Fordeler og ulemper!

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Hva er fint med å amme ? Og hva er bakdelene som du ser det?
 
Hva er fint med å amme ? Og hva er bakdelene som du ser det?
Ikke alltid så lett å amme 2 når man er på farten eller på besøk. Og man blir jo litt låst i forhold til å være borte mer enn et par timer [emoji19]

Men himla koselig da [emoji173] begge ungene koser seg skikkelig og det gjør jeg og [emoji173] og morsmelk er jo bra for babyer :)
 
Fordeler:
Helseeffekter for oss begge
Automatisk kos og nærhet
Babyen kan prøve litt ulike smaker
Jeg sover ofte dypere

Ulemper:
Brystbetennelser
Sårhet
Jeg må ofte begrense mat og drikke
Vi våkner ofte
Blir stress å pumpe til jeg skal på jobb
 
Jeg ser ingen ulemper med det jeg :)
I starten var det fælt pga smertene, men nå så går det så fint. Jeg må jo selvsagt være der for henne natt og dag, men det er bare kos :)
 
Jeg brukte lang tid på å få til ammingen, tror jeg til og med skrev innlegg her om at det søren ikke gikk, men når det først gikk seg til og vi fikk til fullamming etter tre uker så gikk det som en lek :) Amming er enkelt og greit, ungen får mat på sekundet hen er sulten, i tillegg syns jeg det var skikkelig koselig med den nærheten :)
Minuset er vel at det kan være styrete med tette melkeganger, brystspreng, at det kun er mor som kan mate..
 
Ulempene var mange:
Babyen ble 100% avhengig av bare meg.
Brystbetennelser, smerter, lite søvn pga hyppig amming, ikke kunne ta medisinene mine, ikke spise vanlig kost osv.

Fordelen er at maten alltid var ferdig oppvarmet uansett hvor vi var.
 
Fordelene overgikk de få ulempene det evt var. Og har sagt jeg ikke gidder vaske flasker denne gangen heller, så håper det går like greit nå som sist.
 
Fordelene må vel være helsen til babyen eller bare negativt for min del.

Fikk ikke nærheten på samme måte som med flaske

Hadde store smerter stort sett hele tiden

Upraktisk

Lite sjarmerende (syns jeg om meg selv)

Fratar far mulighet for mating.
 
Fordeler er at det er supert for barnet, enkelt å ha mat klar alltid, deilig med ammehormoner, jeg gikk masse ned i vekt, alle sov godt...

Ulemper er at man må passe på puppene sine for å unngå brystbetennelse, det var vondt i starten og jeg styra med salver, jeg overproduserte i starten så det rant som ei kran av puppene mine, jeg måtte unngå kaffe og gulost for barnets skyld.

Elska å amme! Noe av det jeg gleder meg mest til med ny baby :)
 
Ulempen er vell at det kan sprute litt melk her og der(litt pinlig hvis en er ute å f.eks spiser). Heldigvis går det over ettersom barnet blir større.
Det positive med amming er at du alltid har mat klar, det er fort gjort OG du slipper oppvask.
Det er fantastisk hvordan kroppen er bygd, hva den kan få til!
 
Hva er fint med å amme ? Og hva er bakdelene som du ser det?

Alt. Ingen bakdeler.

Er det slitsomt å amme til tider? Ja, men det er så verdt det. :)
Fordelene: Gratis mat som er klar når som helst, og spesifikt tilpasset ditt barns behov hele tiden.
Mer søvn enn ved flaskemating. Babyen trengte meg og bare meg. <3 Redusert sjanse for brystkreft hos mor. Bedre tarmflora hos babyen. I could go on. ;)
 
Amming er nærhet, for meg så er det fantastisk! [emoji4]

Man velger selvfølgelig selv om man vil eller ei, respekterer alle avgjørelser [emoji5]
 
Fordeler
- går fortere ned i vekt
- mye kos og nærhet
-sover bedre på natta
- slippe å planlegge og fikse mat

Ulemper
- pappa'n har ikke pupp
- brystspreng
- amme innlegg
- såre bryst
- babyen klorer på brystet når den koser
 
Jeg synes også det bare er fordeler, men har vært veldig heldig da og aldri slitt med problemer og betennelser osv. Elsker at når babyen trenger mat på natta er det bare å hive ut puppen og sovne igjen. Masse helsefordeler for både mor og barn. Og at det er så naturlig og fint :Heartred
 
Ser egentlig bare fordeler.
Ulempen er at du blir veldig bundet, mtp hvis barnet vokner ofte på natta og vil ha mat. Da får du aldri sovet ut slik at far kan ta barnet..
ellers er det veldig lettvindt å amme, har ferdig temperert melk med deg overalt.
Jeg har hatt et ammebarn og et flaskebarn.. funket fint begge deler.
 
Jeg ser kun ulemper. Har prøvd å amme to ganger og vle bare tull. Sur baby som aldri sov, sur mamma som aldri sov, gjemme seg for å mate, ingen fri( å gå på do var jo luksus) og den uutholdelige stikkende smerten hver gang babyen sugde ut melka. Men ser selvfølgelig fordelen hvis man ikke er meg.
 
Back
Topp