Glukosetest

Nordlandsjento

Betatt av forumet
Var på første svangerskapskontroll i dag, og da fikk jeg høre at det er kommet nye retningslinjer angående svangerskapsdiabetes. Jordmora sa at alle over 25 år må ta glukosetest i svangerskapet. Synes dette høres rart ut. Noen andre som har fått beskjed om det?
 
Ja. Fikk beskjed om det samme på første svangerskapskontroll. Men tenker jo det er greit de følger opp[emoji6]
 
Jeg fikk beskjed at man må ta det dersom man har bmi over 25. Jeg skal ta den til fredag :)
 
Var på første svangerskapskontroll i dag, og da fikk jeg høre at det er kommet nye retningslinjer angående svangerskapsdiabetes. Jordmora sa at alle over 25 år må ta glukosetest i svangerskapet. Synes dette høres rart ut. Noen andre som har fått beskjed om det?
Ja, jeg fikk også den beskjeden. Er selv 29 og har en bmi på 22, så er egentlig ikke i faresonen, men må også ta den rundt uke 24 pga nye regler :(
 
Rart at det er forskjellig på forskjellige steder. Jeg er normalvektig og 24 år, så for min del har det ikke vært nevnt.
 
Her var alle over 25 uansett BMI. Men det er nytt for var dette måtte jeg ikke i mitt forrige svangerskap og jeg var da 26.
 
Grunnen er jo fordi de har funnet ut at veldig mange gravide får svangerskapsdiabetes uten at det blir oppdaget. Så derfor er det anbefalt uansett om du er tynn eller litt større. Men de med høy bmi har større risiko, men du kan jo få det selv om du er tynn og ikke har det i familien.

Selv så ikke legen behov for at jeg tok den testen, siden jeg har født 3 barn før og ikke hatt det.
 
hørte heller ikke noe om dette da jeg var på svangerskapskontroll forrige uke.
 
Har ikkje høyrt noko om detta. Tross i at eg måtte gjennom den testen i begge mine forge svangerskap (hadde det ingen av gangene) :) håpa eg sleppe [emoji85]
 
Vet du hvorfor du skal ta den allerede? Jeg fikk beskjed på første kontroll at jeg må ta den i uke 24 grunnet bmi, men burde jeg tatt den før?

Nei, det vet jeg ikke. Men jordmor sa jeg burde ta den før oul, fordi da slapp jeg at de skulle mase om det der :confused:
 
Her er det alle med BMI ovet 27, eller med diabetes i familien, eller hvis du tidligere har fått barn over 4,5kg. Rart det ikke skal være likt overalt?
 
Nye nasjonale retningslinjer fra Helsedirektoratet sier blant annet at alle med en bmi over 25 bør ta testen ja [emoji846]
 
Back
Topp