor skal det ikke inn hos meg!
Om hun skulle få noe så vet alle som kjenner meg at det blir "levert" tilbake med beskjed om at det kan hun eventuelt leke med når hun kommer dit på besøk for kan ikke forby henne å leke med slike ting men jeg skal ikke ha det hjemme!

Forøvrig så bryr ikke snuppa seg om slike ting og om sommeren fins det andre vannleker enn vannpistol!
 
mine gutter har ikkje noe våpenleker foreløpig, men de er raske å plukke opp pinner og fekte med de liksom..

Kommer an på, vi selv lekte cowboy og indianere i skauen på 80-tallet.
Ganske uskyldig.
Men enig at jeg ikke liker sånn "dreping-snakk"
 
Hadde aldri lekevåpen selv, men vi slo hverandre med pinner og lekte at det var sverd. De kommer til å slosseleke uansett om de får leker som er autentiske i utseendet eller om de må finne erstattninger. Vi får se hvordan hun blir som større :)
 
Ja. Han leker kaptein sabeltann og rytter med sverdene sine, fekter med søskenbarna sine, men vet at det ikke er lov å stikke andre med det, gjør han det tar vi sverdene. Gevær har han også, får lov å sikte på blink og trær, men aldri på folk eller dyr.
 
I utgangspunktet er jeg i mot, men så tenker jeg at noen ting hører liksom litt med for gutta også ;) her har guttungen sabeltannsverd, og han har en kruttlappistol som hører til er cowboykostyme. Begge deler svært lite brukt ;) har vært klar beskjed om at det ikke er lov å sikte på noe levende og det har han hørt på. Så jeg er nok både for og mot ;)

Samme her :) Kaptein Sabeltann er lillegutt sitt store forbilde, så han blir ikke nektet å leke med sabeltann sverdene som er en del av kostymet og leken. Han har også en pistol som hører til et politikostyme han har. Men så lenge han leker fint med det og blir lært opp til å ikke sikte på folk og andre levende eller fekter med sverdene på folk, så skal han få lov til å leke og kose seg med dette :)
 
Back
Topp