Fordeler og ulemper!

Fordeler: gratis mat, helseeffekt for både mor og barn, nærhet og kos, nattamating blir lettere for en kan amme liggende og sove videre, barnet roer seg med brystet når det gråter utenom måltid, veldig praktisk - mat to go

Ulempe: en er litt låst til barnet (men sånt bør man tåle når en velger å bli mamma, etter min mening), såre brystvorter, smerter ved utdrivingsrefleksen

Med første kunne vi slumre i senga til kl 11 i begynnelsen. Var deilig!
 
Fordeler: Man har maten med seg overalt:)
Større pupper :p
Synes det er koselig samspill mellom mor og barn:happy: (Ikke det at å gi flaske ikke gir godt samspill , har hatt både flaske og ammebarn) :smug:

Ulemper: Det kan gjøre ganske vondt i blandt :arghh:
Baby er litt mer avhengig av mor, og man kan føle seg litt mer `låst` fast til tider:rolleyes:
Kan bli litt `styr` , og ikke alltid man får det helt til og det kan føre til gråting for både mor og barn :sorry:
 
Jeg brukte lang tid på å få til ammingen, tror jeg til og med skrev innlegg her om at det søren ikke gikk, men når det først gikk seg til og vi fikk til fullamming etter tre uker så gikk det som en lek :) Amming er enkelt og greit, ungen får mat på sekundet hen er sulten, i tillegg syns jeg det var skikkelig koselig med den nærheten :)
Minuset er vel at det kan være styrete med tette melkeganger, brystspreng, at det kun er mor som kan mate..
Hvordan fikk du til fullamming etter så lang tid? Styrer med delamming nå, ca 30/70 (tror eg...). Frustrerende når baby er for sulten og nekter pupp, tross i masse melk [emoji21]

Fordeler: Man har maten med seg overalt:)
Større pupper [emoji14]
Synes det er koselig samspill mellom mor og barn:happy: (Ikke det at å gi flaske ikke gir godt samspill , har hatt både flaske og ammebarn) :smug:

Ulemper: Det kan gjøre ganske vondt i blandt :arghh:
Baby er litt mer avhengig av mor, og man kan føle seg litt mer `låst` fast til tider:rolleyes:
Kan bli litt `styr` , og ikke alltid man får det helt til og det kan føre til gråting for både mor og barn :sorry:

Kjenner til det der med gråting [emoji57] delamming så da blir det kun mme når det går skeis [emoji4]

Godt å ha fremdeles kunne amme og gi mat på kort varsel da. Trygghet, trøst og mat som er klar mens en venter på flaska [emoji106]
 
Hvordan fikk du til fullamming etter så lang tid? Styrer med delamming nå, ca 30/70 (tror eg...). Frustrerende når baby er for sulten og nekter pupp, tross i masse melk [emoji21]



Kjenner til det der med gråting [emoji57] delamming så da blir det kun mme når det går skeis [emoji4]

Godt å ha fremdeles kunne amme og gi mat på kort varsel da. Trygghet, trøst og mat som er klar mens en venter på flaska [emoji106]
Hadde noen grusomme økedøgn hvor han lå på puppen 24/7, sikkert en uke i strekk :bored: fikk også en spray av legen, husker ikke navnet, men den fikk melken til å komme fortere så han ikke ble utålmodig og ga opp å die :)
 
Hadde noen grusomme økedøgn hvor han lå på puppen 24/7, sikkert en uke i strekk :bored: fikk også en spray av legen, husker ikke navnet, men den fikk melken til å komme fortere så han ikke ble utålmodig og ga opp å die :)

Syntocinon heter den. :)
 
Hvordan fikk du til fullamming etter så lang tid? Styrer med delamming nå, ca 30/70 (tror eg...). Frustrerende når baby er for sulten og nekter pupp, tross i masse melk [emoji21]



Kjenner til det der med gråting [emoji57] delamming så da blir det kun mme når det går skeis [emoji4]

Godt å ha fremdeles kunne amme og gi mat på kort varsel da. Trygghet, trøst og mat som er klar mens en venter på flaska [emoji106]

Vi fikk til fullamming etter 8 uker, det er aldri for sent sånn sett :) Var hele veien restriktive med hvor mye mme vi ga, og når han var ca 5 uker begynte vi å systematisk redusere mme og ammet og ammet. Da løsnet det, og vi kunne fullamme fra 8 uker :)
 
Fordel er at det er så himla lettvint, kunne slenge fram puppen i tide og utide. Spesielt på natta var det kjekt å slippe stå opp og styre med flaske [emoji42]
Er jo i tillegg veldig koselig for det meste [emoji4]

Ulempe er at mor blir veldig bundet. Jeg var knapt ute av huset på egen hånd det første halve året.
I tillegg hadde jeg en baby med mengder matallergier, noe som betydde at jeg ikke kunne spise noe som helst med melk, egg, nøtter og soya de to årene jeg ammet henne.
 
