Glukosetest

Jeg er 30 og har ikke fått den beskjeden ??
 
Udiagnostisert kan jo svangerskapsdiabetes få store følger. I tillegg øker man risikoen for å utvikle diabetes type 2 senere i livet. Så da får man vel heller være glad for at de sjekker mer nå:) Men tenker jo litt på at dette må jo være unødvendig bruk av ressurser, da neste alle gravide må ta denne testen nå.
 
Jeg er 32 år og overvektig. Har tatt testen under begge de andre svangerskapene og fikk beskjed med legen at det nå var nye regler og at jeg må ta testen 2 ganger. Først rundt uke 18 så rundt uke 30.
 
Jeg tok det på første kontrollen jeg hadde hos legen jeg.... men har bmi over 25 og er over 25 år. Jeg reagerte mest på at jeg måtte ta den så tidlig i svangerskapet, men... alt som er gjort og fulgt opp på er jo bare bra :)
Og den testen tar 2 timer av dit liv, så overkommelig synes da jeg :)
 
Da har jeg vært å tatt gluktosetesten i dag [emoji22][emoji22][emoji22]
Å den viste 5,4 før det ekle greiene jeg måtte drikke , og 9.1 etterpå.
Men fikk ikke kommet inn til legen igjen etter resultatet fordi det var overbooka til tusen :/ så sitter venter på tlf for å finne utav hvordan veien videre blir nå [emoji27][emoji27][emoji27]
 
Da har jeg vært å tatt gluktosetesten i dag [emoji22][emoji22][emoji22]
Å den viste 5,4 før det ekle greiene jeg måtte drikke , og 9.1 etterpå.
Men fikk ikke kommet inn til legen igjen etter resultatet fordi det var overbooka til tusen :/ så sitter venter på tlf for å finne utav hvordan veien videre blir nå [emoji27][emoji27][emoji27]
Hvordan skal resultatet være da? Jeg skal ta min 1. juni, gruer meg.. dårlig gjort av legen å ikke kunne ta deg inn da, ikke greit å måtte vente på slikt..
 
Hvordan skal resultatet være da? Jeg skal ta min 1. juni, gruer meg.. dårlig gjort av legen å ikke kunne ta deg inn da, ikke greit å måtte vente på slikt..

Syns hu helsesekretæren sa max 7.8.
Legen ringte meg kl halv 5 i går kveld å informerte meg om at jeg skal inn på sykehuset på samtale med grundig informasjon og hvordan veien blir videre. Å sa det ville gå fort. I mellomtiden måtte jeg være flink med kosthold å prøve holde meg så aktiv som mulig ( har dobbel skiveutglidning i ryggen , og låsning i nakke og korsrygg , samt litt bekkenløsning så ikke alltid like lett være aktiv )
Lykke til med testen din [emoji1360][emoji4]
 
Syns hu helsesekretæren sa max 7.8.
Legen ringte meg kl halv 5 i går kveld å informerte meg om at jeg skal inn på sykehuset på samtale med grundig informasjon og hvordan veien blir videre. Å sa det ville gå fort. I mellomtiden måtte jeg være flink med kosthold å prøve holde meg så aktiv som mulig ( har dobbel skiveutglidning i ryggen , og låsning i nakke og korsrygg , samt litt bekkenløsning så ikke alltid like lett være aktiv )
Lykke til med testen din [emoji1360][emoji4]
Ok ,bra han ringte da :) Ja kosthold er jo greit, men trening er ikke like enkelt med sånne plager nei. Har bare bekkenløsning selv, men ble utslått av en liten gåtur i gårkveld..
Takk, håper jo jeg "består" :)
 
Ikke hørt noe om dette jeg, ingen som har nevnt dette av verken lege eller jordmor, så antar at det ikke gjelder i alle kommuner.
 
Ikke hørt noe om dette jeg, ingen som har nevnt dette av verken lege eller jordmor, så antar at det ikke gjelder i alle kommuner.

Hos meg så tok de testen såpass tidlig siden jeg både regnes som overvektig og har diabetes i nærmeste familie. Å nå når jeg snakka med sykehuset , så sa de at alle med utslag fra 8.9 og oppover måtte inn til samtale
 
Forrige svangerskap måtte jeg inn 2 ganger en rundt 16 uker og en 26 eller 30 eller noe. Denne gangen veide jeg 15 kg mer enn forrige start og fikk beskjed om at jeg bare skal inn til glukose uke 24. Klager ikke for er noe herk å faste for så å vente 2 timer til uten noe drikke engang men rart de ikke tester oftere
 
Forrige svangerskap måtte jeg inn 2 ganger en rundt 16 uker og en 26 eller 30 eller noe. Denne gangen veide jeg 15 kg mer enn forrige start og fikk beskjed om at jeg bare skal inn til glukose uke 24. Klager ikke for er noe herk å faste for så å vente 2 timer til uten noe drikke engang men rart de ikke tester oftere

Å den flaska en må drikke.... off den smakte ikke mye godt. Jeg sleit meg ihjel med å drikke den opp å holde det nede.

Men nå når jeg har tatt den en gang og den viste utslag , da må jeg vel ikke ta den flerre ganger ?
 
Å den flaska en må drikke.... off den smakte ikke mye godt. Jeg sleit meg ihjel med å drikke den opp å holde det nede.

Men nå når jeg har tatt den en gang og den viste utslag , da må jeg vel ikke ta den flerre ganger ?
Tror ikke det. Er det utslag så trenger de vel ikke igjen. Fikk aldri noe utslag selv.
Første flaske var en relativ god appelsin smak men 2.gang var det noe mandel/marsipan som var grusom. Håper på appelsin
 
Tror ikke det. Er det utslag så trenger de vel ikke igjen. Fikk aldri noe utslag selv.
Første flaske var en relativ god appelsin smak men 2.gang var det noe mandel/marsipan som var grusom. Håper på appelsin

Jeg drakk ei brun stor flaske. Alt den smakte var klamt sukkerlake. Sleit med matlysten resten av dagen [emoji85]
 
Jeg fikk med bringebærsmak :p hadde 4,9 før jeg startet og 5,4 etter to timer. Puh!
 
Baah.. må også ta den testen. :( har ikke videre lyst til det. Siden jeg er kjempe kvalm til tider om morgenen og spyr av og til. Men må man så må man [emoji14]
 
Jeg tok testen igår. Det gikk veldig fint. Drikken smakte sitron og var selvsagt søt men ikke altfor kvalmende. Det hjalp at den var iskald. Blodsukker var 4,8 før og etter, så det gikk jo veldig fint
 
Back
Topp