Hata å amme... fastlåst og vi krangla med det begge to! En stor befrielse når vi gikk over til flaske på fulltid!
 
Fordeler er jo mye helserelatert, for både meg og mini. Og den beste næringen som finnes til de minste (og etterhvert og såklart). Og en fin måte å få nærhet på. Jo eldre mini blir jo mer blir det en ladestasjon, fin måte å lande og lade på for travel toddler og mamma i jobb og barnehage. Jeg har heller ikke akkurat et sovebarn, så litt nattpupp er beste måten å få oss til å sove videre begge to, er jo så søvndyssende! Mini er straks halvannet år, hadde aldri sett for meg å amme så lenge, men vi glemte rett og slett å slutte, og ikke har vi tenkt å slutte enda :p

Ulemper, tja, i starten ble det jo myye amming. Min var treig og kunne lett spise i en time på hver pupp, men satte meg godt tilrette med en TV-serie og halvsov ved behov. Litt styrete å planlegge middager/turer ut og sånn de første månedene. De ukene vi delammet var hinsides slitsom, all ære til de som kombinerer altså! Ved allergier etc ser jeg og at amming kan bli tyngre, vi har heldigvis sluppet unna det og andre ammeproblemer uten om oppstartsproblemer. Og det farger jo mitt bilde, for meg har det ikke liksom ikke hatt noen ulemper :p Jo! En ulempe er enorm matlyst og lite vektnedgang for meg! Håper jeg har sånn kropp som slipper kiloene når jeg slutter å amme :p
 
Fordeler:
*nærheten
*kosen
*nærings- og antistoffer
*lettvindt (både ute og når baby blir sulten)
*smertelindrende og trøst

Kommer ikke på noen ulemper, egentlig.

Har hatt to diebarn og ett flaskebarn, og det er absolutt fordeler med begge deler :)
 
Hadde noen grusomme økedøgn hvor han lå på puppen 24/7, sikkert en uke i strekk :bored: fikk også en spray av legen, husker ikke navnet, men den fikk melken til å komme fortere så han ikke ble utålmodig og ga opp å die :)

Vi fikk til fullamming etter 8 uker, det er aldri for sent sånn sett :) Var hele veien restriktive med hvor mye mme vi ga, og når han var ca 5 uker begynte vi å systematisk redusere mme og ammet og ammet. Da løsnet det, og vi kunne fullamme fra 8 uker :)
Takk for innspill og inspirasjon, kanskje håp enda da, får fortsette å holde igang amminga og håpe at det løsner etterhvert! Fire uker gammel nå. Og begynner å bli lei delamming selv om det er veldig kos om morgenen når eg bare plukker ho ut av nestet og bort på puppen. Ikke like kos en halvtime senere når ho er sultensint [emoji57]
 
Ingen ulemper hos meg kun fordeler. Sleit/sliter aldri med brystbetennelse eller smerter.

Den beste fordelen er at når ungen er syk, og ikke vil spise, så vil hen alltid ha pupp.
 
Takk for innspill og inspirasjon, kanskje håp enda da, får fortsette å holde igang amminga og håpe at det løsner etterhvert! Fire uker gammel nå. Og begynner å bli lei delamming selv om det er veldig kos om morgenen når eg bare plukker ho ut av nestet og bort på puppen. Ikke like kos en halvtime senere når ho er sultensint [emoji57]

Hvis hun bare er 4 uker gammel er det jo ikke rart hun spiser så ofte, så det går seg til skal du se. ;)
 
Hvis hun bare er 4 uker gammel er det jo ikke rart hun spiser så ofte, så det går seg til skal du se. ;)
Spiste ikke ofte, typisk hver 3-4 time om dagene. Kunne amme ei stund før ho ble sultensint, men da måtte ho få MAT! Dvs nok mme. Fremdeles sinna når ho er sulten eller om vi raper for tidlig i flaska [emoji14] så ble for sjelden amming til at det ble noe særlig melkemengde.
 
Bare dårlige minner og en grusom start på mammalivet og barseltid. Nå hater jeg ordet amme og vil ikke gjøre det igjen [emoji51]
 
Det er så koselig! Den nærheten det gir, og det å se frøkna ligge der og kose med øret sitt mens hun spiser, for så å sovne med et smil rundt munnen. Og så er det veldig lettvint å alltid ha med ferdig temperert mat, som er klar til bruk. Ulempen er at det er fryktelig mye mer jobb enn man skulle tro (litt kjip ammestart og stramt tb her), og så sinnsykt vondt når man får niplash fordi ungen er nysgjerrig, eller at du blir brukt dlm tyggeleke..
 
Back
Topp